2009-05-28

Nu besprutar vi bloggen mot troll

Det är för stökigt i kommentarerna.

Om folk inte ens kan besvära sig med att skriva under inlägg med en pseudonym eller signatur, då blir det ogörligt att reda ut vem som är vem bland 20-30 anonyma inlägg.

Sedan finns det vissa som använder anonymiteten för att agera internettroll. Och jag gillar inte tarvliga, gapiga och direkt oförskämda kommentarer. Jag har även tröttnat på kommentarer som är uppenbart åtalbara, mentalt obalanserade och direkt obegripliga.

Därför stänger jag nu ner möjligheten att kommentera helt anonymt. I vart fall ett tag, så att de värsta gaphalsarna får kyla ner sig en smula.

Tyvärr. För jag gillar att man skall ha rätt att vara anonym på nätet. Men när folk sätter i system att vara oregerliga på min blogg, då drar jag en gräns. Det är trots allt min blogg, inte trollens.

Och det kommer ju fortfarande att gå att kommentera med skyddad identitet, under pseudonym – om man skaffar sig ett Blogger-, Google- eller OpenID-konto.

61 kommentarer:

  1. Helt riktigt. Vi som har bloggar måste ta ansvar för vår sida. Anonym kan man vara inför de som läser men inte inför blogginnehavaren.

    Det finns troll där ute, men jag tycker väl att det – i vissa fall – är ett väl snällt ord.

    SvaraRadera
  2. Helt riktigt. Har väl själv råkat ut för en del, men det har varit hanterbart. Om än på gränsen då och då.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt!

    Sedan är det viktigt att man märker skillnaden mellan vad staten får bestämma om hela internet och vad enskilda personer gör med SINA sidor.
    Ser inget "fel" med att du skulle kräva att alla som postar betalar 500kr per kommentar (även om jag nog hade tappat respekten och inte läst bloggen mer) men fel är det inte, fel blir det dock om en 3:de part gör egna bestämmelser (jaja, detta blir lite rörigt men nu måste jag iväg)

    //Calvin

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Nu är man väl rätt anonym även mot blogginnehavaren om man skaffar ett skyddat bloggkonto och inte ens har en blogg kopplad till det.
    Däremot blir diskussionen bättre om man kan hålla redan på vilka skilda identiteter som gör det olika inläggen.

    SvaraRadera
  6. Du har missat en sak, kära b-filmare.

    Det är inte jag som tänker åtala någon.

    Det är jag som riskerar att bli åtalad när det till exempel sprids dynga om Bonniers som del i något slags judisk konspiration i kommentarerna. Capice?

    Att det förekommit kommentarer från folk som inte är riktigt riktiga i huvet under de senaste månaderna, det är rätt uppenbart. En del har över huvud taget inte varit begripligt.

    Hej då!

    SvaraRadera
  7. Något offtopic kan jag föreslå att du gör en bloggpost med instruktioner för hur man enklast tar reda på vem som innehar det ip-nummer från vilket en kommentar har postats...

    Med den nya lagstiftning som finns/är på gång borde det vara enkelt att fejka att ett visst ip-nummer ska ha laddat ner upphovsrättsskyddat material vid en viss tidpunkt och därmed kunna kräva att internetleverantören talar om vem som hade ip-numret för tillfället...

    Alltså låtsas att en person som kommenterar anonymt har laddat ner förbjudet material och med hjälp av dennes ip-adress beröva honom anonymiteten...

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Verkar som om detta med blogger-konto ändå inte är riktigt tillräckligt för att försvara bloggen mot troll...

    Jag tänker på en viss film Akademi.

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Bäste Hax, kanske borde meningsutbytena begränsas till öl-kvällarna.

    BFILMAKADEMIENS fåniga utbrott gör att jag skulle råda dig att stänga ner kommentarfältet .

    Att Bonniers äger Folkpartiet torde höra hemma i Hitlers fantasivärld, död som han är. Kolla vad Segerstedt sa.

    B-FilmAkademien får gärna ringa mig
    för vidare samtal.

    /Bo Bengtsson 0708 585408

    SvaraRadera
  13. B-film: Nu spekulerar jag bara, men anledningen till att du inte hittar de kommentarerna kan ju vara att HAX tagit bort dem för att inte riskera att bli åtalad...

    SvaraRadera
  14. Bäste Hax, kanske borde meningsutbytena begränsas till öl-kvällarna.

