2008-11-13

Eller också gör man så här...

För att konkretisera fildelningsdebatten lite...

Just nu sitter jag och skriver på en liten bok. Eller skrift, kanske man snarare bör kalla den.

Med de moderna distributionskanaler som finns till förfogande på nätet kommer jag att välja att distribuera den på två sätt. Dels i inbunden (nåja, häftad) form via ett företag som trycker, sänder ut och hanterar betalningen via print-on-demand-modellen. Dels genom försäljning av boken som PDF, för den som föredrar detta.

Boken kommer att vara registrerad i det svenska ISBN-systemet. Den kommer alltså att finnas med i rullorna och att finnas på referensbiblioteken. Det kommer alltid att vara "min" bok.

Vad gäller upphovsrätten kommer jag att välja en Creative Commons-licens som ger läsaren rätt att kopiera och sprida boken så länge det inte sker kommersiellt.

Eftersom böcker (och inte minst PDF:er) ändå kommer att kopieras kan man välja att gilla läget. Mina åsikter kommer att spridas till fler, skriften kommer att bli mer känd och fler kommer att söka den på internet ju mer spridd den är. Det kommer att gå snabbare att nå den "kritiska massa" som krävs för att projektet skall lyfta. Jag tror att det i slutändan kommer att resultera i fler sålda exemplar, inte minst i "the long tail".

Försäljning via internet är en fantastiskt smidig lösning. Med ny teknik kan man trycka och distribuera böcker i takt med att beställningarna flyter in. Inga investeringar eller lager krävs. PDF:er kan levereras så gott som ögonblickligen. Enkla och smidiga elektroniska system hanterar betalningen. Med allt detta på plussidan är det lätt att leva med att kopiering och fildelning också är en naturlig del av internet.

De läsare som vill vara tidigt ute eller som känner att de vill stödja min verksamhet (publicering av skrifter kommer steg för steg att bli en förlängning av verksamheten här på bloggen) väljer förmodligen att köpa sitt exemplar. Den som inte anser sig ha råd eller som bara är ytligt intresserad väljer kanske att ordna en gratis kopia. Personerna i den gruppen hade förmodligen aldrig köpt boken ändå. Men om de får tillgång till egna exemplar då kommer de att bidra till att öka intresset.

Sedan kan en bok även vara en plattform till exempel för att åka ut och hålla föredrag. Någon kanske väljer att anlita mig för mina sakkunskaper. Och intresset för vad jag kommer att publicera i framtiden ökar. En bok är inte längre bara en bok.

Detta känns rätt självklart. Alternativet hade varit en "all rights reserved"-copyright som bygger på att jag skall vara småsint och att den som råkar få tag i en kopia skall känna att de gör något dumt och fel. Vem skulle bli gladare av det?

Fler borde börja tänka "outside the box". Det är nya tider nu. Oavsett om man gillar det eller inte, så har man inget för att gnälla och sura.

17 kommentarer:

  1. Det står ju dig fritt att t.ex. ta betalt för PDF:en. Detta blir ju allt vanligare i fackboks-branschen. Manning (http://manning.com/) är ett relativt nytt förlag som gjort detta till sin affärside.

    Troligtvis, görs det en hel del kopiering, t.ex. mellan kolleger, men detta uppvägs mer än väl av att de flesta (t.ex. undertecknad) köper e-böcker i en helt annan (större) omfattning än om det bara hade funnits tryckta (och dyrare) böcker tillgängligt.

    SvaraRadera
  2. Helt rätt. Jag kommer också att sälja PDF:er. Uttryckte mig lite oklart om det, vilket är förtydligat nu.

    SvaraRadera
  3. Ok. Säg att du istället hade gjort en skiva.

    Då hade du haft att välja på att gå med i STIM för att få den pressad eller så hade du fått nöja dig med enbart online distribution i digital form.

    http://antikristen.net/2008/11/13/en-ny-mafiaa/

    SvaraRadera
  4. Tycker det här är väldigt genialiskt. Passade på att ge dig lite cred i min blogg för det också.

