Det finns väldigt mycket sand i Irak. Så det tog ett tag, men nu börjar man hitta intressanta saker under den. (Vem vet, så småningom kanske man till och med hittar några WMD...)
Mmm...Ser ut som det troligen gjorde utanför Teheran när all skit som Shahen köpte av Usa snöade in i sand när han skulle bli den största militära maktfaktorn på den sidan klotet men inte hade nån som kunde använda grejorna.
Ja, här alltså antagligen en av alla de MIG29 som USA har levererat till Saddam, extremvänstern hävdar ju att det var USA som skapade Saddam-regimen och var en av dess största vapenleverantörer, en av USA:s allierade, och här ser vi beviset!!! ett USA-tillverkat MIG-plan, för så måste det ju vara?? eller hur Micke?? Bulten?? Claes W??
Så shahen köpte också en massa grejor av USA???Var det kalasjnikovs?? Usa-tillverkade de också?? samtidigt som Saddam/övriga Baathpartister ?? för de var samtida, micke.
Det tog inte så länge att hitta planen, det gjordes redan sommaren 2003!
Olof 2: Mig-25 och Mig-29 är inte samma sak. Dessutom var det väl ingen hemlighet att Irak köpte planet, och jag har inte känt till någon som påstått motsatsen.
Ingen gillar väl en "messerschmidt" men jetplanet är inte en MiG-29 utan antingen en MiG-25 eller en MiG-31, garanterat levererad av Sovjet. Då dessa tillverkades i Nizjnij Novgorod (MiG-25 1967-1985 och MiG-31 1979-1989).
Iraq beväpnades av Sovjet (flygplan, tanks), Frankrike (flygplan Mirage F1 bl a) och USA (missiler, bomber mm).
Kalashnikovs tillverkas på så många ställen att det är svårt att veta vart dom kommer ifrån (Tjeckien, Bulgarien, Rumänien, Kina dom tillverkas to m i USA). Dom kan ju ha levererats av Egypten eller Syrien rentav.
Irans problem med av Shahen inköpta vapensystem är ju att dom inte kan skaffa reservdelar till dom pga embargo.
Håller med dig anonym! Planet har inte MIG-29:an slanka silhouett med den upphöjda flygkroppen. Det är sannolikt inte heller en 31:a som har betydligt längre och vinklade luftintagsmynningar. Tror att du har rätt om en 25:a och du är ingen Messerschmitt!
Irans problem med av Shahen inköpta vapensystem är ju att dom inte kan skaffa reservdelar till dom pga embargo
Dessa vapen stod stod still från den dag dom anlände till Iran redan innan revolutionen p.g.a att hela affären var en vansinnesaffär utan rim och reson eftersom det inte fanns förutsättningar att handa skrotet.
"Dessa vapen stod stod still från den dag dom anlände till Iran redan innan revolutionen ..."
De irakiska soldater som under året 1980-88 dödades av amerikanska stridsvagnar och flygplan, rattade av iranier, skulle nog bli överraskade av Mickes påstående.
Att F-14 var ett suboptimalt köp för Iran är dock helt klart, men inte alls oanvändbart. Dito för M60-stridsvagnen.
ja vem har beväpnat saddam... Varför gissa när man faktiskt kan kolla själv? http://armstrade.sipri.org/arms_trade/trade_register.php
Gör en sökning och ladda ner resultatet. Från 1973 till 2002 stod USA för 1% av iraks vapenimport och Storbrittanien för än mindre än så. Sammanlagt så sålde Brasilien betydligt mer än båda nationerna tillsammans. Vidare så bestod USAs vapenexport endast av civila helikoptrar som irakierna själva bestyckade för militärt bruk. Snarare är det de usual susbects som var inblandade; allehanda kommuniststater och grodorna....
ja jag befinner mig i politiskt hänseende till höger om moderaterna, i ett svenskt perspektiv så blir det nog yttersta högern, har du problem med det??
Men MIG-planen, kan du ge någon närmare lokalisering inom USA:s gränser för deras produktionsanläggning???
ja jag befinner mig i politiskt hänseende till höger om moderaterna, i ett svenskt perspektiv så blir det nog yttersta högern, har du problem med det??
Nej inte större problem än vad du har med "extremvänsterns" existens.
