2007-10-02

Bildning och maltdrycker

Äntligen skall jag göra något åt min rätt obefintliga franska.

Så att jag slipper tro att servitrisen på vår ölhall undrar hon skulle klä i negligé – när hon egentligen frågar om det är snö i Sverige.

Jag och en bekant har helt enkelt hyrt en pensionerad franskafröken. Hon skall öva oss i det talade ordet ett par timmar varannan fredag eftermiddag. Båda parter har enats om att detta skall ske på ölstuga, där man får röka och ta en bägare. Det blir liksom lättare och mer naturligt att tala franska då. Längre bort än så från grammatikövningarna i rummet bredvid materialgrummet, under mina tre veckor långa franskastudier på gymnasiet, kommer man nog inte.

Glöm inte visdomsorden från Kids in the Hall "Fransmännen talar franska för att det får dem att verka coola. Och för att det ger dem en anledning att röka cigaretter."

:-)

3 kommentarer:

  1. Du borde istället satsa på en vanlig kvällskurs på EPFC. Det är en slags ABF-liknande del av Universitetet (ULB) som har kvällskurser på alla nivåer nära Porte de Namur (Rue de Stassart). Det är mkt billigt och man får träffa en massa annat inflyttat folk som definitivt inte tillhör EU-nomenklaturan.
    Rekommenderas!

    SvaraRadera
  2. Broder,

    ditt inlägg visar med önskvärd tydlighet hur socialdemokratin förstört det svenska utbildningsväsendet. Att på frivillig basis och på egen bekostnad skaffa sig en utbildning är den liberala vägen till förkovran. Naturligtvis skall jag inte behöva bidra med mina pengar till att grannens ungar lär sig franska!

    Det är nog med dessa små berättelser ur det verkliga livet som vi kan vinna massorna för en liberal revolution!

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

    P.S. Lyssna inte på vad Johan Hedin säger. ABF är en statssubventionerad sosseorganisation - där lär Du få utstå minst lika mycket politisk propaganda som fransk grammatik.

    SvaraRadera
  3. Hur står det till med din flamländska då? Min brysselsejour säger mig att flamländare är trevliga jäklar men snåla med att bjuda på sitt vilda tungomål.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.