2010-08-14

Anti-pirater stoppar CC-filmer

Anti-piratorganisationen GVU beordrade nyligen videositen Vimeo att plocka ner en del filmer – på grund av påstått upphovsrättsbrott. Vilket Vimeo också gjorde.

Snabbt visade det sig dock att de aktuella filmerna inte alls bröt mot några upphovsrättslagar. I själva verket var de publicerade under Creative Commons-licenser, som ger folk full frihet att kopiera och sprida dem.

Dessutom var ett antal av filmerna sådana som förespråkar ett fritt och öppet internet – och som kritiserar övervakningsstaten...

Prosit!

Länk »

4 kommentarer:

  1. Nej, CC-licenser ger ingen "full frihet" att sprida material - beroende på vilken av CC-licenserna det gäller, finns olika kriterier för spridning.

    SvaraRadera
  2. Titta vad man kan hitta:

    http://www.creativecommons.se/?p=370

    SvaraRadera
  3. C:

    Jag vet. Jag uttryckte mig kortfattat för att vara enkel och begriplig.

    SvaraRadera
  4. Sånt där händer emellanåt. YouTube har t.ex. helt felaktigt påstått att en av mina filmer tillhör Warner.

    Och det är inte konstigt, för om man arbetar med vattenmärken eller hash-summor så kan det ju tänkas bli felaktigt positiva träffar.

    Men det som YouTube gjorde som Vimeo tydligen inte gjorde var att fråga mig som laddat upp filmen vad jag tyckte om det. Det är väl det minsta man kan begära, att man får konfronteras med anklagelserna innan Vimeo dömer av saken.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.