    BFILMAKADEMIENS fåniga utbrott gör att jag skulle råda dig att stänga ner kommentarfältet .

    Att Bonniers äger Folkpartiet torde höra hemma i Hitlers fantasivärld, död som han är. Kolla vad Segerstedt sa.

    B-FilmAkademien får gärna ringa mig
    för vidare samtal.

    /Bo Bengtsson 0708 585408

    SvaraRadera
  15. Helt riktigt, Henrik.

    Det blev för mycket likt en gapig och stökig fritidsgård i kommentarerna måste jag säga.

    Och givetvis kommer utfall av typen som b-filmaren gör som ett brev på posten.

    Vilket är ordet jag söker? Just det, patetiskt,...och avslöjande.

    Det är ju precis som Henrik säger inte han som tänker/kan anmäla.

    Jisses!

    SvaraRadera
  16. Jag är förstås för en öppen dialog, men det finns en rätt stor nackdel med kommentarer: alla dessa driveby-troll som kommer förbi, dumpar en stor stinkande hög i kommentarerna och sen aldrig syns igen. Men trots det så måste man antingen bemöta deras dynga, eller skyffla bort den.

    Själv tycker jag det är väldigt svårt att hålla en vettig diskussion via kommentarer - de är bra för att kommentera själva bloginlägget, men det blir en massa krångel om man försöker hålla och följa en diskussion via kommentarerna. Där är forum mycket bättre, eller ett eget bloginlägg där man bemöter/kommenterar någon annans inlägg.

    ...och så får vi se om OpenID låter mig kommentera med mitt namn eller om Blogger fortfarande tycker att min domän är mitt namn.

    fake edit: nähä, Blogger har fortfarande problem med MyOpenID som openid-provider. Eller tvärtom. Blir väl blogger-identiteten då.

    SvaraRadera
  17. Vad jobbigt, behöva leta fram ett gammalt jävla konto,p inte ens det fungerar som det ska.

    OpenID pfft.

    //ST

    SvaraRadera
  18. Bra iniativ! Jag hoppas att den totala nivån kan höjas när diverse provokatörer nu utestängts. Det har varit lite väl mycket "alla får tycka som de vill så länge de tycker som jag"-attityd i kommentarerna.

    SvaraRadera
  19. Skulle vara gott om jag kunde välja att bara visa min identitet för bloggägaren.

    SvaraRadera
  20. B-film Akademin: frihet medför eget ansvar vilket folk som postar under "Anonym" inte har tagit. Förrutom att posta nonses och spam så har vissa struntat i hövligheten att skaffa ens en pseudonym som de skriver under med. Det gör kommentarerna betydligt rörigare att läsa vilket mindskar nyttan med dom. nu kan ju dessutom alla (även folk som verkar ha tomtar på loftet) skaffa sig en egen inloggning och posta under den utan större problem.

    SvaraRadera
  21. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  22. toxik: Fast ävne vi andra som läser och skriver här kanske vill veta vems inlägg vi svarar på? Det blir väldigt rörigt att leta tidsstämplar bara för att kunna kommentera till rätt person. Betydligt enklare att hålla namn i minnet.

    SvaraRadera
  23. B-film Akademin, "Men hitintills har ni liberaler blivit lurade gång på gång, det om något börjar bli patetiskt. Att ingen vill bemöta i sak vad som skrivit här av B-A är för att ni inte klarar av det, Det är då lätt att falla tillbaka på olika former av nedvärderande termer, på den man inte håller med."


    Hmm B-A står för B-film Akademin, så skriver du om dig själv i tredje person, bara så att du är medveten om det.

    Sen att kalla folk för patetiska, naiva, (eller komma med direkta personliga påhopp som i en av dina övre kommentarer) är det uppvärderande termer enligt dig?

    Att du tog åt dig av HAX generella utlopp för sin frustration, var ju intressant.

    //ST

    SvaraRadera
  24. B-film Akademin:

    Du mal på så jag tror tråden har försvunnit i debatten.
    Bonniers och ETC och fan och hans moster.

    Det handlade om rätten att ha hyfs och ordning i debatten på sin blogg! That´s it!

    Skall det vara så svårt att förstå vems blogg det är och vems ansvar det följaktligen är att sköta den snyggt?

    F.ö rekommenderas du bära hatt i hackspettskogen!

    Sorry! Måste!

