Jo. Och apropå citatet "Det finns nog flera politiker som tycker att det här är en bra idé", så håller jag med. Frågan är bara varför man inte tog med den reaktionen från (sd) direkt i artikeln...
Jag tycker i alla fall att det är korkat och dumt. Jag har själv (förvisso betydligt senare än så i min utbildning) haft undervisning på främmande språk (tyska). Om man är det minsta osäker kan det ofta vara enklare att fråga någon med samma hemspråk som en själv för en förklaring. Det förbjuder man nu.
Jag håller med om att målet är att man ska prata svenska i skolan - men genom att förbjuda användandet av andra språk är ett felaktigt steg, och förtryck.
Och visst - ovidkommande pladder kan definitivt störa pågående undervisning - men det gäller även ovidkommande pladder på svenska, och har alltså inte något med språket ifråga att göra. Jag håller helt med om att läraren ska ha rätt att bestämma att man inte får störa undervisningen. Fast borde inte läraren få den rätten oavsett vilket språk som används för att störa resterande elever?
@ Johan L: Om man vill att det ska vara tyst i klassrummen, förutom när eleverna svarar på frågor, så är detta ett ungefär lika skarpt verktyg som att förbjuda röda bilar eftersom man inte vill att folk ska köra för fort.
Varför ska det behöva vara på det ena eller andra sättet? Om skolorna drevs med vinstintresse skulle det kunna finnas skolor där man bara pratar svenska och skolor där man bara pratar något annat språk samt alla varianter däremellan. Det borde inte alls vara tillgängligt för politiker att besluta om utan borde vara en utveckling som sker efter skolnyttjarnas önskemål. Den statliga skolan ska ju vara så öppen som möjligt och även den kan ha olika varianter men där ska bara begränsas sånt som uppenbarligen förhindrar disciplin och lärande.
Jag blir så störd på att man så ofta missar denna tredje variant. Det handlar så ofta om ifall det ska bestämmas huruvida något ska vara si eller så men man missar att det kanske inte behöver bestämmas alls på detta övergripande sätt.
Kommentaren om Kurdistan är förvisso klockren, men jag röstade ändå 'ja' hos SvD. Det här är nämligen en återgång till vad man gjorde i Sverige redan på 50-talet under byggandet av folkhemmet, där det minsann skulle pratas (riks)svenska i skolan och inte någon dialekt som höll barnen kvar i utanförskap och okunnighet.
Politiken (sic) fick som konsekvens att min mor aldrig fick lära sig sitt modersmål, eftersom hennes föräldrar ville hjälpa på traven genom att bara prata svenska med dottern, medan de pratade dalmål med varandra. (Och, ja, det dalmål de talade var ett annat språk inte en begriplig dialekt.)
Det har varit stötande några år (hur välvilligt det än är) att man sedan 70-talet gått i motsatt riktning med hemspråksundervisning, när man ändå några årtionden tidigare ägnat sig åt undertryckande av andra (inhemska) språk och utjämning för att skapa någon slags gemenskap i folkhemmet.
Att man nu tar till sådant här visar väl bara att man åter börjar inse vikten av något sammanhållande och ett gemensamt språk i ett fungerande samhälle och att (åtminstone vissa delar av) det mångkulturella projektet misslyckats p g a missriktad välvilja i form av kravlöshet.
Kemada, om jag vore utbytesstudent i USA och samarbetade med en svensk kompis på någon uppgift så anser jag att de andra ska ge blanka fan i om vi pratar på svenska eller engelska.
"Det kanske inte spelar någon roll för liberterianer som isolerar sig i Stockholms innerstad: men för den svenska majoritetsbefolkningen vore en balkanisering av Sverige en katastrof. Människor som inte identifierar sig med varandra och talar främmande språk fungerar inte väl i samma samhälle."
Vad säger du om Schweiz då? Bevisar inte Schweiz att flerspråkigt samhälle kan fungera alldeles utmärkt?
Dessutom: Om eleverna förbjuds tala med varandra på utrikiska skall de givetvis förbjudas prata med varandra på svenska också.
Sedan kommer förstås frågan i ett annat läge om det är fråga om en privat skola. Där är det givetvis de som äger och styr skolan som avgör, men i offentlig skola skall särskilda krav på likabehandling av personer med olika kulturell bakgrund ställas.
Tino, varför i hela helvete skulle jag bli en sämre elev bara för att jag pratar svenska med mina svenska kompisar?
Det är ju helt absurt. Dessutom kommer jag tveklöst prata engelska med mina amerikanska lärare, och med de amerikanska (eller för den delen spanska, japanska och sydafrikanska) klasskompisar.
Det är ju inte direkt så att jag blir utesluten från hela jävla omvärlden bara för att jag pratar det språk som känns bekvämt med andra som tycker att samma språk är bekvämt. Idag gör jag likadant, jag pratar bra mycket hellre svenska med svensktaliga, för det känns helt puckat att prata engelska med dem när de mycket väl förstår svenska, och inte fan är jag sämre på engelska för det.
Jo. Och apropå citatet "Det finns nog flera politiker som tycker att det här är en bra idé", så håller jag med. Frågan är bara varför man inte tog med den reaktionen från (sd) direkt i artikeln...
SvaraRaderaFast förslaget gäller (ju) klassrumssituationen och där har jag svårt att se förslaget som särskilt kontroversiellt.
SvaraRaderaKlassrummet är en arbetsplats, och att ställa språkkrav på en arbetsplats borde inte vara konstigt.
Sedan tycker jag iofs att det vore bättre om läraren gavs beslutsrätten i frågan; oftast kan han eller hon bättre avgöra om det är påkallat eller ej.