    SvaraRadera
  5. Gjorde om HAX's inlägg lite för att anpassa det till musik istället. Då kan det kanske se ut så här:



    Just nu sitter jag och skriver och komponerar ett antal låtar. Eller ett musikalbum, kanske man snarare bör kalla dem.

    Med de moderna distributionskanaler som finns till förfogande på nätet kommer jag att välja att distribuera denna på två sätt. Dels i CD-form med fordral, bilder och lyriken utskriven, via ett företag som pressar CD, trycker konvolut och förpackar, och sedan tar betalt via fab-on-demand-modellen. Dels genom försäljning albumet som MP3, FLAC eller WAV, för den som föredrar detta.

    Albumet kommer att vara registrerat i det svenska musik-systemet. Det kommer alltså att finnas med i skivaffärernas beställningskataloger. Det kommer alltid att vara "mitt" album.

    Vad gäller upphovsrätten kommer jag att välja en Creative Commons-licens som ger lyssnaren rätt att kopiera och sprida musiken så länge det inte sker kommersiellt. Till detta räknar jag då t.ex. de som illegalt säljer min musik till andra. Även då t.ex. radiostationer som spelar min musik utan licens, reklamsnuttar och annan kommersiell marknadsföring hos företag.

    Eftersom musik (och inte minst MP3:er) ändå kommer att kopieras kan man välja att gilla läget. Mitt album kommer att spridas till fler, låtarna kommer att bli mer kända och fler kommer att söka efter dessa på internet ju mer spridda dessa är. Det kommer att gå snabbare att nå den "kritiska massa" som krävs för att projektet skall lyfta. Jag tror att det i slutändan kommer att resultera i fler sålda låtar, inte minst i "the long tail".

    Försäljning via internet är en fantastiskt smidig lösning. Med ny teknik kan man pressa och distribuera CD i takt med att beställningarna flyter in. Inga investeringar eller lager krävs. MP3:er kan levereras så gott som ögonblickligen. Enkla och smidiga elektroniska system hanterar betalningen. Med allt detta på plussidan är det lätt att leva med att kopiering och fildelning också är en naturlig del av internet.

    De läsare som vill vara tidigt ute eller som känner att de vill stödja min verksamhet (utgivning av musik kommer steg för steg att bli en förlängning av verksamheten här på bloggen) väljer förmodligen att köpa sina album eller spår. Den som inte anser sig ha råd eller som bara är ytligt intresserad väljer kanske att ordna en gratis kopia. Personerna i den gruppen hade förmodligen aldrig köpt min musik ändå. Men om de får tillgång till egna exemplar då kommer de att bidra till att öka intresset.

    Sedan kan ett album även vara en plattform till exempel för att åka ut och hålla konserter. Någon kanske väljer att anlita mig för evenemang, reklammusik, filmmusik, jinglar i radio osv. Och intresset för vad jag kommer att komponera i framtiden ökar. En låt är inte längre bara en låt.

    Detta känns rätt självklart. Alternativet hade varit en "all rights reserved"-copyright som bygger på att jag skall vara småsint och att den som råkar få tag i en kopia skall känna att de gör något dumt och fel. Vem skulle bli gladare av det?

    Fler borde börja tänka "outside the box". Det är nya tider nu. Oavsett om man gillar det eller inte, så har man inget för att gnälla och sura.

    SvaraRadera
  6. Hörde om en musikgrupp som hade markandsfört sig genom att lägga upp sitt album på Pratebay. Dessa fick sedan sålt sina album och låtar rätt så bra ifrån sin egna webbsajt.

    Så visst kan Public License fungera. Det är väl bara skivbolagen som inte längre tjänar några pengar då. Men det går väl att överleva, gissar jag.

    SvaraRadera
  7. Att ta betalt för PDF-filen tycker jag låter lite närigt. Jämför gärna med hur Anna "Rosetta Sten" Troberg har gjort.

    Själv läste jag hennes underbara "Chefer från helvetet" först som PDF. Efter det var det för mig självklart att köpa papperskopian.

    Den som är genuint bokintresserad föredrar naturligtvis fortfarande den tredimensionella varianten. PDF-filer ser ju inte alls lika bra ut i bokhyllan och är inte alls lika mysiga att ha med sig i hängmattan eller i favoritfåtöljen.

