2008-01-11

Framtidens affärsmodeller för kultur på nätet?

Fildelningsdebatten rasar vidare. I dag går en hel flock djupingar ur "kultureliten" till angrepp mot "piratmoderaterna" i Expressen. Länk »

En sak är uppenbar: De som skrivit dagens artikel är mycket måna om att allt skall fortsätta att "fungera" som i dag. Att deras affärsmodeller är otidsenliga och att tiden har sprungit ifrån dem verkar de inte alls vilja förstå. Så långt är inget nytt.

Det jag tänkte att vi kan göra i hemläxa över helgen är att diskutera vilka andra rimliga affärsmodeller man skulle kunna använda – som passar på internet och i vår tid.

Det enklaste svaret – ragga annonsörer – är såpass uppenbart att vi kanske kan försöka se bortom det.

Och jag kan redan nu flagga för att jag inte gillar tanken på en "internetskatt" som skule kunna ge artister, konstnärer och författare pengar från staten som "kompensation" för illegal fildelning. En sådan skatt får bara som resultat att alla kommer att tvingas att betala för vissas kulturkonsumtion, vilket knappast är rättvist. Det blir också lite konstigt med en skatt på något man anser vara olagligt. Plus att det kan bli väldigt knivigt att bena ut vem som skall ha hur mycket pengar. (Folk som har räknat på detta menar att huvuddelen av pengarna i så fall borde betalas till porrindustrin, som är den delbransch som är mest utsatt för kopiering och fildelning.)

Låt oss vara lite kreativa...

45 kommentarer:

  1. Annons-modellen tror jag inte på, är så sjukt less på reklam redan. Är en av orsakerna till att jag inte ägt eller sett på TV det senaste året.

    När "branchen" erbjuder en tjänst som är smidigare än de olagliga alternativen kommer de kunna tjäna pengar i framtiden med.

    SvaraRadera
  2. Brukar inte sådana här människor i andra sammanhang vara s k radikala och inte ha några problem med omfördelning av pengar? Fast det är kanske andras pengar än sina egna de vill omfördela?
    Hur otroligt ointresserad jag är av svensk kultur bevisas av att jag endast kände igen namnen på två av de 20 undertecknarna...

    SvaraRadera
  3. Vad gäller annonser så är det intresant att folk i USA tycks vara mer benägna än vi svenskar att stödja websidor de gillar genom att välja att lägga inköp (som de ändå skulle göra) via dem. Här i Sverige ger portaler, breda sidor och allmänna bloggar i princip inte ett barr vad gäller avslutsberoende annonsering.

    Man kan vara trött på reklam. Men ändå skulle den kunna ge en mer av sådant man verkligen vill ha, om man nappade på den selektivt.

    Men det är som det är. Det vill säga stendött om man inte har en sida som har flera 100.000 träffar varje dag.

    En intressant sak är vad kärnan i porrindustrin sysslar med. De är i dag i stort sett helt beroende av *unikt* material som de publicerar på medlemssidor. Och mindre än något dygn senare ligger alltihop ute på olika gratissidor. Ändå verkar det som om det tjänas pengar här. (Även om det är betydligt mindre än förr.)

    Men betalsidor och slutna medlemssiter känns ju också tråkigt.

    Möjligen är det så att viss försäljning (t.ex. en bok) av material som har något slags rimlig kontaktyta med sidan kan fungera. Flera sådana och longtailing borde kunna hålla en duktig skribent levande. Så det kan kanske i vart fall vara något för folk som arbetar med ord.

    Longtailing är intressant på andra sätt också. Abba drar fortfarande in fett med STIM-pengar och royalties från hela världen trots att de inte gett ut en skiva på år och dag.

    SvaraRadera
  4. Gissningsvis tjänar Abba fortfarande mer pengar än de flesta andra artister - trots att deras skivor producerades innan internet och fildelning existerade.

    SvaraRadera
  5. Favorit i repris? Innehållsleverantörerna i Sverige med Aftonbladet, Lunarstorm och ett gäng andra i spetsen försökte för c:a 8 år tvinga operatörerna att betala för det Internetinnehåll de skapade. Bland annat hotade man med att stänga ned siterna för kunderna till de operatörer som inte betalade. Under tiden som man förhandlade med operatörerna försökte man komma överens sinsemellan hur dessa pengar skulle fördelas, dvs skulle man gå på unika besökare, sidvisningar eller dylikt? Enligt den statistik som jag hade tillgång till då så skulle siten knullkontakt.nu, (om jag minns namnet rätt), ha fått den största delen om man bara gått på antalet sidvisningar. Som tur var så stod operatörerna emot innehållsleverantörernas ganska absurda krav. Hade iofs varit ganska kul om operatörerna hade varit tvungna att betala för distribution av erotiskt innehåll.

