2022-11-10

Har vi verkligen tänkt igenom det där med el-bilar?


EU har beslutat att inga nya bilar som drivs med fossilbränslen får säljas efter år 2035.

Om jag förstått saken rätt, då skulle en ersättning av dagens bilpark med el-bilar kräva mer av ett antal ändliga naturresurser än vad som finns till förfogande. Det känns som något av ett fartgupp.

Därefter kommer det att behövas fler nya el-bilar, som kräver ännu mer resurser, under överskådlig framtid.

Den tekniska utvecklingen går naturligtvis framåt. Men vore det ändå inte klokt att försäkra sig om att man inte leder in biltrafiken i en teknisk och praktisk återvändsgränd?

Att bestämma att ersätta alla dagens bilar med el-bilar - innan man är säker på att den tekniska lösningen är hållbar - det känns riskabelt. Lite som att lägga ner kärnkraftverk innan man vet att man kan ersätta dem med planerbar, stabil el 24/7.

Man kan också undra om en el-bil är något för den som inte har en egen garageplats med laddning. Om inte alla p-platser utrustas med laddstolpar, vill säga. För vem vill väl parkera sin el-bil över natten utan att kunna ladda den?

Ett problem med en centralstyrd satsning på en teknik - el-bilar - är att den tränger undan alternativ och begränsar uppfinningsrikedomen.

Tänk om någon har en bättre idé som trängs undan av politiska beslut och riktade subventioner?

(Till exempel utvecklingen av drivmedel som tillverkas av vätgas + CO2 som fångas upp ur luften. Detta kan distribueras med existerande infrastruktur och användas i vanliga bilar med förbränningsmotorer. CO2-neutralt och med vatten som enda övriga biprodukt vid förbränning.)

Jag har inget emot el-bilar som sådana. De är tysta, rena och snabba. Men jag har en stark misstanke om att vi kan drabbas av oönskade konsekvenser om vi binder oss vid något som inte är praktiskt hållbart.

Redan 2024 - om drygt ett år - börjar det rödgröna styret rulla ut sitt förbud mot alla bilar utom el-bilar och vissa hybrider i Stockholm. Göteborg är på väg att följa efter.

En gång i tiden stod vänstern på fattigt folks sida. Nu förbjuder man fattiga människor att köra bil.

De hundratusentals kronor man spar på att köpa en bensin/diesel-bil istället för motsvarande el-bil räcker till tiotusentals liter soppa... Plus att man då slipper köpa ladd-el till Greta-priser.

Är vi säkra på att vi har tänkt igenom det här?

1 kommentar:

  1. Kobolten till batterierna i Elbilarna bryts i kinshasa av barnarbetare.Det finns de som vill starta koboltbrytning i Sverige,men det går inte för miljöpartiet tycker att det är oetiskt. Vi får väl se vad nya regeringen tycker.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.