2007-02-27

Public Service

Förmiddagen i Radiohuset fick mig att fundera lite kring SR...

Till att börja med - välkommen till 70-talet! Man får något slags intryckav tidsmaskin, när man stiger in här i Andarnas Hus. Detta i kombination med offentlig förvaltning. För mycket omoderna trämöbler. Stora, gröna växter i offentliga utrymmen, som skvallrar om att de växt i samma trapphus i årtionden. Aningenför spatiöst. Något öde. Lite Sanningsministeriet, typ.

Och så samma känsla som man får på SAS. Personalen är gammal, snart pensionsmässig. Gamla människor med fast kontrakt i yrken som annars anses vara trendiga. En och annan vikarie under 30, förvisso. Men väldigt mycket elefantkyrkogård. Jeans, utanpåskjortor och Birkenstocktofflor. Tanter i stora violetta och orange skynken. Palestinasjalar. Människor som jobbat på P1 sedan 1968 och som tänker fortsätta göra det tills de blir bortburna. Själva frånvaron av Che Guevara-affischer blir på något sätt påtaglig.

Någon har sagt att folket på SR är ett demonstrationståg som var på väg till amerikanska ambassaden någon gång på 70-talet, men som vek av en gata för tidigt, klev in i Radiohuset och fick fast anställning. Det är alltså inte bara dessa människor, utan deras idéer som finns kvar i huset. Här har vänsteråsikter upphöjts till norm och det naturligt goda, den gamla så kallade fredsrörelsens världsbild står orubbad och miljövänstern solar sig i den nu förhärskande uppfattningen om förändringar av klimatet. Berlinmuren föll aldrig. Fidel är för evigt ung. Olof Palmes ande vandrar salig Radiohusets korridorer om nätterna...

Man undrar vad som kommer att hända när dessa 40-talister till slut går i pension. Kanske läggs rubbet ut på produktionsbolag. Eller också stänger man butiken, nu när dess syfte - att sysselsätta 68-vänstern med något till synes meningsfullt och intellektuellt - är fullbordat.

Lägg ner, skulle jag vilja föreslå!

19 kommentarer:

  1. Någon har sagt att folket på SR är ett demonstrationståg som var på väg till amerikanska ambassaden någon gång på 70-talet
    Ja och det är det som är ert problem med kultur generellt.Ni kontrollerar den inte.

    Nåt annat handlar det ju inte om.
    Kontroll på era villkor.

    SvaraRadera
  2. Om ni tar över så kommer exakt samma sak att hända som när Timbro granskade "majoritets dikaturen"..."enpartistaten"...innan valet.


    När valet var vunnet av borgarna så las "granskningen" ner.
    vad som rent tekniskt fortfarande i allra högsta grad var en "majoritets diktatur" behövde inte längre "granskas" eftersom rätt sida kontrollerade "diktaturen".

    Så blir det med resten om ni tar över och det demonstrationtåg som sålde svartsprit för frihetens skull kommer att knalla fel på samma gata och bli sittande i SR´s foaje.

    SvaraRadera
  3. Hm.. undrar om jag inte skall starta ett nytt nick för blogg-kommentering. Låt säga något i stil med; "jonte". Med detta skall jag oavbrutet bomba på med uppblåst vi-mot-dom retorik i min strävan att aldrig någonsin behöva använda (eller bemöta) ett sakargument.

    ... eller kanske inte förresten. Jag kommer tröttna efter 2 timmar tror jag

    SvaraRadera
  4. "Kontroll på era villkor."

    Vilka är "era" i den meningen?

    SvaraRadera
  5. Hm.. undrar om jag inte skall starta ett nytt nick för blogg-kommentering. Låt säga något i stil med; "jonte". Med detta skall jag oavbrutet bomba på med uppblåst vi-mot-dom retorik i min strävan att aldrig någonsin behöva använda (eller bemöta) ett sakargument.

    Det behövs inte allt ni gör och säger bygger redan på vi och dom iden.

    Jag tydligör det bara kulissbygget åt er vilket inte betyder att jag ibland gillar visionerna när dom handlar om riktig frihet.

    SvaraRadera
  6. Vilka är "era" i den meningen?

    I det här fallet...dom högerintellektuella som sålde (gav bort eller vad dom nu gjorde) svartsprit för frihetens skull)
    Antitesen till den vietnamdemonstration som Hax pratar om.

    Den som också talar i folkets namn men som stänger granskningen av "diktaturen" när den hamnat i makt fåtöljen.

    SvaraRadera
  7. Micke: Vad tycker du om kallepellevilles historia härovan? Säger den dig något?

    SvaraRadera
  8. > Någon har sagt att folket på SR är ett
    > demonstrationståg som var på väg till amerikanska
    > ambassaden någon gång på 70-talet

    Det var Jan Guillou som sa det, vill jag minnas.