    SvaraRadera
  6. "En intressant sak är vad kärnan i porrindustrin sysslar med. De är i dag i stort sett helt beroende av *unikt* material som de publicerar på medlemssidor. Och mindre än något dygn senare ligger alltihop ute på olika gratissidor. Ändå verkar det som om det tjänas pengar här. (Även om det är betydligt mindre än förr.)"

    Nyckelordet är som vanligt tillgänglighet. Om du har att välja mellan att ladda ned något på Piratebay som du inte har en aning om är runkbart eller inte eller få tillgång till aptitlig presentation av nischad kvalitetsporr med snabb streaming så är det ändå hyfsat många som väljer att betala för det sistnämnda.

    SvaraRadera
  7. Nöjes- och kulturbranschen har med andra ord en del att lära sig av porrindustrin...

    SvaraRadera
  8. Kan rekommendera en artikel som jag skrev idag där jag i min tur länkar till en grej som The Economist skrev igår om skivbolagens framtid. Musik i sig tror man kommer att vara svår att ta betalt för per låt. I stället kommer den att följa med för att höja värdet på andra produkter, där tillverkarna alltså pröjsar ngn form av licenser, kanske intäktsdelning med rättighetshavarna till musiken.

    SvaraRadera
  9. I stället kommer den att följa med för att höja värdet på andra produkter, där tillverkarna alltså pröjsar ngn form av licenser, kanske intäktsdelning med rättighetshavarna till musiken.


    Exakt och det är också ett problem om man är musiker och är mån om sin integritet.Är man inyte det spelar det ingen roll.Dock brukar musiker vara ...beroende av att det åtminstone finns en fungerande lögn om en befintlig integritet.

    Gruppen Kent fick känna på hur bra denna lösning är när deras senaste skiva finansierades av ett telefonföretag (tror jag det var) och folk gnällde över att dom sålt sig.

    Kent svarade då med att säga bokstavligen ..."köp skiva då ungjävlar".

    Personligen skiter jag i vilket eftersom den musik jag lyssnar på aldrig kommer att betalas av Nokia men det blir onekligen svårt att vara "det svarta fåret" "outsidern eller the lone ranger" och samtidigt ha reklam för Pampers eller Nokia på skivomslaget.

    SvaraRadera
  10. Jag ser några modeller som i olika mån kan fungera:
    1. Som nu, sälja kopior, fast till ett pris som gör att folk är villiga för att betala för bekvämligheten att slippa leta på olika fildelningsnätverk.

    2. Prenumerationstjänster med fri nedladdning från bekväma portaler med stor bandbredd och stort utbud. Också att man betalar för bekvämlighet.

    3. Exklusiva kopior, typ som när konstnärer trycker numrerade och signerade grafiska blad. Små exklusiva upplagor där varje kopia på nåt sätt är unik.

    4. Förskottsbetalning med fri distribution. Kreatören fordrar in pengar i förskott för att släppa materialet. Fansen som vill ha nytt material betalar en liten summa var mot att kreatören lovar att släppa nytt material när en viss summa kommit in.

    5. Shareware. Den som tycker det är bra betalar frivilligt in pengar till kreatören för att han ska kunna göra mer.

    6. Annonsfinansiering. Fast det tror jag folk är rätt trötta på, och jag tror inte annonsörerna i längden ticker det är värt pengarna, jag har svårt att tro att det faktiskt lönar sig för dem.

    SvaraRadera
  11. Lagliga bittorrent-sidor där användarna betalar en fast månadsavgift är en modell jag tror skulle kunna fungera. Antingen att skivbolagen har sina egna torrent-sidor, alternativt att de licensierar ut sitt material. När Oink stängdes ner så påpekade många att de gärna hade betalt en månadsavgift för att få använda sidan.

    Det finns tre saker som musikindustrin måste förstå när det gäller lagliga nedladdningstjänster.

    Det första är att kunder inte vill ha kopieringsskydd. När en kund har betalat för en låt, så vill de att låten ska vara deras egendom. De vill kunna äga den och kopiera den oändliga gånger i all evighet.