    SvaraRadera
  25. Skulle ju vara: Hmm, om B-A [...]


    Sen detta B-film Akademin:

    "@Infallsvinkel
    På vilket sätt har jag varit ett troll, jag har tagit upp vad som står i bloggposten och svarat på HAX kommentar här i tråden. Att kalla folk för saker för att sänka trovärdigheten hos dem är ett trick makthavare har använt sig av jämt. Och nu försöker du dig på samma sak, om än mer amatörmässigt."

    Vad har Bonnier (som inte äger all media i Sverige) med denna HAX blogg post att göra?

    Och du hävdar att folk kallar "folk för saker" i form av att använda härskar teknik, men det är ju just det du gör ... fast du kanske tycker att du gör det på ett professionellt sätt (då får du nog träna lite till)?

    //ST

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Självklart är det bra att man får uttrycka sin åsikt i kommentarerna. Men lika självklart är det att det man skriver bär någon sorts relevans eller åtminstone intellektuell redlighet. Så en enkel och bra åtgärd för att bli av med största delen av sabotörerna (och ingen bör väl rimligen behöva stå ut med sabotage), är nog just att göra som HAX gjort.

    Så: bra!

    SvaraRadera
  28. Troll och rättshaverister, inklusive den som huserar här i tråden, är bäst att bara ignorera. De lever på att få respons.

    SvaraRadera
  29. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  30. Hax: Ja, nu kan man ju iallafall ha en diskussion där den som postar knas står under ett specifikt nick. :-)

    SvaraRadera
  31. Frän idé. Troll är dåliga. Speciellt tandtroll och kommetarstroll.

    SvaraRadera
  32. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  33. B-film Akademin: En del av det du skriver är knas enligt gängse uppfattning. Samt att du beter dig rätt dåligt mot folk. Annars hade jag inte skrivit "knas" överhuvudtaget. Trams är också ett träffande ord. Det finns egentligen ingen anledning att diskutera med någon som har den psykiska sammansättningen utav tre troll på syra.

    Men skriver du vettiga inlägg i framtiden så kanske jag och andar läser dom. Jag kommer inte att hålla andan och vänta på det bara.

    SvaraRadera
  34. "Att Bonnier har monopol över hela media Sverige vet alla som har koll på media, och deras politiska inflytande går inte att ta miste på."

    Jasså? Hört talas om MTG, SBS Broadcasting och Schibstedt?

    SvaraRadera
  35. B och en massa andra bokstäver, "534... och en massa siffror till, jag svara bara på den som tidigare kallade B.A patetisk."

    Hmm, det första "patetiskt" som skrivs under denna här blogpost är en referens till beteende, inte till person.

    "Angående 3:e person, ja akademin är en gruppterm. Tänk på det om du vill."

    Tyvärr skriver du i egenskap av dig själv, i form av att du är din egen lilla grupp.Det kan te sig lite paradoxalt för dig, kanske, men när en "grupp" skriver så gör dom det korrekt. *1

    
"När det gäller att ta åt sig, så skulle jag snarare säga att jag reagera generellt på vad Hax skrev men valde att diskutera i sak."

    *1 Som grupp blandar man inte första och tredje person. T om en dyslektiker fattar sånt.

    //ST

    SvaraRadera
  36. Jag har väldigt svårt att förstå varför troll tycker om att sitta och spy galla i blogg-kommentarer. De får ju knappast mer gehör för sina åsikter på det viset, eller hur?

    HAX, beklagar att det är så stökigt just nu. Hoppas det löser sig. Kommentarer i någon form är viktigt för att hålla debatten vid liv.

    SvaraRadera
  37. Ett troll definieras helt och hållet utifrån betraktarens synvinkel.
    Följaktligen är alla som postar på ett forum potentiella troll.


    Tvinga folk och använda signatur.

    Låt dom sen säga vad dom vill så länge det inte handlar om maskinmässigt spammande utanför alla sammang.

    SvaraRadera
  38. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  39. B-film ...

    Nu när du ändå skall trolla är det iaf bra att du gör det med en identiferbar signatur. Det du skriver finner även jag mer än lovligt förvirrat, men det är väl så det ligger till. Alltså att folk tycker mycket mer än dom förmår ...

    SvaraRadera
  40. @B-film Akademin

    Min kritik mot dig skulle vara att du gör kommentarstrådarna stökiga, samtidigt som du kapar dem när du byter ämne helt gentemot ursprungsinläggen.

