2008-09-23

Telekompaketet: Fulspel!


Röran inför omröstningen kring det så kallade telekompaketet i Europaparlamentet är en smula överväldigande. (Jag valde nog fel dag för att resa till Sverige...)

Jag såg just att ett av de viktigaste ändringsförslagen (Fjellners, sedemera Svenssons amendment 166) under dagen inte funnits på websidan med EP:s arbetsdokument inför omröstningen, som sker i morgon.

Så vissa av ledamöterna och de olika partigrupperna kan över huvud taget inte ta ställning till förslaget – eftersom de inte känner till att det existerar.


Hela storyn hos Oscar Swartz.»

Suck. Man blir så matt. Men, jag är inte ett dugg förvånad.

I Europaparlamentet och EU i övrigt spelas det hardball på ett sätt som de flesta svenskar inte ens kan föreställa sig. Man ljuger och fulspelar. Man bluffar och bedrar. Maktkorruptionen är massiv och rena oegentligheter förekommer hela tiden. Svenska politiker blir, i den här miljön, bara offerlamm om de utgår från att rent spel skulle vara huvudregeln.

Vi som kämpar för internets frihet, yttrandefrihet och intgritet måste lära oss det här spelet. Enda sättet att slå myglarna är att sätta stor press på beslutsfattarna, offentligt och med helt öppna kort. Offentlighetens ljus och väljarnas vrede är det enda de här männsikorna fruktar.

Vi måste också lära oss att lobba mer effektivt mot media i alla EU-länder. Det är när vi bloggare får media med oss som det börjar hända saker.

Och vi måste – framför allt – vara ute tidigare! Själv har jag sysslat med telekompaketet sedan mitten av sommaren. Vilket är på tok för kort tid, för att kunna koppla greppet. Och bloggosfären i övrigt tycks inte ha vaknat förrän de senaste dagarna. I svensk gammelmedia tror jag att jag totalt sett två artiklar / inslag i frågan. Vi måste vara på – och bråka – redan från ruta ett. Vilket kräver mycket grävande och arbete hands on. Vi måste lära av envisa jävlar som Erik Josefsson. Annars är vi rökta.


(Fotnot: Fjellner (m) kommer att rösta för Svenssons (v) förslag. Det är ju han själv som har skrivit det, från början. Jag hoppas kunna återkomma med information med mer substans under kvällen.)

8 kommentarer:

  1. Problemet är att det inte finns tillräckligt hårda, tuffa svenska EU-parlamentariker. Vad som behövs är riktiga HÅRDINGAR som exempelvis Karl Sigfrid. Där har vi en politiker som står upp för viktiga principer och inte viker sig för fulspel och enkla politiska finter.

    SvaraRadera
  2. Jag skriver men de svarar inte. Antagligen är int ealla uppkopplade jämt som vissa av oss andraär. Synd att jag inte hann med i kandidatsvängen där... Informationen uteblev tyvärr från hemmaplan. Annars hade jag kandiderat till det där parlamentet (om jag hade fått kommam ed är en annan sak förstås, haha)

    SvaraRadera
  3. I vilken annan församling som helst skulle voteringen skjutits upp. Man träffas ju om en månad igen - är det Strasbourg då? - och dte är knappast någon brådska.

    SvaraRadera
  4. Jag undrar lite hur det ser ut med debatten i andra EU-länder. Jag menar tyskarna fildelar ju också. Det kan ju inte vara endast svenskar som finner det här förslaget problematiskt?

    SvaraRadera
  5. Amendment har tydligen återinträtt på något sätt.

    Jag hittade dokumentet hos bloggen http://argast.nu/2008/09/23/nu-har-det-svenska-tillagget-till-telekompaketet-forsvunnit/

    Jag finner där ett helt öppet Worddokument som jag själv kan gå in och ändra i. Det är skandal... Riktig skandal. Är det någon som vet hur de har det med dokumenthanteringen i EU-administrationen????

    SvaraRadera
  6. Dubbelridå från mig - det är tydligen så att man laddar upp dokumentet i sin egen Word och blir skrivbart. Bomull i huvudet här. - Please engage brain before engaging keyboard sa min man just till mig.

    Jag rodnar - glöm och radera.

    SvaraRadera
  7. Vad hände med att stoppa flytten mellan Strasbourg och Bryssel, där fick man väl in en hel drös med namnunderskrift.
    Inte hände nåt för det, Demokratin är och förblir död i EU. Men som sagt media är de enda som kan ändra nåt och skall ju regleras av EU.

    SvaraRadera
  8. Problemet är väl att EU finns?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.