2007-02-14

Host, spott, fräs...

Det finns en sak som verkligen skiljer Belgien och Sverige åt: I Belgien fungerar piller!

Just nu har jag en sådan där massiv dunderförkyling. Så vid lunch i går tågade jag till apoteket.

Jösses! Medan piller i Sverige möjligen tar ner febern lite eller dämpar huvudvärken något – så är belgiska piller till för att man skall bli frisk. Snabbt. Och lite extra snäll.

Nu har jag stigit upp efter nästan ett dygn i sängen – och är i princip en ny människa. Det känns verkligen att förkylningen håller på att drivas iväg med brutal kraft. Det blir nog åka flygmaskin av i eftermiddag, trots allt.

Man kan undra varför svenska piller aldrig fungerar speciellt bra. Och samtidigt är jag lite nyfiken på vad min belgiske apotekare egentligen stoppar i mig...

Finns det någon princip om att läkemedel i Sverige inte får vara speciellt bra, effektiva eller starka? Finns det någon tanke bakom att svenska folket skall snörvla och hosta i onödan?

Med lite belgiska piller skulle Sverige snabbt få ner "ohälsotalen", tro mig.

11 kommentarer:

  1. Det påminner mig lite om den gången jag jobbade i en forskargrupp på ett lab i USA och en av de amerikanska medarbetarna hade problem med en arm som gjorde fruktansvärt ont. Han hade inga egna värktabletter, så han frågade om någon annan hade. Jag halade fram mitt i Sverige inköpta paket Ipren 400 mg.

    -Hur många ska jag ta?
    -Tja... rekommenderad dos är en, det är vad jag brukar ta.
    -Jag brukar ju ta sådär en fem, sex Aspirin... (ser tveksam ut, men tar en tablett).

    Ett antal timmar senare:

    -Holy crap! Det hjälpte toppen med en sådan där. Jag skulle inte kunna få en till?

    Det får mig att undra om vissa amerikanska receptfria läkemedel är en smula mesiga för att undvika frivolous law-suits.

    SvaraRadera
  2. Om du går till svensk sjukvård med ryggskott så får du på sin höjd några piller som knappt hjälper.

    Svärmor drabbades av ryggskott i Tyskland, gick till läkare där, fick direkt en spruta i ryggen som helt tog bort smärtan i flera dagar, sen sa doktorn, "kom in dagen innan ni skall köra hem så får du en spruta till inför bilfärden". Detta helt kostnadsfritt.

    SvaraRadera
  3. Som sagt, det är för att varje piller du stoppar i dig har bieffekter som kan vara mer eller mindre skadliga, beroendeframkallande eller vad som helst.

    Har för övrigt haft en ganska intressant föreläsning om ämnet idag, men i och med det faktum att jag är student så kom frågorna mest att handla om vad som går att stoppa i sig tillsammans med alkohol och vilka tabletter som är okej att ta vid bakfylla. Underbart va? :P

    SvaraRadera
  4. Svaret är pseudoefedrin. På väldigt många frågor faktiskt. Underbart förkylningsmedel som finns i piller i de flesta civiliserade länder, i USA i långa rader av olika preparat på vanliga apotek. receptfritt förstås. Min favorit är Sudafed severe cold, men ett otal varianter finnes.

    I januari 2004 godkändes faktiskt ett motsvarande preparat, Panodil Duo, med både paracetamol och pseudoefedrin i, av svenska läkemedelsverket, men det har skumt nog inte kommit ut på marknaden ännu.

    SvaraRadera
  5. Det är mer knark i franskspråkiga piller generellt.

    Bra för man tror att man är frisk fast man inte är det.

    SvaraRadera
  6. I januari 2004 godkändes faktiskt ett motsvarande preparat, Panodil Duo, med både paracetamol och pseudoefedrin i, av svenska läkemedelsverket, men det har skumt nog inte kommit ut på marknaden ännu.

    Nej det var nog nån på Socialstryelsen som kom på att efedrin inte är nån höjdare för hjärtat.

    Annars är ju trenden inom all självmedicinerang uppåttjack istället för vila.

    Inte för att det vare sig är ekonomiskt lönsamt vare sig för samhället eller individen ens på kort sikt men om nu folk är så funtade att dom alltid måste finnas till hands för att tillfredställa överheten så...

    SvaraRadera
  7. Och samtidigt är jag lite nyfiken på vad min belgiske apotekare egentligen stoppar i mig...
    Passa dig så inte tulltjänstemännen tar dig åt sidan på Arlanda och tar blodprov, för att sedan slänga dig i finkan. :D

    SvaraRadera
  8. Och vitsen är inte att de ska vara uppiggande (då är efedrin i olika former

    Aha där ser man.Låter rimligt och förklarar efedrinet i min mors hostmedicin (luftrören).

    Har alltid trott att tanken ska vara att "bedöva" lite extra (vilket ju kan vara en fördel ibland)

    SvaraRadera
  9. Vad heter pillret? Hemligheten ligger som sagt i pseudoefedrin som inte är tillåtet i Sverige. Rent efedrin går att köpa i gråzonen på internet och ger en ganska härlig effekt, dock med vissa räliga bieffekter.

    Jag hatar tabletter. Är övertygad om att de gör mig svag och dum :) Tar på sin höjd en alvedon om det är riktigt illa...

    SvaraRadera
  10. I Danmark finns det Duact ett receptfritt läkemedel som innehåller 8mg Acrivastin och 60 mg Pseudoephedrin.
    En mycket verksam tablett som räddat mig från många förkylningar.

    SvaraRadera
  11. Ephedrine fristätter adrenaline, noradrenaline, dopamin från nervterminaler, fungerar alltså på samma sätt som amfetamin, är dock mildare.
    Pseudoephedrine är en av fyra former (enantiomerer) av ephedrine som inte har någon effekt på centrala nervsystemet. Är alltså helt säker att använda vid mkt slem i halsen, rinnande näsa, osv. Funkar väldigt bra, använder det själv. Däremot går det att tillverka metamfetamin från pseudoephedrine och det är förmodligen därför det inte säljs i Sverige.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.