Men hur var det nu med MIG-planen, tillverkades de i Texas?? Minnesota?? Wyoming?? Nevada?? eller var det på Hawaii?? och hur kan 1 % (enligt Sipri) beskrivas som "stor", "huvudsaklig", etc...???
Jag har aldrig sett dig inte andra ståndpunkter än extremvänsterdito, vad du kallar dig själv är inte så där jätteviktigt. Dina offer struntar nog i titeln på den som orsakar dem lidande.
. Jag har aldrig sett dig inte andra ståndpunkter än extremvänsterdito, vad du kallar dig själv är inte så där jätteviktigt. Dina offer struntar nog i titeln på den som orsakar dem lidande
Att ifråga sätta extremhögerpolitik är inte samma sak som att bedriva extrem vänsterpolitk. Du har dessutom inte alls sett mig förespråka någon extrem vänsterpolitik. Tyvärr.Jag är ledsen. Du får finna dig i att av oss två så är du den extrema
Det ska dock inte vara nåt problem såvida du nu står för att du har en politisk syn som delas av ett par procent andra. Jag befinner mig bland dom 90 andra procenten.
Du var i mitten sa du. Betydde det vänsterorienterad moderat kanske? Fast så sa du att du befann dig bland 90% av alla. Kan ju rent logiskt betyda att du tillhör stureplanscentern? Eller är du moderat classic kanske? Trevligt! Välkommen in i värmen!
Punkt 1 ; MIG-planen, micke????, De Usa-tillverkade, från Saddams huvudallierade??? Var inom USA:s gränser tillverkades de???
Punkt 2 ; Om du tillhör extremvänstern är väl egentligen en onödig och okunnig precisering av mig, att du ständigt angriper de som står upp för frihet och demokrati placerar dig i alla fall med god marginal inom vänstern.
att du ständigt angriper de som står upp för frihet och demokrati placerar dig i alla fall med god marginal inom vänstern
Även om jag skulle vara organiserad moderat så skulle det i praktiken betyda vänster för dig och dina bröder så vad har det för betydelse var jag befinner mig??
Nej, dina offer struntar nog i din tillhörighet, men nu var det också frågan om MIG-planen som levererades av Saddam Husseins viktigaste allierade, USA. Vart tillverkades de?? i Vilken delstat inom USA:s gränser???
Så USA var inte så speciellt viktig för Hussein och det socialistiskt präglade Baath-partiet ändå?? Trots att de var "nära vänner" och "viktigaste allierade", "partners", trots att "USA hälpte Hussein till makten", det är ju något som du, Bulten och Classe har hävdat, så fick de inte sälja sina flygplan och övrig militär-utrustning, som han behövde ?? Det var det någon annan som gjorde, tydligen, jag kan ge en ledtråd ; vilket socialistiskt styrda land var det som tillverkade MIG-planen???
trots att "USA hälpte Hussein till makten", det är ju något som du, Bulten och Classe har hävdat
Stödde inte Usa Saddams maktövertagande (som diktator)i Iran till att börja med?
Gällde inte samma sak Moammar Khadaffi 1969?
Jag tror faktiskt att så är fallet.
Dom stödde dessutom kuppen mot den demokratiskt valda ickekommunistsiska och mig veterligen hitills enda demokratiska iranska regering som leddes av Mossadeq på 50 talet.
Kanske har med det att göra att somliga i Iran vände sig till Sovjet och att andra vände sig till prästerna. Vad tror du?
så fick de inte sälja sina flygplan och övrig militär-utrustning
Usa sålde utrustning och stödde Irak ekonomiskt ända fram till invasionen av Kuwait. Det var till och med så att kongressen uppmanande den då sittande amerikanska regeringen att upphöra med stödet efter att nervgas massakern i Halabja blev blev allmänt känd.
Detta krav avvisades från regeringen och stödet fortsatte.
Så trots att Saddam var en av USA:s viktigaste allierade så stod de bara för 1% av den totala vapenexporten till landet?? menar du fortfarande att de var "close friends", USA/CIA har säkert blivit lurade mer än en gång om vilka åsikter diverse figurer kan tänkas ha haft.