    Jag tycker absolut att du ska fortsätta skriva om det du vill skriva, men gör det inte genom att posta långa inlägg med ämnen helt orelaterade till ursprungsinlägget, samtidigt som du skriver nedsättande antydningar.

    Det handlar inte om censur, utan om att man ska kunna hålla sig till ämnet. Du har helt fritt fram att skriva vad du vill, men gör det på egen blogg istället för att skräpa ner andras trådar med mängder av information som inte angränsar till ursprungsämnet. Det blir rörigt och kostar tid och energi för andra.

    SvaraRadera
  41. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  42. Yo, B-film Akademin: Du skriver rätt bra.
    Hade du inte haft så många tankar i ett och samma inlägg kunde det nog blivit intressant att läsa. Nu spretar det bara. Ta nu ÅT DIG denna kritik och kom tillbaka med lite mer fokus, tack.

    @HAX, Synd att du ska behöva göra så här. Det är dock jävulskt svårt att kommetera skribentfån som inte en kan bemöda sig med en pseudonym. Ble jobbigt i längden att skriva till "Anonym 12.58" osv.

    SvaraRadera
  43. "Jag tycker man kan se att Hax egentligen är för IPRED, men att han nu valt Pirat partiet för att tillfälligt stoppa allt."

    Det händer ganska ofta att folk kommer med nedlåtande kommentarer om andras psykiska hälsa bara för att man inte håller med. Men ibland dyker man på någon som uppenbarligen inte mår bra. Så jag känner det som min plikt att säga detta, (även om jag inte tror för ett ögonblick att du kommer att ta till dig det). Men jag måste i alla fall säga det:

    Du mår uppenbarligen inte bra. Du verkar lida av någon form av förvirring alternativt förföljelsemani. Det måste finnas någon form av hjälp som du kan få?

    SvaraRadera
  44. Spacejens, "Jag har väldigt svårt att förstå varför troll tycker om att sitta och spy galla i blogg-kommentarer."

    Dom flesta trollen är egentligen inga äkta troll, enligt äkta troll. :p

    //ST

    SvaraRadera
  45. Byggarn, "Det måste finnas någon form av hjälp som du kan få?"

    Det övriga lät väldigt diplomatiskt. Men det är ganska dumt att förutsätta att folk är mentalt sjuka.

    För det första klassas bara någonting som sjukligt om det stör personens dagliga liv, i.e. i praktiken stör den normala skatte inbetalningen.

    T ex folk måste vilja ha hjälp å ena sidan, å det kräver dels självinsikt och självmedvetenhet och att den "dagliga rytmen är urspårad", å andra sidan kan en person ha fått farmakologisk hjälp mot något helt annat, men där bieffekter kan vara symtom på paranoia, eller t om mot paranoida föreställningar men personen råkar ut för paradoxala bieffekter (dvs motsatt effekt), och det är inte många procent som är tillräckligt självmedvetena för att veta att det är medicinen/erna som är problemet. (Det är samma problematik som uppstår för folk som slentrianmässigt använder magiska svampar, lsd, eller något annat psykadeliskt ämne.)

    Hmm, heh, blev lite långt utlägg.

    Poängen är att behandla folk som du mest behandlar alla andra, dvs behandla "din" kuff som en kuff, och "din" den rationella som rationell, etc och allting däremellan.

    Behandla folk som folk, varken mer eller mindre. Trots allt bara väldigt sjuka individer som begär något mer. ;-)


    //ST

    SvaraRadera
  46. Äh, gör som jag istället. Förhandsgranska inläggen. Det är ytterst få kommentarer som behöver avvisas eftersom troll och knasbollar undviker bloggar med förhandsgranskning. Samtidigt garanteras anonymiteten (som jag dock inte har mycket till övers för.)

    SvaraRadera
  47. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  48. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  49. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  50. Själv är jag inte det och därför är jag sjuk enligt Byggarn. Det finns en samling psykiatriska experter här och annorstädes som alla heter Lysenko och som alla har kompentes att avgöra vilka som är sjuka och vilka som inte är sjuka utifrån deras åsikter.

    Jag skulle inte lägga nån större vikt vid dom om jag var du.

    SvaraRadera
  51. Nåja, det är faktiskt inte så svårt att avgöra ifall ett internettroll inte är riktigt kontaktbart, inte framför koherenta tankar, tror sig se halsbrytande konspirationer, och gång på gång havererar ...

