Åter i Strasbourg efter att ha åkt igenom ett smått kaotiskt Europa med chefen. Återstår att se om några fler lyckas ta sig hit. Annars kan det bli en del skojiga voteringar...
Askmolnet illustrerar att gränsöverskridande transporter inom Europa bara fungerar med bil/buss och flygplan.
Frågan är hur lång tid det tar för någon EU-nisse att kräva snabbare harmonisering av järnvägsnäten, så att ett tåg kan köra från Stockholm till Bryssel.
Visst går det att åka tåg över europeiska gränser, även om det inte alltid är så snabbt och smidigt som det skulle kunna vara. Snabbtåg finns bara i några få relationer, som Paris-London och Malmö-Köpenhamn, men tål man att åka loktåg så finns det många linjer. Man måste byta lok och/eller personal vid gränsen men passagerarna sitter kvar i sina vagnar.
En EU-ledd harmonisering av järnvägsnäten pågår sedan länge, men det tar lång tid. Några steg har tagits, många steg återstår.
"skojiga voteringar"!
SvaraRaderaDu har en härligt optimistisk världssyn du Hax. Det är ytterligare en av anledningarna till att läsa vad du skriver! Man blir glad.
:-)
Askmolnet illustrerar att gränsöverskridande transporter inom Europa bara fungerar med bil/buss och flygplan.
SvaraRaderaFrågan är hur lång tid det tar för någon EU-nisse att kräva snabbare harmonisering av järnvägsnäten, så att ett tåg kan köra från Stockholm till Bryssel.
Hostile Takeover! :)
SvaraRaderaVa? Kan ni inte poströsta?? :)
SvaraRaderaVisst går det att åka tåg över europeiska gränser, även om det inte alltid är så snabbt och smidigt som det skulle kunna vara. Snabbtåg finns bara i några få relationer, som Paris-London och Malmö-Köpenhamn, men tål man att åka loktåg så finns det många linjer. Man måste byta lok och/eller personal vid gränsen men passagerarna sitter kvar i sina vagnar.
SvaraRaderaEn EU-ledd harmonisering av järnvägsnäten pågår sedan länge, men det tar lång tid. Några steg har tagits, många steg återstår.