Men du "tror" alltså¨det, att Saddam stöddes av USA inför kuppen inom det socialistiska Baath-partiet, och att socialísten Khadaffi också stöddes av USA?? Jag noterar "tror", en sak du ju också har gjort dig känd för förutom ditt motstånd mot de som kämpar för demokrati och frihet är ju att kräva otvetydiga bevis, så fram med bevisen.
det låter ju i och för sig inte helt otroligt att någon som lovar att kämpa för demokrati och frihet skulle få USA:s stöd, med S. Husseins mycket frekventa användning av relativ sanning så kanske någon gick på det??
Det du säger Micke rimmar oftast inte med att du skulle vara i mitten. Bättre att stå för sina tämligen vänsterorienterade synpunkter än att segla under falsk flagg.
När Khadaffi tog över makten i Libyen var det med amerikanska pengar och vapen. Det samma gäller när Mullorna tog över i Iran.
USA stödde även Nordkorea och Nordvietnam innan de gjorde helt om och istället började idka anfallskrig mot dem (i FN-regi i det förstnämnda fallet förvisso). Allt för profiten.
Mmm...Ser ut som det troligen gjorde utanför Teheran när all skit som Shahen köpte av Usa snöade in i sand när han skulle bli den största militära maktfaktorn på den sidan klotet men inte hade nån som kunde använda grejorna.
SvaraRaderaHmmm... Det påminner också om att det som göms i snö kommer upp vid tö. Om nu någon känner för att diskutera DEN saken istället.
SvaraRaderaSorglig tillvaro för ett så vackert och kompetent plan som Mig 29.an
SvaraRaderaJa, här alltså antagligen en av alla de MIG29 som USA har levererat till Saddam, extremvänstern hävdar ju att det var USA som skapade Saddam-regimen och var en av dess största vapenleverantörer, en av USA:s allierade, och här ser vi beviset!!! ett USA-tillverkat MIG-plan, för så måste det ju vara?? eller hur Micke?? Bulten?? Claes W??
SvaraRaderaolof den andre
Så shahen köpte också en massa grejor av USA???Var det kalasjnikovs?? Usa-tillverkade de också?? samtidigt som Saddam/övriga Baathpartister ?? för de var samtida, micke.
SvaraRaderaolof den andre.
olof 2
SvaraRaderaTa dina piller grabben.
Det tog inte så länge att hitta planen, det gjordes redan sommaren 2003!
SvaraRaderaOlof 2: Mig-25 och Mig-29 är inte samma sak. Dessutom var det väl ingen hemlighet att Irak köpte planet, och jag har inte känt till någon som påstått motsatsen.
Ingen gillar väl en "messerschmidt" men jetplanet är inte en MiG-29 utan antingen en MiG-25 eller en MiG-31, garanterat levererad av Sovjet. Då dessa tillverkades i Nizjnij Novgorod
SvaraRadera(MiG-25 1967-1985 och MiG-31 1979-1989).
Iraq beväpnades av Sovjet (flygplan, tanks), Frankrike (flygplan Mirage F1 bl a) och USA (missiler, bomber mm).
Kalashnikovs tillverkas på så många ställen att det är svårt att veta vart dom kommer ifrån (Tjeckien, Bulgarien, Rumänien, Kina dom tillverkas to m i USA). Dom kan ju ha levererats av Egypten eller Syrien rentav.
Irans problem med av Shahen inköpta vapensystem är ju att dom inte kan skaffa reservdelar till dom pga embargo.
Håller med dig anonym!
SvaraRaderaPlanet har inte MIG-29:an slanka silhouett med den upphöjda flygkroppen.
Det är sannolikt inte heller en 31:a som har betydligt längre och vinklade luftintagsmynningar.
Tror att du har rätt om en 25:a och du är ingen Messerschmitt!
extremvänstern hävdar ju att det var USA som skapade Saddam-regimen och var en av dess största vapenleverantörer,
SvaraRaderaExtremvänstern?
Vänsta nu...det är du som tillhör extremhögern.
Du befinner dig höger om moderaterna och extremhöger betyder inte nazism utan just...extremhöger.
Ok...om du inte är moderat så är du alltså del av extremhögern.
Den yttersta högern.
Själv beginner jag mig i mitten av det politiska fältet och..ja Usa har i mycket hög grad hjälpt Irak militärt.
