2008-03-26
Brittiska underhuset vill stoppa Stakka Bos film
Folk på högerkanten i det brittiska parlamentet har blivit upprörda och vill stoppa denna reklamfilm för ett känt bilmärke. De menar att den innehåller icke önskvärda stereotyper och obehaglig symbolism. Filmen är för övrigt regisserad av svensken Johan Renck (Stakka Bo).
(Tipstack: Christopher)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Det som är mest upprörande är faktiskt att Citroën anammat ett tyskt formspråk på sin nya mellanklassmodell, och dessutom ersatt den praktiska halvkombibakluckan med en vanlig sketen Sedan-baklucka... Och som lök på laxen har de strukit den superbt sköna gasvätskefjädringen från instegsmodellerna av C5. Skam!!! Vill man köra stålfjädrat i denna storleksklass kan man välja vilken bil som helst. Citroën var unika. Förr.
SvaraRaderaDen nya kombimodellen är inte mycket att hurra för heller; trots att den nya bilen är fetare och längre lyckas man med konststycket att göra bagageutrymmet MINDRE.
Hoppas Citroën snart slutar att snegla på tyska biltillverkares modell politik och återgår till sina konstiga men praktiska personbilar!
Otroligt rolig film!
SvaraRaderaPeter Harold har helt rätt. Nya Citroëner är lika meningslösa som andra nya bilar, en låda på 4 hjul för att förflytta sig snabbare än till fots. En Cittra utan gashydraulik som standard? Jag är kränkt och chockhånad!
SvaraRaderaDet är Citroën C5 i sig som "innehåller icke önskvärda stereotyper och obehaglig symbolism".
Otroligt förvirrad film.
SvaraRaderaVisserligen är hydropneumatisk fjädring extratillbehör för C5, men å andra sidan har den nollpunktsupphängda framhjul, vilket är en traditionell Citroen-finess som CX saknade.
SvaraRaderaMärkligt att "tyskt" fortfarande tydligen ringer bra i många bilköpares öron. Det är för tusan 2008, inte 1950, eller när nu senast tyska bilar var bättre och finare än andra.
SvaraRadera/Paul W
Om Bilen: "Citron-äng" eller "sitt å träng". En prototyp som smet från ritbordet en gång i tiden och märkligt nog lyckats hålla sig på "fri fot den dess".
SvaraRaderaOm bildspråket: Det är nog bara jag som är känslig men är det inte lite övertydliga nazi-konnotationer? Jag har väl sett för många gamla krigsfilmer.
-> Flavian
SvaraRaderaÄr det sant att C5:an har nollpunktsupphängda hjul igen? Jag har tyvärr aldrig träffat på nån försäljare som kan något om teknik hos Citroën, men jag trodde inte att man gått tillbaks till DS:ens hjulupphängning.
Den ultimata modellen var nog ändå GS, den med skivbromsarna monterade på växellådan, och en pannkaksmotor för låg tyngdpunkt....
;-)
Symbolism är verkligen obehaglig och knappast lyfter varumärket Citroën.
SvaraRaderaDock är det ingen fråga för parlamentet, så klart. Hoppas att de istället blir straffade av konsumenter.
Till Peter Harold:
SvaraRaderaJa, C5 och C6 liksom faktiskt Peugeot 407 har nollpunktsupphängda framhjul.
Detta hade DS, ID, SM och GS, men inte GS birotor eller CX.
Jag håller med om att pannkaksmotor är optimum, men anser inte att centralt placerade bromsar är en bra lösning.
Så om Subaru köps upp av PSA, kan vi få se något riktigt trevligt...........
En av de roligare reklamfilmer för bilar jag sett.
SvaraRadera