    SvaraRadera
  8. Med IPRED1 så blir det kanske så här:

    ISTÄLLET FÖR POLISEN

    Tonårsföräldrar vill knappast att det ska knacka på dörren då!

    SvaraRadera
  9. Tur för dig att du är författare och inte musikskapare så att du är tillåten att distribuera på båda sätten samtidigt:
    http://christianengstrom.wordpress.com/2008/11/12/stim-vill-aga-alla-musiker/

    SvaraRadera
  10. Jag tycker om utspelet från Ulf ekman i Ace Of Base , "Jag har hellre hundra miljoner människor som lyssnar på min musik gratis än 100 000 som köper min skiva. Jag kan tjäna mycket mer pengar på de hundra miljonerna", DET är att följa med i NUET.
    Som alla, iaf dom flesta, vet är det långt ifrån säkert att dom som fildelar skulle ha köpt det dom laddar ner. Så för mig är det en gåta varför man skall jaga livet ur dom som fildelar och sen TRO att dessa skulle köpa jägarnas alster??!!
    Vi kanske skulle införa en lag att VOLVO och SAAB, som verkligen är i kris till skillnad av musik o filmbranschen, kunde få befogenheter att stoppa alla bilar dom tillverkat för att kolla att det verkligen sitter orginaldelar i dom! Jösses va pengar dessa två bolag skulle börja tjäna om så var fallet! Jösses vad många bilar som skulle bli stående längs med vägarna i väntan på svindyra orginaldelar! Krisen för dessa skulle vara borta på mindre än en vecka!Men skulle någon av dom som stoppats med den billigare reservdelen någonsin köpa en bil av märket VOLVO eller SAAB?...knappast! Nöjesbranschen pratar om hur DYRT det är att producera en platta, kostar runt en miljon en sångaren i BWO, en film kostar minst 100 miljoner, men en BILMODEL kostar minst 1 MILJARD att ta fram. Hmm.. det rimmar liksom inte. Om jag vill köpa en skiva eller en film så gör jag det FRIVILLIGT, inte för att någon tvingar mig, vad jag sen vill göra med skivan är upp till mig! vill jag använda den som freesbee så gör jag det, vill jag använda den som dasslock så gör jag det, så länge jag inte tjänar pengar på den så är det upp till MIG vad jag vill göra, precis som med VOLVON jag äger. Jag sätter in vilka delar jag vill i den oavsett märke så länge dom passar, jag moddar den så mycket jag vill och hur jag vill så länge det faller mig i smaken.
    Jag kanske laddar ner HAX verk och läser det, gillar jag det KANSKE jag köper ett inbundet/häftat ex. Gillar jag det inte kanske jag slänger det men jag kanske först fildelar det till andra så andra också får läsa det, det kan ju finnas en o annan där ute som gillar det mer än jag och som kanske vill köpa ett ex av HAX.
    Det gäller att se möjligheter, alla kan tjäna på det, det gäller att vara openminded och hänga med i tiden. Bara för att en sak var så för 50-100 år sen betyder det inte att det för alltid skall vara så. Saker o ting förändras, mäniskor förändras, mäniskors beteende förändras.

    Nic

    SvaraRadera
  11. Vill bara säga att det är klockrent skrivet (även "musik-versionen"). Kan bara förundras över att detta inte är självklart för alla.

    Internet är en möjlighet inte ett hot för alla utom skivbolagen. Särskilt för kreatörerna.

    SvaraRadera
  12. Det finns väldigt mycket intressant musik på independentmarknaden för den som orkar leta lite.

    T.ex. via sajter som Garageband.com eller CDBaby.com.

    Jag har hittat massor av enormt duktiga musiker och band (som påfallande ofta har kneg vid sidan av, och som aldrig nånsin dyker upp i morgonsofforna i TV eller i Aftonbladet). Och som driver sina egna små independent-bolag med sin egen musik.

    Visst, det finns mycket skräp också, men pärlorna är så mycket roligare när man väl hittar dem.

    Varför spela gammal skåpmat som man hört tusen gånger redan?