    Det andra är att många som laddar ner musik är audiofiler med strikta krav på inte bara filformat, utan även krav på vilket komprimeringsprogram och inställningar i komprimeringsprogrammet som ska användas för att skapa musikfilen. Själv vill jag att det jag laddar ner ska vara i mp3 format, rippat med exact audio copy med lame-encodern med V0-inställningen. Piratsidorna bryr sig om sådant här, det gör inte de lagliga nedladdningstjänster. De lagliga nedladdningstjänsterna måste antingen bli bättre på att lägga upp musikfiler skapade på "rätt" sätt, alternativt låta användarna själva skapa musikfilerna, vilket man skulle kunna göra med lagliga bittorrent-sidor.

    Det tredje är att de som säljer musik måste fatta att musik inte är värt så mycket pengar som de kräver. Personligen så tycker jag att en splitterny skiva är värd högst 40-50kr. Antalet skivor jag är beredd att betala 180kr för kan jag räkna på en hand. De måste helt enkelt sänka sina priser.

    SvaraRadera
  12. Jag som kör Linux/Fedora 8 fick automagiskt tillgång till http://jamendo.com och http://www.magnatune.com/ som är lagliga nedladdningssiter för massor av musik. Och iaf på jamendo väljer du själv vad du vill betala från 4 euro och uppåt och i vilket format.

    Det är känns som ganska klockrena tjänster.

    SvaraRadera
  13. Produktplacering och liknande smygreklam fungerar väl alldeles utmärkt i film och TV redan idag.

    SvaraRadera
  14. Produktplacering och liknande smygreklam fungerar väl alldeles utmärkt i film och TV redan idag.


    Ja om man anser att det är utmärkt att bli manipulerad.
    Jag betalar hellre och slipper.
    Får jag välja?

    SvaraRadera
  15. Produktplacering tycker jag fungerar bra när det gäller film. Produktplacering kan till och med bidrag till att göra filmen mer verklig, eftersom folk i verkligheten använder märkesprodukter. När man ser på en film och de dricker typ "Cool Cola" istället för Coca Cola så känns det fattigt och man förstår som tittare att de bara hittat på märket för att slippa bli stämda. Då blir det om något mer verkligt om huvudrollsinnehavaren dricker en riktig coca-cola burk. Så det både tjänar in pengar *och* gör filmen mer verklig.

    Men jag tycker inte alls det funkar när det gäller musik. Ska man lägga in mp3-spår med ljudreklam mellan låtarna? Eller ännu värre, ska artisten sjunga låtar om varumärken?

    SvaraRadera
  16. Får jag välja?
    Självklart får du det, Micke. Jag tror inte att någon planerar att tvinga dig att se på film eller TV.
    Och skulle någon ändå försöka göra det bör du ringa polisen, vilka kommer skydda dig.

    Musikartister kan ge konserter (de som är någonting att ha kan det, iaf). Övriga kan gott byta karriär och göra någonting där de gör nytta istället. Mer tillgänglig arbetskraft + mindre skitmusik = Win-Win.
    Och konserterna kan naturligtvis vara sponsrade.
    Även här gäller naturligtvis att ingen kommer tvingas att gå på dessa konserter mot sin vilja.

    SvaraRadera
  17. Även här gäller naturligtvis att ingen kommer tvingas att gå på dessa konserter mot sin vilja

    Exakt och det är precis det som kommer att ske i förlängningen när den heliga marknaden börjar operera in tags i pannan på sina guldkalvar.

    Så planen kommer inte att fungera.

    Jag är ledsen.

    Så fort dom passerar gränsen där det blir för uppenbart att deras guldkalvars lojalitet ligger hos husbonden och inte hos dom som betalar så överger publiken dom och skapar nya vägar.

    Det....är bra och det är där framåtskridandet ligger.

    Inte i att husbonden är husbonde utan i att han blir utsparkad.

    SvaraRadera
  18. Fyra bugg och en coca cola... Perfekt produktplacering i musik. Dom stora livsstilsskapande banden tror jag lätt kan behålla sina lyssnare sålänge dom produktplacerar rätt produkter.

    Små band med mer konstnärlig touch som inte vill produktplacera får välja att leva på konserter istället.