Irans problem med av Shahen inköpta vapensystem är ju att dom inte kan skaffa reservdelar till dom pga embargo
SvaraRaderaDessa vapen stod stod still från den dag dom anlände till Iran redan innan revolutionen p.g.a att hela affären var en vansinnesaffär utan rim och reson eftersom det inte fanns förutsättningar att handa skrotet.
En despots infall.
"Dessa vapen stod stod still från den dag dom anlände till Iran redan innan revolutionen ..."
SvaraRaderaDe irakiska soldater som under året 1980-88 dödades av amerikanska stridsvagnar och flygplan, rattade av iranier, skulle nog bli överraskade av Mickes påstående.
Att F-14 var ett suboptimalt köp för Iran är dock helt klart, men inte alls oanvändbart. Dito för M60-stridsvagnen.
ja vem har beväpnat saddam...
SvaraRaderaVarför gissa när man faktiskt kan kolla själv?
http://armstrade.sipri.org/arms_trade/trade_register.php
Gör en sökning och ladda ner resultatet. Från 1973 till 2002 stod USA för 1% av iraks vapenimport och Storbrittanien för än mindre än så. Sammanlagt så sålde Brasilien betydligt mer än båda nationerna tillsammans. Vidare så bestod USAs vapenexport endast av civila helikoptrar som irakierna själva bestyckade för militärt bruk.
Snarare är det de usual susbects som var inblandade; allehanda kommuniststater och grodorna....
Det en en 25-ma Foxbat.
SvaraRaderaIraq beväpnades av Sovjet (flygplan, tanks), Frankrike (flygplan Mirage F1 bl a) och USA (missiler, bomber mm).
Hade för mig att en av största leverantörerna till Saddam’s Iraq var Kina. Tack Niklas L för länken till Sipri.
ja jag befinner mig i politiskt hänseende till höger om moderaterna, i ett svenskt perspektiv så blir det nog yttersta högern, har du problem med det??
SvaraRaderaMen MIG-planen, kan du ge någon närmare lokalisering inom USA:s gränser för deras produktionsanläggning???
olof den andre
ja jag befinner mig i politiskt hänseende till höger om moderaterna, i ett svenskt perspektiv så blir det nog yttersta högern, har du problem med det??
SvaraRaderaNej inte större problem än vad du har med "extremvänsterns" existens.
Ni befinner er på samma plan ungefär.
Micke,
SvaraRadera"Själv beginner jag mig i mitten av det politiska fältet .."
Så, är du vänsterorienterad folkpartist eller högerorienterad socialdemokrat?
Själv är jag förstås neokonservativ med en del nyliberala åsikter.
Men hur var det nu med MIG-planen, tillverkades de i Texas?? Minnesota?? Wyoming?? Nevada?? eller var det på Hawaii?? och hur kan 1 % (enligt Sipri) beskrivas som "stor", "huvudsaklig", etc...???
SvaraRaderaJag har aldrig sett dig inte andra ståndpunkter än extremvänsterdito, vad du kallar dig själv är inte så där jätteviktigt. Dina offer struntar nog i titeln på den som orsakar dem lidande.
olof den andre
.
SvaraRaderaJag har aldrig sett dig inte andra ståndpunkter än extremvänsterdito, vad du kallar dig själv är inte så där jätteviktigt. Dina offer struntar nog i titeln på den som orsakar dem lidande
Att ifråga sätta extremhögerpolitik är inte samma sak som att bedriva extrem vänsterpolitk.
Du har dessutom inte alls sett mig förespråka någon extrem vänsterpolitik.
Tyvärr.Jag är ledsen.
Du får finna dig i att av oss två så är du den extrema
Det ska dock inte vara nåt problem såvida du nu står för att du har en politisk syn som delas av ett par procent andra.
Jag befinner mig bland dom 90 andra procenten.
Micke,
SvaraRaderaDu var i mitten sa du. Betydde det vänsterorienterad moderat kanske? Fast så sa du att du befann dig bland 90% av alla. Kan ju rent logiskt betyda att du tillhör stureplanscentern? Eller är du moderat classic kanske? Trevligt! Välkommen in i värmen!
Punkt 1 ; MIG-planen, micke????, De Usa-tillverkade, från Saddams huvudallierade??? Var inom USA:s gränser tillverkades de???