    Samma sak som med HAX bok, utmärkt exempel på VILJA till nytänkande. Bra HAX. Jag köper en PDF - jag förmodar att det går att betala med Paypal?

    Enkla lösningar som sagt. Klick - klart.

    Det är väl ändå roligare att läsa en NY bok, än att köpa samma gamla Emil i Lönneberga en gång till (som i och för sig är bra, men den tillhör historien nu eftersom det tidiga 1900-talets Småland faktiskt inte finns längre).

    SvaraRadera
  13. I min lokala konsumbutik har de precis börjat med självbetjäningskassor.

    Det är lite intressant att de som numer säljer fysiska varor öppnar upp mer och mer medans de som säljer varor som går att digitalisera stänger in sig mer och mer.

    SvaraRadera
  14. Är det bara jag som ser potentialen med IPRED? Här kommer det finna möjlighet att tjäna pengar. Principen är enkel. Jag tar ned guran från väggen och spelar in några kraxande låtar i rask takt via en mikrofon kopplat till datorn. Jag bränner sedan ett par kopior på detta usla verk på CD, startar/registrerar ett skivbolag och gör skivorna tillgängliga till försäljning (t.ex. via min hemsida). Jag ser samtidigt till att skivan blir tillgänglig på piratebay. Inget olagligt i detta eftersom det är jag som äger rättigheterna. Med lite falsk marknadsföring på piratebay så kan jag säkert få lite aktivitet på nedladdningen. Men, bara för att jag gjort skivan tillgänglig så innebär det inte att jag accepterar denna ”stöld”. Det är nu det roliga börjar. Jag kan nu med hjälp av lagen börja jaga dessa usla människor som stjäl mitt verk. Förhoppningsvis får jag även hjälp av Antipiratbyrån. När tjuvar är identifierade och anmälda så kommer jag naturligtvis hävda att anledningen varför jag bara sålde en kopia av skivan, i stället för 3 miljoner, var självklart den illegala nedladdningen. Skadeståndskravet som jag själv bestämmer kommer att räcka riktigt, riktigt länge.

    SvaraRadera
  15. Henriks val av licens har ju inte någon betydelse i praktiken om vem som helst ändå kan lägga upp boken gratis (eller sälja en bättre tryckt kopia billigare) utan att riskera något. Det är respekt för Henriks äganderätt som gör hans val möjligt.

    De författare som gör andra val bör också respekteras, oavsett om det är optimalt för dem eller ej.

    Hur försvarar man rätten att få njuta av allt som andra skapar mot skaparnas vilja, och helt utan kostnad?

    Henrik: Varför väljer du inte en ännu mer "liberal" licens? Då slipper vi ju problemen med eller utan en ny lag (för just det verket).

    SvaraRadera
  16. Vill man tjäna ordentligt med kosing ska man ju inte göra så. Då ska man ju gå via agent och publicist, och hoppas på det bästa med korsade tummar i nedförsbacke i solsken.

    Prismässigt sett är det inte särskilt dyrt att t om införskaffa egen kvalitets printer och bokbindare. Fast ploppar man inte ut en bok i veckan typ är det ju billigare att använda andras tjänster. Privata proofreaders och editorer finns det gott om som jobbar heltid eller extra för en acceptabel kostnad, precis som översättare.

    Frågan är ju snarare hur man vill tjäna pengar.

    Engelska till Svenska, eller Svenska till Engelska, kan nog många klara själv. Få det översatt till vardagligt bestämd version av Tyska, Franska, Spanska, Portugisiska, Japanska, Mandarin, Ryska, Hinduiska, och Arabiska, kostar egentligen inte särskilt mycket och beror mest på vad man skriver, tekniska manualer, "affärstexter", fiction, etc ...

    Två hundra Svenska kronor från en teoretisk konsumentbas av 9 miljoner, eller €.50 (cent) från en teoretisk konsumentbas av 3+ miljarder?


    //ST

    SvaraRadera
  17. Har ni tänkt på att en del av argumenten för starka copyrightlagar påminner om närigheten i genmodifieringsbranschen? Man förbjuder odling med den genmodifierade grödan som utsäde om bonden inte betalt för detta, den urgamla rätten att reproducera en gröda regleras med "copyright".

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.