EU startar tillsammans med den europeiska fotbollsfederationen, UEFA, en telefonhjälplinje där supportrar som reser till fotbolls-EM i sommar kan få hjälp och stöd i konsumentfrågor. På 28 språk.
I detta fall kan jag inte bli upprörd över användandet av skattepengar, av flera skäl: 1) Vi vet inte hur mycket av det som är just skattepengar (UEFA har andra inkomster också) 2) Eftersom detta är ett samarbete för att underlätta för konsumenter för att ingen annan privat aktör (än UEFA - så detta är en public-private partnership) gör det 3) Det kommer sannolikt spara pengar för en del konsumenter som annars skulle få problem med just falska biljetter m.m. Därmed också ytterligare en vinkel för att tackla svarta marknaden (tillsammans med alla andra sätt som redan förekommer)
Jag saknar en problembeskrivning. Är det någon form av "staten ska inte ägna sig åt konsumentupplysning/hjälp tillsammans med icke-statliga organisationer"?
Helt korrekt Robert. Statens uppgifter bör vara begränsade.
Konsumentupplysning är en fråga mellan köpare och säljare. Den som tycker sig blivit lurad kan gå till domstol. Eller se förlusten som läropengar. Caveat emptor.
Saker som får mej att hata fotboll.
SvaraRaderaAnonym ovan missar målet. Är det någon man skall hata för detta är det staten (EU-staten i detta fall).
SvaraRaderaI detta fall kan jag inte bli upprörd över användandet av skattepengar, av flera skäl:
SvaraRadera1) Vi vet inte hur mycket av det som är just skattepengar (UEFA har andra inkomster också)
2) Eftersom detta är ett samarbete för att underlätta för konsumenter för att ingen annan privat aktör (än UEFA - så detta är en public-private partnership) gör det
3) Det kommer sannolikt spara pengar för en del konsumenter som annars skulle få problem med just falska biljetter m.m. Därmed också ytterligare en vinkel för att tackla svarta marknaden (tillsammans med alla andra sätt som redan förekommer)
Jag saknar en problembeskrivning. Är det någon form av "staten ska inte ägna sig åt konsumentupplysning/hjälp tillsammans med icke-statliga organisationer"?
Helt korrekt Robert. Statens uppgifter bör vara begränsade.
SvaraRaderaKonsumentupplysning är en fråga mellan köpare och säljare. Den som tycker sig blivit lurad kan gå till domstol. Eller se förlusten som läropengar. Caveat emptor.