SvaraRaderaPunkt 2 ; Om du tillhör extremvänstern är väl egentligen en onödig och okunnig precisering av mig,
att du ständigt angriper de som står upp för frihet och demokrati placerar dig i alla fall med god marginal inom vänstern.
olof den andre
att du ständigt angriper de som står upp för frihet och demokrati placerar dig i alla fall med god marginal inom vänstern
SvaraRaderaÄven om jag skulle vara organiserad moderat så skulle det i praktiken betyda vänster för dig och dina bröder så vad har det för betydelse var jag befinner mig??
Nej, dina offer struntar nog i din tillhörighet, men nu var det också frågan om MIG-planen som levererades av Saddam Husseins viktigaste allierade, USA. Vart tillverkades de?? i Vilken delstat inom USA:s gränser???
SvaraRaderaolof den andre
Mina offer?
SvaraRaderaTa dinmedicin eller byt nick till Karl den tolfte så att det framgår tydligt att du är knäpp.
i Vilken delstat inom USA:s gränser???
Tillverkas Mig plan i Usa?
Det var helt nytt för mig.Jag tror att du har fel där.
Du ska inte lyssna för mycket på vad folk säger.
Så USA var inte så speciellt viktig för Hussein och det socialistiskt präglade Baath-partiet ändå?? Trots att de var "nära vänner" och "viktigaste allierade", "partners", trots att "USA hälpte Hussein till makten", det är ju något som du, Bulten och Classe har hävdat, så fick de inte sälja sina flygplan och övrig militär-utrustning, som han behövde ?? Det var det någon annan som gjorde, tydligen, jag kan ge en ledtråd ; vilket socialistiskt styrda land var det som tillverkade MIG-planen???
SvaraRaderaolof den andre
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderatrots att "USA hälpte Hussein till makten", det är ju något som du, Bulten och Classe har hävdat
SvaraRaderaStödde inte Usa Saddams maktövertagande (som diktator)i Iran till att börja med?
Gällde inte samma sak Moammar Khadaffi 1969?
Jag tror faktiskt att så är fallet.
Dom stödde dessutom kuppen mot den demokratiskt valda ickekommunistsiska och mig veterligen hitills enda demokratiska iranska regering som leddes av Mossadeq på 50 talet.
Kanske har med det att göra att somliga i Iran vände sig till Sovjet och att andra vände sig till prästerna.
Vad tror du?
så fick de inte sälja sina flygplan och övrig militär-utrustning
Usa sålde utrustning och stödde Irak ekonomiskt ända fram till invasionen av Kuwait.
Det var till och med så att kongressen uppmanande den då sittande amerikanska regeringen att upphöra med stödet efter att nervgas massakern i Halabja blev blev allmänt känd.
Detta krav avvisades från regeringen och stödet fortsatte.
Ok?
Så trots att Saddam var en av USA:s viktigaste allierade så stod de bara för 1% av den totala vapenexporten till landet?? menar du fortfarande att de var "close friends", USA/CIA har säkert blivit lurade mer än en gång om vilka åsikter diverse figurer kan tänkas ha haft.
SvaraRaderaMen du "tror" alltså¨det, att Saddam stöddes av USA inför kuppen inom det socialistiska Baath-partiet, och att socialísten Khadaffi också stöddes av USA?? Jag noterar "tror", en sak du ju också har gjort dig känd för förutom ditt motstånd mot de som kämpar för demokrati och frihet är ju att kräva otvetydiga bevis, så fram med bevisen.
det låter ju i och för sig inte helt otroligt att någon som lovar att kämpa för demokrati och frihet skulle få USA:s stöd, med S. Husseins mycket frekventa användning av relativ sanning så kanske någon gick på det??
olof den andre
Det du säger Micke rimmar oftast inte med att du skulle vara i mitten. Bättre att stå för sina tämligen vänsterorienterade synpunkter än att segla under falsk flagg.
SvaraRadera/Uncle
USA har genom åren stött samtliga "skurkstater".
SvaraRaderaNär Khadaffi tog över makten i Libyen var det med amerikanska pengar och vapen. Det samma gäller när Mullorna tog över i Iran.
USA stödde även Nordkorea och Nordvietnam innan de gjorde helt om och istället började idka anfallskrig mot dem (i FN-regi i det förstnämnda fallet förvisso). Allt för profiten.
Grattis Mancur ; satiren har sin plats hos HAX
SvaraRaderaolof den andre