    Det stora flertalet musiker borde kanske betrakta musiken som en hobby. Det finns ju många musiker som lever gott på musiken trots fildelning. Dom andra kanske bör betraktas som utkonkurrerade.

    Distributörerna borde kanske flytta sitt kapital nån annanstans istället för att gnälla över en oundviklig framtid.

    SvaraRadera
  19. Micke, kan du inte skriva någonting konkret ibland, och inte bara oavbrutet rabbla dina paranoida feberdrömmar?

    SvaraRadera
  20. Micke: Är du igång med dina svepande och luddiga beskrivningar igen? Varför får jag en vision av Bibeln eller Nostradamus när jag läser dina kommentarer? De kan betyda vad som helst och därmed har du aldrig fel...

    SvaraRadera
  21. Oops! Såg att Apa666 redan skrivit det jag tänkte.

    SvaraRadera
  22. apa666 sa...
    Micke, kan du inte skriva någonting konkret ibland, och inte bara oavbrutet rabbla dina paranoida feberdrömmar?




    Se där.Artikulerat Apa.
    Artikulerat.

    Nu när du har varit artikulerad kanske du kan svara på vad som faktiskt står i mitt inlägg.Du förstårju exakt VAD det är jag säger.

    Eller hur?
    Du är ju inte imbecill.
    Eller hur?

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

  24. Micke: Är du igång med dina svepande och luddiga beskrivningar igen? Varför får jag en vision av Bibeln eller Nostradamus när jag läser dina kommentarer? De kan betyda vad som helst och därmed har du aldrig fel...




    Micke: Är du igång med dina svepande och luddiga beskrivningar igen? Varför får jag en vision av Bibeln eller Nostradamus när jag läser dina kommentarer? De kan betyda vad som helst och därmed har du aldrig fel





    Jobbigt.

    A ska vara A och B ska vara B
    Jag håller med om det.
    Annars blir det förjävla jobbigt.

    Men det finns en lösnoing för dig.
    Ge fan i att läsa.
    Prova.
    Jag är säker på att du klarar det om du verkligen anstränger dig.

    SvaraRadera
  25. Inte i att husbonden är husbonde utan i att han blir utsparkad



    Jag förstår att du tyckte detta var jobbigt att ta ställning till men jag frågar ändå.

    Varför tror du att någon för gott skulle accepetera ett system där man går omkring med husbondens bomärke i pannan utan att det förr eller senare innebär att man slänger ut husbonden?

    Är det bara en fråga om att så länge det är rätt husbonde så går det bra att snubbla omkring med bomärke i pannan?

    SvaraRadera
  26. Men Micke, det kanske är så enkelt att alla inte förstår dig?

    "när den heliga marknaden börjar operera in tags i pannan på sina guldkalvar"

    Vilka är den heliga marknaden? Dom som ger konserter? Vad innebär det att operera in tags? Och vilka är guldkalvarna, dom som går på konserter eller?

    Och sen direkt efter:

    Så planen kommer inte att fungera.


    Vilken plan? Att ge konserter istället för skivor? Det är inte alls uppenbart, och många artiser gör ju redan det.

    Vem som är husbonden förstår jag inte riktigt. Och jag är inte jätteimbecill. Civilingenjör i Teknisk fysik, talar flera språk, 9:a på mönstringens IQ-test, storslukare av skönlitteratur och har läst bibeln, vilket borde hjälpa att förstå husbonde-liknelsen.

    Med respekt,
    John

    SvaraRadera
  27. Om all media och nöjesindustri inte bara ska tjäna pengar inte sig själv utan också åt tvål och biltillverkare i ännu högre grad än idag så kommer det i slutändan att innebära att dom som ska tjäna in dessa pengar genom att sälja sina egna uttryck tillslut hamnar i ett läge där det blir svårt att se uttrycket därför att tvålreklamen tar udden av det.

    När det händer kommer konsumenten att söka helt andra vägar ofta från början baserade på helt ickekomersiella lösningar.

    Så sker redan i dag så jag har svårt att se det listiga att gå ännu längre med detta.

    Det enda rimliga sättet att sälja "artister" är med kvalitet som folk är beredda att betala för.

    Bob Dylan ser på sig själv som en " columbia recording artist" där han är del i en lång tradition av andra "columbia recording artist´s" och där detta är ett signum för något som är genuint.

    Blanda lite för mycket Toyota och Cheezdoodles i det så är värdet i den genuiniteten borta.

    Det enda sättet som nöjesindustrin kan tjäna pengar pålångsiktigt med värdighet är att ständigt omforma sig själv på ett sätt som gör att folk är beredda att betala.

    Jag tror inte att insmygandet av ett subbudskap som genererar pengar utan att han nån egentlig koppling alls till orginalbudskapet från artisten är vägen för nöjeindustrin att återföda sig själv på ett långsiktigt fruktbart sätt.

    Om det vore det skulle Operan heta Volvo operan och Dramaten Swedbank dramatic theater idag.

    SvaraRadera
  28. Åter till ämnet och lite kreativitet kanske?

    Tanken med fildelning mot betalning känns inte så mycket bättre än abonnemang på fri nedladdning. När man laddar från en kvalitetssäkrad källa så vet man ju åtminstone att materialet håller hög och jämn kvalitet. Ska det lyckas får nog bolagen gå ihop så att jag som kund bara behöver EN källa till musiken.

    Personligen gillar jag snygga skivomslag med texter mm så jag lär fortsätta köpa skivor av den anledningen.

    Gamla inspelningar som inte längre kan anses ha kommersiellt värde kan de gott släppa fria helt och hållet av rena kulturskäl, t ex tysk punk från 80-talet och liknande godbitar.

    SvaraRadera
  29. Vem som är husbonden förstår jag inte riktigt


    Husbonden är alltid husbonden.


    Den som liberaler klarar att identifiera när det gäller socialism men som dom är helt oförmögna att se i något annat sammanhang.

    SvaraRadera
  30. Det där sista var ju nästan övertydligt, Micke. Klar förbättring.
    Få se nu om jag förstått problemställningen:

    1. Bob Dylan får betalt av Nike för att de får skylta med sitt namn på hans konserter.
    2. Nike bedriver (som alla vet) människohandel, barnprostitution, och sysslar med onda saker i största allmänhet.
    3. Bob Dylan vågar inte sjunga sina Nike-kritiska alster på konserten för han måste dra in pengar till hyran.
    4. Bob blir o-genuin.

    Till och börja med är detta inte ett gigantiskt problem. Jorden kommer fortsätta snurra, och någon annan (som t ex en journalist) kommer exponera Nikes gränslösa ondska förr eller senare. Vidare: Om Bob skulle låta sig kuvas på detta sätt hade han sannolikt inte så mycket integritet till att börja med.

    Jag skulle kunna tänka mig det omvända skeendet: Nike vill gärna dra nytta av Bobs "genuinitet", i sin marknadsföring och är beredda att betala en hel del för det. Det kanske tom kan löna sig att lägga av med de elakheter man tidigare sysslat med, om Bob ställer det som ett villkor.

    SvaraRadera
  31. Micke: Trevligt att du ändå valde att precisera dig. det gör det mycket lättare att veta vad vi diskuterar.

    "Det enda rimliga sättet att sälja "artister" är med kvalitet som folk är beredda att betala för."

    Inte det enda men ett av alternativen. Sedan kanske vi bör benämna det som uppfattad kvalitet.

    "Blanda lite för mycket Toyota och Cheezdoodles i det så är värdet i den genuiniteten borta."

    Värdet i genuiniteten är kanske borta men vissa kan finna andra värden i det. Det finns många som gillar genuinitet men det är långt ifrån alla.

    "Det enda sättet som nöjesindustrin kan tjäna pengar pålångsiktigt med värdighet är att ständigt omforma sig själv på ett sätt som gör att folk är beredda att betala."

    Visst behöver de precis som alla andra marknader anpassa sig men varför nödvändigtvis med värdighet? Jag gillar att du här faktiskt erkänner att det är upp till kulturindustrin att erbjuda innehåll som folk efterfrågar för att de ska få betalt för detta. Det ska du ha vred för.

    "Om det vore det skulle Operan heta Volvo operan och Dramaten Swedbank dramatic theater idag."

    Med tanke på att ingen anser det värt att betala kostnaden för dessa biljetter och att jag och andra som inte går på Dramaaten och Operan får vara med och betala dessa fiina nöjen så ser jag fram emot den dagen som detta inträffar. Ju förr desto bättre.

    "Husbonden är alltid husbonden."

    Nu var vi tillbaka i flumträsket igen. Men det var givande så länge det varade.

    SvaraRadera
  32. "Det kanske tom kan löna sig att lägga av med de elakheter man tidigare sysslat med, om Bob ställer det som ett villkor."

    OT: Vilket i mina ögon skulle vara ett exempel på en ond handling då dessa barn skulle få gå över till andra och värre försörjningskällor såsom barnprostitution etc. Det är ju inte så att dessa barn väljer mellan att arbeta eller spela PS3.

    Men jag förstår ditt exempel annars.

    SvaraRadera
  33. Du har inte fattat Apa.

    Det enda du behöver göra är att jämföra en James Bond film från 60 talet med en av dom senare Bond filmerna som är så nerkladdade med produktplaceringar att dom inte skiljer sig från vanlig ordinär reklamfilm annat än tiden man är tvungen att stå ut med skiten.

    SvaraRadera
  34. .Med tanke på att ingen anser det värt att betala kostnaden för dessa biljetter och att jag och andra som inte går på Dramaaten och Operan får vara med och betala dessa fiina nöjen så ser jag fram emot den dagen som detta inträffar. Ju förr desto bättre.


    Visst och om det sker kan jag trösta mig med att du själv och inte jag får pröjsa den infrastruktur du använder för att driva ditt företag istället för att jag ska vara med och betala den.

    Jag hoppas ditt företag är genererar tillräckligt för att det.

    SvaraRadera
  35. Du överdriver, Micke. Visst finns det exempel där produktplaceringen gått överstyr. Jag minns med fasa Hamilton-filmen (efter Guillou) där bortåt halva speltiden gick åt till extrema närbilder på Stefan Sauks Statoil-kort.
    Men sånt är livet. Vissa regissörer och producenter saknar fingertoppskänsla. Hade inte produktplacering existerat hade de säkert saboterat filmen på något annat sätt.

    SvaraRadera
  36. "Visst och om det sker kan jag trösta mig med att du själv och inte jag får pröjsa den infrastruktur du använder för att driva ditt företag istället för att jag ska vara med och betala den."

    På vilket sätt skulle jag utnyttja infrastrukturen mer än du och vad har infrastrukturen med Dramaaten att göra?

    SvaraRadera
  37. På vilket sätt skulle jag utnyttja infrastrukturen mer än du och vad har infrastrukturen med Dramaaten att göra?

    Se där.

    Det vart problem på en gång med att öppna plånboken.Oavsett vilket kommer jag inte att betala ett enda öre till nånting du är beroende av för att driva ditt företag den dag utopia infinner sig.
    Du får finansiera hela klabbet på dina priser.


    Ok?

    SvaraRadera
  38. "Det vart problem på en gång med att öppna plånboken."

    Nej, men du är så luddig i dina formuleringar att ingen annan än du kan förstå vad du menar. Men om jag efter din senaste kommentar ska försöka mig på en chansning så hade ditt infrastrukturexempel inte med Dramaaten och Volvo att göra?

    "Oavsett vilket kommer jag inte att betala ett enda öre till nånting du är beroende av för att driva ditt företag den dag utopia infinner sig."

    Det vore trevligt om varje person och företag kunde bära sina egna kostnader för infrastrukturanvändande och teaterbesök. Men då ska självklart skatterna vara därefter.

    "Du får finansiera hela klabbet på dina priser."

    Det vore trevligt. Det skulle innebära att jag kan hålla lägre priser gentemot mina kunder.

    SvaraRadera
  39. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  40. Men om jag efter din senaste kommentar ska försöka mig på en chansning så hade ditt infrastrukturexempel inte med Dramaaten och Volvo att göra?

    Då börjar vi om då...


    Med tanke på att ingen anser det värt att betala kostnaden för dessa biljetter och att jag och andra som inte går på Dramaaten och Operan får vara med och betala dessa fiina nöjen så ser jag fram emot den dagen som detta inträffar. Ju förr desto bättre

    Och ju förr du själv och dina bröder får betala den FULLA kostnaden för den idag skattefinansierade infrastruktur som ditt företag behöver för att överleva ju bättre.

    När ditt utopia är infriat slipper jag det.



    Det vore trevligt. Det skulle innebära att jag kan hålla lägre priser gentemot mina kunder.


    Nej.

    De dag du måste betala den FULLA kostnaden inklusive asfalten på det här landets vägar kommer det inte att göra nån större skillnad på dina priser.

    Det enda som kommer att skilja är att du kommer att göda nån annan företagare på andra villkor än du gör via skatten.

