2008-11-09

SJ ett steg närmare PNR

SJ har av någon anledning problem med att deras biljetter säljs svart.

Därför tänker man nu göra biljetterna på tåget personliga.

Det är möjligt att svarthandel är det verkliga skälet till detta. Och vi kanske vågar tro på SJ när de säger att informationen kommer att raderas efter resan.

Problemet är att man nu bygger upp ett system som i princip bara är en knapptryckning bort från att kunna användas för EU:s Passenger Name Registration, PNR.

EU vill som bekant att alla passagerares alla flygresor skall registreras. Och en del medlemsländer driver på för att detta även skall gälla till exempel när man hyr bil, köper en båtresa, bor på hotell eller åker tåg.

SJ:s nya system kommer att kunna anpassas till att mata in data i PNR-systemet över en natt. Det är verkligen inte bra.

Det är viktigt att vara vaksam. Om politikerna och byråkraterna får som de vill, då kommer PNR så småningom att täcka alla former av arkiverbara icke-lokala resor. Och vi skall inte underlätta för dem.

Länk»

24 kommentarer:

  1. Verkligen, man ska väl åtminstone få åka anonymt inom landet!!

    SvaraRadera
  2. Nej varför skulle du få göra det. Då går det inte att ha full kontroll på vad du gör. Tänk hur hemskt samhället skulle vara om folk kunde resa som de vill.

    SvaraRadera
  3. Vi kanske skall akta oss för att bli alltför paranoida.
    Flygbiljetter inom och utom landet har väl alltid varit personliga och namnförsedda, och leg måste visas upp. Namnet på biljetten måste överensstämma med legitimationen, och det är inte särskilt många som upprörts över detta, såvitt jag vet.
    Om SJ's nya ordning gör att jag har större chans att komma över en billig biljett, utan att behöva sitta på lur exakt nittio dagar i förväg,så tycker jag att det är en bra ide.
    Ännu bättre vore väl fasta och RIMLIGA priser som kunde köpas när som helst.

    SvaraRadera
  4. SJ bryr sig inte vidare mycket hur deras biljetter säljs.
    De billiga biljetter kommer att säljas oavsett vilket - enda skillnaden blir kanske att inte de mest eftertraktade biljetterna säljs någon minut efter midnatt längre.
    Den stora skillnaden för dem blir att de inte längre blir kritiserade för att de billiga biljetterna säljs vidare i andra hand för betydligt mer.

    (Detta togs upp i media i somras.)

    Min gissning är att konduktörerna knappast kommer att orka bry sig om att kolla legitimation ens lika ofta som vad de i dagsläget gör för mig som är student. Något de gör extremt sällan.

    Däremot är det förstås lite trist att personnummer måste anges på biljetten.
    Hade det inte räckt med att det gjordes på de biljetter som säljs för just 95 kr?
    Då får man själv välja om man vill ange sitt personnummer och köpa en personlig biljett till ett lägre pris eller avstå från det och betala mer.

    SvaraRadera
  5. Charlotta b skrev: "Om SJ's nya ordning gör att jag har större chans att komma över en billig biljett, utan att behöva sitta på lur exakt nittio dagar i förväg,så tycker jag att det är en bra ide."

    Jag ser inte hur detta ska på något vis kunna få denna effekt?

    Det svarthandeln innebär för de flesta idag är att det går köpa biljetter BILLIGARE än av SJ säljer dem. För hur ofta vet man 90 dagar i förväg att man behöver en biljett och exakt när?

    SJ's stora problem idag är att är man fler än en person är det ofta billigare att betala för bensin och hyrbil. Vilket är helt sjukt.

    SvaraRadera
  6. Hax skriver:
    "Det är viktigt att vara vaksam. Om politikerna och byråkraterna får som de vill, då kommer PNR så småningom att täcka alla former av arkiverbara icke-lokala resor."

    Var det inte så att alla hotell skulle skriva en lapp till polisen med gästens namn.

    Varför inte återgå till forna tider.

    Varför finns det inte portvakter i husen som kan rapportera vilka som går in och ut. Tyskland klarade detta redan på 1930-talet.
    Varför ska vi inte få veta var pedofilerna rör sig. Mer kontroll åt kontrollstaten.
    Ge oss foton på traktens pedofiler.

    Sen om några ungdomar trampar ner någon, shit happens, men pedofiler ska ytrottas.
    KONTROLLERA ALLA OCH ALLT, Reinfelt leder oss in i det nya lyckoriket . Es lebe.
    ETT SIDOSPÅR : MOTTO: Krossa alla pälshandlares skyltfönster, och våldta deras ev döttrar

    SvaraRadera
  7. Stefan
    Om inte svartabörshajar suger upp alla billiga biljetter precis när de släpps och om de bara säljs till folk som verkligen tänker resa är det väl troligt att de finns kvar litet längre tid. Med detta sagt måste jag erkänna att jag inte har en aning om hur många 95-kronors biljetter som säljs till varje avgång :-)

    SvaraRadera
  8. Varför inte en lag om att alla svenskar skall ha en fotboja eller ett elektroniskt chip under huden? Då har staten alltid koll på vart du är.

    SvaraRadera
  9. Charlotte: Om jag inte misstar mig så var det så att biljetten kostade 95 kr 3 månader innan, men sedan blev dyrare och dyrare ju närmare avfärd du kom. Så jag tror att du helt tappar möjligheten till de riktigt billiga biljetterna nu.

    Man skulle ju kunna tycka att har de platser kvar strax före avfärd, så borde de vara mer intresserade av att sälja dem billigt, än att köra med dem tomma.