Jag tycker i alla fall att det är korkat och dumt. Jag har själv (förvisso betydligt senare än så i min utbildning) haft undervisning på främmande språk (tyska). Om man är det minsta osäker kan det ofta vara enklare att fråga någon med samma hemspråk som en själv för en förklaring. Det förbjuder man nu.
SvaraRaderaJag håller med om att målet är att man ska prata svenska i skolan - men genom att förbjuda användandet av andra språk är ett felaktigt steg, och förtryck.
Och visst - ovidkommande pladder kan definitivt störa pågående undervisning - men det gäller även ovidkommande pladder på svenska, och har alltså inte något med språket ifråga att göra. Jag håller helt med om att läraren ska ha rätt att bestämma att man inte får störa undervisningen. Fast borde inte läraren få den rätten oavsett vilket språk som används för att störa resterande elever?
@ Johan L: Om man vill att det ska vara tyst i klassrummen, förutom när eleverna svarar på frågor, så är detta ett ungefär lika skarpt verktyg som att förbjuda röda bilar eftersom man inte vill att folk ska köra för fort.
SvaraRaderaVarför ska det behöva vara på det ena eller andra sättet? Om skolorna drevs med vinstintresse skulle det kunna finnas skolor där man bara pratar svenska och skolor där man bara pratar något annat språk samt alla varianter däremellan.
SvaraRaderaDet borde inte alls vara tillgängligt för politiker att besluta om utan borde vara en utveckling som sker efter skolnyttjarnas önskemål.
Den statliga skolan ska ju vara så öppen som möjligt och även den kan ha olika varianter men där ska bara begränsas sånt som uppenbarligen förhindrar disciplin och lärande.
Jag blir så störd på att man så ofta missar denna tredje variant. Det handlar så ofta om ifall det ska bestämmas huruvida något ska vara si eller så men man missar att det kanske inte behöver bestämmas alls på detta övergripande sätt.
Kommentaren om Kurdistan är förvisso klockren, men jag röstade ändå 'ja' hos SvD. Det här är nämligen en återgång till vad man gjorde i Sverige redan på 50-talet under byggandet av folkhemmet, där det minsann skulle pratas (riks)svenska i skolan och inte någon dialekt som höll barnen kvar i utanförskap och okunnighet.
SvaraRaderaPolitiken (sic) fick som konsekvens att min mor aldrig fick lära sig sitt modersmål, eftersom hennes föräldrar ville hjälpa på traven genom att bara prata svenska med dottern, medan de pratade dalmål med varandra. (Och, ja, det dalmål de talade var ett annat språk inte en begriplig dialekt.)
Det har varit stötande några år (hur välvilligt det än är) att man sedan 70-talet gått i motsatt riktning med hemspråksundervisning, när man ändå några årtionden tidigare ägnat sig åt undertryckande av andra (inhemska) språk och utjämning för att skapa någon slags gemenskap i folkhemmet.
Att man nu tar till sådant här visar väl bara att man åter börjar inse vikten av något sammanhållande och ett gemensamt språk i ett fungerande samhälle och att (åtminstone vissa delar av) det mångkulturella projektet misslyckats p g a missriktad välvilja i form av kravlöshet.
Johan L: Men det är ju inget argument för att förbjuda vissa språk medan andra är tillåtna. Ska man hålla käft ska man göra det oavsett språk.
SvaraRaderaKemada, om jag vore utbytesstudent i USA och samarbetade med en svensk kompis på någon uppgift så anser jag att de andra ska ge blanka fan i om vi pratar på svenska eller engelska.
SvaraRaderaHmmm...ingen trackback här, så jag får väl ta skamvarianten och länka till kommentar.
SvaraRaderaJag vill minnas att det inte är så länge sedan "lappjävlarna" förbjöds att tala samiska i skolan...
SvaraRaderaCitat:
SvaraRadera"Det kanske inte spelar någon roll för liberterianer som isolerar sig i Stockholms innerstad: men för den svenska majoritetsbefolkningen vore en balkanisering av Sverige en katastrof. Människor som inte identifierar sig med varandra och talar främmande språk fungerar inte väl i samma samhälle."
Vad säger du om Schweiz då? Bevisar inte Schweiz att flerspråkigt samhälle kan fungera alldeles utmärkt?
Dessutom: Om eleverna förbjuds tala med varandra på utrikiska skall de givetvis förbjudas prata med varandra på svenska också.
Sedan kommer förstås frågan i ett annat läge om det är fråga om en privat skola. Där är det givetvis de som äger och styr skolan som avgör, men i offentlig skola skall särskilda krav på likabehandling av personer med olika kulturell bakgrund ställas.
Jag tycker det är fascinerande att så många här är lärare, och därmed experter på hur klassrumssituationen ser ut på olika håll.
SvaraRaderaAlternativt är det så att vad ni egentligen vill är att ni när ni får/om ni har vill vara med och påverka den skola era barn ska gå på.
Tänk...det låter nästan som fröet till ett långt mer liberalt sätt att lösa frågan, istället då för att ha en lag eller regel kring det hela...
Tino, varför i hela helvete skulle jag bli en sämre elev bara för att jag pratar svenska med mina svenska kompisar?
SvaraRaderaDet är ju helt absurt. Dessutom kommer jag tveklöst prata engelska med mina amerikanska lärare, och med de amerikanska (eller för den delen spanska, japanska och sydafrikanska) klasskompisar.
Det är ju inte direkt så att jag blir utesluten från hela jävla omvärlden bara för att jag pratar det språk som känns bekvämt med andra som tycker att samma språk är bekvämt. Idag gör jag likadant, jag pratar bra mycket hellre svenska med svensktaliga, för det känns helt puckat att prata engelska med dem när de mycket väl förstår svenska, och inte fan är jag sämre på engelska för det.
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera