Jag börjar bli lite fascinerad av historien med lastfartyget Arctic Sea.
Det ryskägda, maltaflaggade fartyget lastade virke värt 13 miljoner kronor i Finland. Mellan Öland och Gotland bordades det av ett tiotal svartklädda personer som utgav sig för att vara poliser. Fartyget genomsöktes, besättningen förhördes och ribbåtarna med "poliserna" gav sig sedan iväg. Via finsk radio fick rederiet (och möjligen även de svenska myndigheterna) kontakt med fartyget, vars befälhavare tydligen trodde sig ha blivit utsatt för en razzia från svensk narkotikapolis.
Enda livstecknet efter detta är ett rutinanrop till den brittiska kustbevakningen i Dover, när fartyget gick in i Engelska Kanalen. Sedan försvinner det, dess transponder slocknar och mystiken tätnar ytterligare. Den ryska flottan sätts in för att söka på bred front. Och besättningens anhöriga, som tidigare har bullrat en del i rysk media, har plötsligt slutat uttala sig offentligt.
I dag har uppgifter cirkulerat om att fartyget siktats av ryska flottan utanför Gibraltar och att det beter sig märkligt. Detta har dock direkt dementerats av den ryska flottledningen.
I rysk sjöfartspress spekuleras om en hemlig last och om att några av "poliserna" som bordade fartyget gömde sig kvar ombord och nu har tagit över det.
Jag måste säga att detta kittlar min fantasi en smula. Det är väldigt mycket John le Carre eller Fredrick Forsyth över det hela...
DN: ”Arctic Seas” ägare övertygade att fartyget kapats
SR Ekot: Försvunnet fartyg kan ha spårats
Reuters: Mystery deepens over disappearing merchant ship
The Times: Russian President orders navy to hunt for missing 'piracy' ship Arctic Sea
Tramsiga ordvitsar med hänvisning till Piratpartiet är inte helt nödvändiga...
SvaraRaderaVarför inte inspirerat av Robert Ludlum?
SvaraRadera(Omb)ordvitsar då? ;-P
SvaraRaderaFascinerande hur staterna måste veta allt vart varje snubbe flyger, kör bil eller tar bussen eller vilken bok den lånar på biblioteket... Men ett misstänkt kapat fartyg på tusentals ton, det kan förbli på okänd plats i veckor.
Varför har man hittat på den här massmedia-hypade storyn? För att motivera fartkameror överallt över hela havsytan, kanske? Eller för att förbjuda fartyg altogether (de är ju så olokala och därmed oKRAV-märktmässiga)?
Lloyds Register of Shipping borde ha nåt att säga i frågan om vad lasten skall ha varit? Eller har de nån slags tystnadsplikt? Dom har koll på vartenda skepp, fartyg, som trafikerar hela norra hemisfären har jag förståt.
SvaraRadera/LD
LD:
SvaraRaderaDe har säkert koll på de skepp de försäkrar i alla fall.
"...en hemlig last..."
SvaraRaderaEstonia II ?
Jag har nog ungefär samma syn på rymdkapplöpningen. Ett genidrag, kanske omedvetet, men en himla mass destruktiv kraft vändes till någonting mestadels positivt. Tänk om alla de där "bankpengarna" och än mer vad alla deras drygt tusen militärbaser spridda över hela världen kostar, hade använts till något lika "galet" och mindre destruktivt. Wow! Snacka om att skapa jobb och utveckling.
SvaraRaderaRussia today har två hyggligt långa artiklar om saken:
*Missing ship feared hijacked by pirates
*Secret cargo aboard missing ship?
Några saker kan utläsas. Det är inte sänkt, för då hade Stora Ensos timmer ombord flytit omkring och helt säkert upptäckts. En båt lastad med timmer kan inte heller sjunka så länge timret är kvar ombord, timret i sig har flytkraft nog för hela båten.
Stora Enso har bekräftat att de inte var de enda som hade last ombord. Det torde ju inte heller vara ett sammanträffande att just precis det fartyg som bordades och genomsöktes i 12 timmar sedan bara försvinner. Sakerna har med varandra att göra, det är uppenbart. Vad letade de efter?
Någonting är skumt och jag tycker nog att det är uppenbart att någon (o)säkerhetstjänst är inblandad och att andra väljer att hålla tyst. Ett fraktfartyg gömmar man inte från satelliter någon längre tid beroende på väder. De som inte var inblandade men ändå vet, sitter nu på ett maktinstrument gentemot de inblandade. Det är nog inte troligt att vi någonsin får veta.
Men intressant? Ja för tjutton.
-Kluris
Häpp, blev ett klipp o klistra fel där.. Första stycket hörde inte hit.
SvaraRadera-Kluris
En annan tramsig ordvits pockar på med tanke på att ryska flottan med ubåtar och hela köret är inblandat:
SvaraRaderaThe Hunt for Red Octimber
Skall historien sluta med:
What? Have you lost yet another ship?
-Kluris
Som sagt i förra kommentaren, båten är helt logiskt inte sänkt. Då fortsätter vi med logiken. Var och när försvann båten och när släpptes nyheten? Tidsskillnaden och båtens möjliga hastighet talar om i vilket område den finns. Ja, nyheten är rimligen "släppt" eftersom den här saken hade kunnat vara helt okänd åtminstone fram till dess att anhöriga börjar sakna sina gubbar och det hade nog inte hänt förrän minst några dagar efter planerad ankomst till Algeriet.
SvaraRaderaVild gissning. Flottbas i england. De som bordade båten? Antagligen svensk militär jobbandes på främmande makts uppdrag, de bordade och bekräftade. Släpte sedan båten och rapporterade, ni kan plocka in henne när det passar er, hon bär det ni frågade efter.
En annan lika vild gissning. Båten är en perfekt ursäkt för ryssarna köra omkring hej vilt lite här o där..
-Kluris igen som kör en monolog på Hax blogg..
Den vanligaste uppfattningen i alla fall Dagens Industri är att fartyget är finskägt även om DI ibland har uppgett det är ryskägt (som du skrev) och lettiskägt.
SvaraRaderaTyvärr ligger det väl ungefär lika mycket eller mindre journalistiskt arbete och källkontroll bakom en webartikel på di.se jämfört med en bloggpost här. :)
Ånej, marsianerna är här och äter upp oss!
SvaraRaderaJag tycker mest det är hysteriskt roligt att Öland kanske är det nya sjörövartillhållet. Laglöst land det där.
SvaraRaderaFortsättningen följer...
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=rSdq6sfqv6w
/Paul
ännu mer....
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=8QYCR5Vx2Bs
/Paul