    SvaraRadera
  52. Jonas N.Lysenko är en av dom.
    Svara aldrig på något av hans inlägg.
    För din egen skull.

    Är du inte vansinning innan han börjar sitt diagnosticerande så blir du det garanterat som en konsekvens av det.
    Enda sättet att undvika processen är att du inte svarar honom när han ställer första frågan.

    SvaraRadera
  53. Nåja, jag har inte sett någon Lysenko alls i trådarna. Men jag har noterat att jag ibland har förmågan att göra folk vansinniga ...

    Och även om jag inte tror på det där konceptet 'att det alltid är någon annans fel', så tror jag att jag lockar fram latenta egenskaper som folk försöker helst inte vill skylta med. Inte alltid så snällt kankse ... :-)

    SvaraRadera
  54. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  55. B&A

    Du har skrivit till nästan var och en som inte ger dig medhåll att dom inte begriper, och att dom egentligen är annorlunda funtade än dom själv hävdar ...


    Det ger inte intrycket av att du klarar av förstå annat heller.

    Fö är en konspiration är inte samma sak som att olika människor har en agenda ...

    SvaraRadera
  56. Micke, "'Själv är jag inte det och därför är jag sjuk enligt Byggarn.' Det finns en samling psykiatriska experter här och annorstädes som alla heter Lysenko och som alla har kompentes att avgöra vilka som är sjuka och vilka som inte är sjuka utifrån deras åsikter."

    Ja, faktiskt. Det är i första hand, oftast och tragiskt nog, gruppen som avgör om du avviker ifrån "gruppen". Och det tenderar till att vara just sjukt, på ett eller annat sätt, mer eller mindre. Hmm, således krävs inte mycket för att peka ut den/det som avviker från det tillsynes normala. Psykologi är ganska enkelt på den punkten.


    "Jag skulle inte lägga nån större vikt vid dom om jag var du."

    Du har aldrig undrat varför ingen lägger större vikt vid dig, i största allmänhet?

    Det är helt ok att använda utrymmet framför näsan, faktiskt, och kapaciteten finns ju uppenbarligen där. Även om det nu skulle vara till förtret för resten. :/

    //ST

    SvaraRadera
  57. Du har aldrig undrat varför ingen lägger större vikt vid dig, i största allmänhet? Tack för illustrationen.
    Det där är ett typexempel på hur Lysenko agerar.Först en maximal portion av självgodhet utan gränser sen en enfald som tillåter att personen utan att vara ombedd gör sig till talesman för en hel grupp som dessutom är helt odefinierad.

    Budskapet är också helt korrekt och följer den givna Lysenkonormen

    "Jag är talesman för och ingår i ett kollektiv där alla delar värdemässig grund.
    Du är inte del av gruppen och ifrågasätter enligt oss kollektivet därför att du inte agerar som kollektivet och dess grund följaktligen är ditt sinne rubbat"

    Nu tycker jag att du ska skriva nåt i nån annan tråd om kollektivets undertryckande av individens frihet och hur man som liberal bekämpar detta.


    Ja, faktiskt. Det är i första hand, oftast och tragiskt nog, gruppen som avgör om du avviker ifrån "gruppen". Och det tenderar till att vara just sjukt, på ett eller annat sätt, mer eller mindre. Hmm, således krävs inte mycket för att peka ut den/det som avviker från det tillsynes normala. Psykologi är ganska enkelt på den punkten.
    Det är rätt uppenbart att du inte vet någonting alls om psykologi.

    Eller hur?

    Lysenko hade inte en aning om nånting heller men han visste vad man skulle säga för att storpappa skulle bli glad.

    SvaraRadera
  58. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  59. malt på den här bloggen är att det finns massa människor med skygglappar. Det normala på den här bloggen är att det finns ett fåtal individer som tror att liberalism är liktydigt med att man ingår i ett kollektiv att alla utanför detta kollektiv har fel på skallen.

    Dom utgör dock en mycket liten minoritet och dom talar naturligtvis bara för sig själva.

    Den här tråden skulle dessutom inte existera överhuvudtaget om det inte vore för det faktum att varje gång en individ bryter mot " överenskommelsen" så startar polisverksamheten hos dessa individer vilket leder till kaos i trådarna som en konsekvens av deras straffande av avikelser.

    SvaraRadera
  60. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.