    > Ja och det är det som är ert problem med kultur
    > generellt.Ni kontrollerar den inte.

    Nej, men vi betalar för den.

    SvaraRadera
  9. Micke: Vad tycker du om kallepellevilles historia härovan? Säger den dig något?

    Nej.Ingenting eftersom det går att gräva fram exakt samma sak om privata företag där dom ägnar sig åt exakt samma sak finansierat via skatteavdrag.

    SvaraRadera
  10. Nej.Ingenting eftersom det går att gräva fram exakt samma sak om privata företag där dom ägnar sig åt exakt samma sak finansierat via skatteavdrag.

    Jag som trodde att privata företag främst finansierade sina utgifter genom försäljning av varor & tjänster.

    Jag är väldigt sugen på att lära mig hur man kan försörja sig enbart på skatteavdrag.

    SvaraRadera
  11. Jag är väldigt sugen på att lära mig hur man kan försörja sig enbart på skatteavdrag.

    Jag också med tanke på att jag inte påstått att man kan det.


    Jag har sagt att företagare kan misshushålla med skattepengar på samma sätt som i det exempel som kallepelleville ger.

    Att det görs är dessutom ett faktum.

    SvaraRadera
  12. Spännande, så företagets pengar är egentligen skattepengar.

    SvaraRadera
  13. Ja jättespännande.
    Om du pratar med mig så pratar du uppenbart om nåt annat än mig.
    jag pratar inte om att skatt är stöld.

    Jag säger att skatt missbrukas både av staten och av företag.
    Jag vet att vissa har svårt att ens tänka tanken att skapelsens kärna "företagaren" skulle kunna ha någon annan roll än offrets men det kan jag inte göra så mycket åt.

    SvaraRadera
  14. SR äger en också en 100-manna hövdad orkester, enligt P1, vars repertoar ibland spelas i radion.

    SvaraRadera
  15. "Nej.Ingenting eftersom det går att gräva fram exakt samma sak om privata företag där dom ägnar sig åt exakt samma sak finansierat via skatteavdrag."

    "Jag har sagt att företagare kan misshushålla med skattepengar på samma sätt som i det exempel som kallepelleville ger."

    "Jag säger att skatt missbrukas både av staten och av företag."

    Ursäkta om jag blir förvirrad av dina kommentarer men hur ska du ha det? I den första kommentaren talar du om missbruk av pengar som finansierats via skatteavdrag. I de två andra pratar du mer generellt om skatt som kan tolkas som skatteavdrag och som skattebidrag. Om du hade en röd tråd i ditt resonemang så får du gärna utveckla detta. Pratar du om skatteavdrag eller skattebidrag? Det är svårt att bemöta dina argument om du själv inte är säker på dem.

    SvaraRadera
  16. Jag säger att kallepellevilles berättelse om misshushållning med skattepengar genom inköp som sedan inte utnyttjas även kan ske i företag genom att man investerar och drar av kostnaden.Ställer man sedan undan det man köpt...eller tar hem det så har ,man också blåst skattebetalarna.

    I övrigt så handlar Hax funderingar inte om nåt annat än hur man ersätter en elit med en annan vars trådar ingen kommer att kunna kontrollera.


    Nu var det färdigskrivet här.

    Tack och hej.

    SvaraRadera
  17. Nej Micke lille. Man har inte blåst skattebetalarna, man har blåst staten.

    Om du och jag är ute på stan och blir rånade av nån, och jag lyckas gömma ett par hundralappar i kalsongerna så har jag inte blåst DIG, jag har blåst personen som utsatte oss för våldshot för att få våra pengar.

    Jag vet att vissa har svårt att ens tänka tanken att föremålet "pengar" skulle kunna ägas av någon annan än staten men det kan jag inte göra så mycket åt.

    SvaraRadera
  18. "Jag säger att kallepellevilles berättelse om misshushållning med skattepengar genom inköp som sedan inte utnyttjas även kan ske i företag genom att man investerar och drar av kostnaden.Ställer man sedan undan det man köpt...eller tar hem det så har ,man också blåst skattebetalarna."

    Hur du kan få en icke-optimal investering i ett privat företag att förvandlas till att man blåst skattebetalarna är en gåta. Är det någon man blåst så är det ägarna av företaget. Vad har skattebetalarna med detta att göra?

    "I övrigt så handlar Hax funderingar inte om nåt annat än hur man ersätter en elit med en annan vars trådar ingen kommer att kunna kontrollera."

    Nej, det handlar om att vi skattebetalare inte ska behöva underhålla någon elit med pengar mot vår vilja. Det får gärna finnas massor av eliter som jag inte kan kontrollera bara de inte snor mina pengar.

    "Nu var det färdigskrivet här.

    Tack och hej."

    Jag tackar för din tid även om jag inte blev mycket klokare på ditt resonemang.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.