    Att folk skriker mer över sådant som förändras i negativ riktning, än sådant som redan är ett etablerat system är väl rätt strategiskt?

    SvaraRadera
  10. @charlotta

    Förlåt, Charlotta menade jag förstås, inte Charlotte

    SvaraRadera
  11. Sophia: Nja, de blir dyrare och dyrare desto fler biljetter som säljs.
    Finns det kvar billiga biljetter så ökar inte biljettpriset.
    Dock är det naturligtvis så att dessa biljetter i regel säljs snabbt efter att de släppts, och än snabbare säljs de förstås om det är folk som köper upp biljetterna och sedan säljer dem vidare.

    Nu är jag förvisso inte Charlotta, men jag undrar ändå varför hon skulle helt förlora möjligheten till att köpa 95-kronorsbiljetter när de inför ett system för att stävja svarta börs-marknaden som sker kring dessa biljetter?

    Sista minuten-biljetter finns hos SJ, men dessa är till för barn, ungdomar, studenter och pensionärer.

    SvaraRadera
  12. Man kan väl kliva på tåget utan biljett och betala kontant.

    SvaraRadera
  13. Andreas
    Nu missförstod du mig nog. Jag menade naturligtvis att det var bra att man stävjar svartabörshandeln, så att även jag får chans att köpa dessa billiga biljetter för 95 kr. Jag antar att om de inte köps upp av svartabörshajar, så finns de kvar hos Sj till försäljning tills de tar slut.

    SvaraRadera
  14. Charlotta: Det var nog snarare du som missförstod något för mitt inlägg var riktat till Sophia och inte till dig ;)

    SvaraRadera
  15. Sorry Andreas.
    Jag läste visst litet för snabbt;-)

    SvaraRadera
  16. Varför inte införa inrikespass också? Så att får begära tillstånd att åka från t ex Stockholm till Örebro hos någon Myndighet? Ger kanske några fler arbetstillfällen också! Vilken smaskig databas kan man inte göra av det!?

    SvaraRadera
  17. Om SJ brydde sig om "svarthandeln" skulle de ju bara kunna höja biljettpriset till marknadspris (eller i närheten) så försvinner problemet (och de tjänar dessutom mer).

    Vad är det som är svart förresten? Är jag svarthandlare om jag köper billiga grönsaker av en bonde och säljer dem dyrare till konsumenter (och betalar hyran och skatten med mellanskillnaden)?

    SvaraRadera
  18. "...all'n all, it's just another brick in the wall."


    /Winston Smith

    SvaraRadera
  19. @Andreas
    Eftersom jag fått intrycket av att priset var beroende av tiden, inte antal biljetter, så blev följden att såvida man inte kan planera sin resa 3 månader i förväg så innebar de nya reglerna att man inte kunde få tag på 95-kronorsbiljetter.
    Är priset relaterat till antal i stället för tid så blir förstås situationen en annan.

    Generellt så tycker jag att SJ skulle satsa på bättre villkor för öppet köp, för gick det bara att boka om på ett smidigt sätt, så skulle man vara mer benägen att handla i tid.

    SvaraRadera
  20. Huvudproblemet med SJ är att det är en monopolverksamhet och därför beter sig konstigt gentemot sina kunder (lösningen är förstås privatisering). Det borde liberaler se - men de flesta är tydligen numera så FRA-blinda att de plötsligt betraktar frågan ur ett integritetsperspektiv. Det börjar allt mer likna genusperspektivet det här. Med fullt utvecklad hysteri i tonläget.

    Jämför t.ex. med det betydligt privatare flyget, som har har klart vettigare och kundvänligare tariff- och betalningssystem, men som också har betydligt mer personregistrering i samband med biljetter. Var är folkstormen kring detta?

    SvaraRadera
  21. En superskandal.

    Tvinga SJ att backa genom att protestera (själv åker jag till en en annan stad varje vecka för att var otrogen).

    Ring SJ Kundtjänst
    Telefon 0771-75 75 99, tonval 1

    Måndag-fredag 08:00-21:00
    Lördag-söndag 09:00-18:00

    Ring SJ Presstjänst (strunta i att detta nummer bara är avsett för journalister, bloggare borde räknas in)

    Telefon 010-751 51 84

    Medarbetare:

    Ulf Wallin, tf presschef
    Telefonnummer 010-751 56 54

    Johan Ingerö, presskommunikatör
    Telefonnummer 010-751 52 26

    Sven-Ingvar Håkansson, presskommunikatör
    Telefonnummer 010-751 82 90

    Katarina Nyman, presskommunikatör
    Telefonnummer 010-751 56 52

    Mejla SJ presstjänst och klaga:
    press@sj.se

    Huvudkontoret: 010-751 60 00

    SvaraRadera
  22. Hedin "Jämför t.ex. med det betydligt privatare flyget, som har har klart vettigare och kundvänligare tariff- och betalningssystem, men som också har betydligt mer personregistrering i samband med biljetter. Var är folkstormen kring detta?"

    Nu är det dock lite mer ovanligt att man kör in tåg i skyskrapor...

    Och vill man utföra terrorattacker mot tåg är det nog enklare att fila sönder rälsen än att kapa dem.

    SvaraRadera
  23. Så länge jag kan minnas och långt innan 9/11 har man bokat flygbiljetter personligt och med namn, och det har aldrig hindrat folk att snabbt komma iväg med flyg när andan fallit på. Finns det bara platser kvar ombord, är det inget som hindrar att man köper sin blijett direkt på flygplatsen strax före avgång.

    Sedan, HAX, skall vi väl inte heller glömma Madrid 2003. Tror inte att biljettsystemet hade med saken att göra..

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.