    Vad dom ägnar sig åt på Dramaten är ekonomimässigt i det sammanhanget råttskit



    Med tanke på att ingen anser det värt att betala kostnaden för dessa biljetter


    Jaså.Kan du styrka det så är du snäll.

    SvaraRadera
  41. "De dag du måste betala den FULLA kostnaden inklusive asfalten på det här landets vägar kommer det inte att göra nån större skillnad på dina priser."

    Det du säger är att skattefinansierade vägar är mer kostnadseffektiva än privat finansierade vägar med vägtullar. Det är du ganska ensam om.

    "Jaså.Kan du styrka det så är du snäll."

    Iom att både Dramaaten och Operan inte bär sina egna kostnader via biljettpriset så är det redan bevisat.

    SvaraRadera
  42. Det du säger är att skattefinansierade vägar är mer kostnadseffektiva än privat finansierade vägar med vägtullar. Det är du ganska ensam om.


    Mej jag säger att du får betala den fulla kostnaden när ditt företag använder infrastruktur och annan idag skattefinansierad verksamhet när den i utopia blir HELT OCH HÅLLET baserad på individens förbrukning av dom samma.

    Det är inte bara Operan du slipper i utopia.



    Iom att både Dramaaten och Operan inte bär sina egna kostnader via biljettpriset så är det redan bevisat.


    Nej det bevisar bara att domunder dom finansieringsformer som nu råder inte "bär" sina fulla kostnader.

    DET...säger INGENTING om ditt påstående att det inte finns en marknad för Opera vilket ju inte är nåt annat än ett kverulant argument baserat på ditt försalkt för en kulturform du inte förstår.

    SvaraRadera
  43. "Mej jag säger att du får betala den fulla kostnaden när ditt företag använder infrastruktur och annan idag skattefinansierad verksamhet när den i utopia blir HELT OCH HÅLLET baserad på individens förbrukning av dom samma."

    Vad du menar då är att Stockholms bilister användande av infrastruktur subventionerats av skattebetalarna? Vad grundar du det på?

    "DET...säger INGENTING om ditt påstående att det inte finns en marknad för Opera vilket ju inte är nåt annat än ett kverulant argument baserat på ditt försalkt för en kulturform du inte förstår."

    Läs mina inlägg igen. Jag påstår inte att det inte finns en marknad för opera. Det är jag helt övertygad om att det finns. Det jag påstår är att ingen anser det värt att betala den fulla kostnaden för sina besök på Operan och Dramaaten.

    SvaraRadera
  44. Vad du menar då är att Stockholms bilister användande av infrastruktur subventionerats av skattebetalarna? Vad grundar du det på?



    Det är skattebetalarna som betalar asfalten.
    I utopia betalar ingen mer än den asfalt dom själva sliter ner.



    Jag påstår inte att det inte finns en marknad för opera. Det är jag helt övertygad om att det finns. Det jag påstår är att ingen anser det värt att betala den fulla kostnaden för sina besök på Operan och Dramaaten.


    Hur ska du ha det?

    SvaraRadera
  45. "Det är skattebetalarna som betalar asfalten.
    I utopia betalar ingen mer än den asfalt dom själva sliter ner. "

    Men mycket av skatten är just via indirekta skatter såsom bensin- och fordonskatten. Dvs som bilist betalar man redan för vägutnyttjandet. Antagligen betalar man som bilist också för andras resor såsom kollektivtrafiken. Fast detta har jag inga källor på så jag kan ha fel. Vägtullar är egentligen det mest rättvisa sättet att finansiera vägarna på. Vad kul att vi är överens för en gång skull.

    "Hur ska du ha det?"

    Om det är så att du har svårt att förstå min enkla text så kanske du borde sätta dig ned och fundera över dina egna texter, Micke. Ett litet tips bara. Men om jag ska förklara lite extra bara för dig så tror jag att folk är beredda att betala för opera. Dock så tror jag inte att de är beredda att betala vad biljetterna verkligen kostar på Operan och Dramaaten. Dvs Operan och Dramaaten måste antingen se över sina kostnader såsom lokaler, personal (vad sägs om folkets hus i Rotebro, frivilliga och obetalda eldsjälar?) etc. så att konsumentpriset är i paritet med vad folk är villiga att betala och/eller se till att ta in sponsorer som vill sola sig i glansen av finkulturen. Tvångsfinansiering av kulturproduktion är i mina ögon omoraliskt.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.