2007-12-06

Försvara demonstrationsfriheten!

Visst, den nationalistiska pöbel som tänker demonstrera i Salem på lördag är svårt obehaglig. (Och fånig. Jag såg en videoinspelning från arrangemanget för ett par år sedan. Någon djuping stod och fäktade vilt med armarna samtidigt som han gick på om sköldmöer, blod, ära och gud vet vad. Freakshow, typ.)

Och det är naturligtvis tråkigt för dem som bor i Salem att varje år tvingas husera detta spektakel. (Med tillhörande eventuella motdemonstrationer.)

Men, thats it! Det hela är obehagligt, fånigt, jobbigt och dumt. Men det innebär inte att demonstrationen skall förbjudas.

Även obehagliga människor har rätt att demonstrera. Mötesfriheten gäller även dem som går på tvärs med resten av samhället. Man skulle rent av kunna säga att mötes- och demonstrationsfrihet är som viktigast just för att de som inte är mainstream skall kunna utöva sina demokratiska rättigheter.

Även när det de demonstrerar för står i konflikt med nämnda demokrati.

Därför är det tråkigt att se hur ordföranden i Stockholms läns polisstyrelse, Kristina Alvendal (m), försöker stoppa demonstrationen. Och att Salems kommun går till länsrätten i samma syfte.

Lyckas de stoppa arrangemanget – då skapar de bara martyrer.

Och då markerar de att de inte vill, kan eller vågar ta debatten med mörkermännen. Vilket är vad man borde göra.

Men framför allt: Om politikerna lyckas stoppa denna demonstration – då är de själva ett minst lika stort hot mot demokratin som demonstranterna.

16 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig. Däremot har jag svårt att förstå att mötesfriheten och demonstrationsfriheten ger grupper rätten att själva välja exakt var man skall träffas, hur man skall gå och var man skall avsluta sin demonstration samt vilken dag. Mina föräldrar bor så till att de inte kommer varken hem eller hemifrån om de väljer fel tidpunkter den dagen bara för att demonstrationståget går som det går.

    Utifrån det förstår jag varför en del är emot. De ständiga bråken och skadegörelsen gör det inte bättre.

    Låt dem demonstrera men antingen välja en vardag när folk inte är på väg till och från sina hem eller en sträckning på många av de fina gångvägar som finns.

    Demonstrationsrätten skall väl inte tvinga folk att parkera bilen flera km hemifrån bara för att de skall kunna ta sig någonstans?

    Mvh,

    -Jimmy

    SvaraRadera
  2. Polisens uppgift är naturligtvis att se till att demonstrationen hålls på ett sådant sätt att den allmänna ordningen och samhällsfunktionerna inte störs. Det har jag inget problem med. Vad som stör mig är de som försöker stoppa spektaklet.

    SvaraRadera
  3. Henrik,

    Din ståndpunkt är förståelig, men det är i skenet av Jimmys och hans föräldrars upplevelser du kan fundera över vår ståndpunkt. Pröva tanken med motsvarande antal demonstranter på en liten yta där du bor. När du talar om att det är "tråkigt" för oss i Salem är det bara förnamnet, om ens det. Det är en plåga att uppleva denna näst intill totala blockering av vardagslivet, år efter år. Tänkte sig Locke, Rousseau, Bentham, Mill och de filosofer som slogs för yttrandefriheten att mindre orter skulle behöva utstå dessa massamlingar? Och med tanke på de sedvanliga oroligheterna; är det demonstrationsrätt vi talar om eller är det rätten att ta ett slagfält i besittning under förevändning av demonstration?

    Bästa frihetliga hälsningar / Lennart Kalderén

    SvaraRadera
  4. Broder,

    Jag är med dig till hundra procent! Nazistmarscher tillhör vårt demokratiska samhälles själva grundbult och jag har övervägt att starta en själv här i Vellinge, för att göra min egen lilla insats för demokratin.

    Jag noterar också att du är klok nog att inte använda tillmälet "löjlig" som nyligen fick vår liberale kollega Johan Norberg att gå i taket. "Fånig" är naturligtvis ett mycket bättre passande ord i sammanhanget.

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

    SvaraRadera
  5. Fint med folk som säger:
    ” Jag håller helt med dig. Däremot har jag svårt att förstå att mötesfriheten…”
    Eftersom jag inte sympatiserar och eftersom det blir bråk
    ( p.g.a vänstern som inte heller tolererar demokrati ) bör den begränsas.

    Duktigt! Fina åsiker.. Eftersom vänsterfascisterna bråkar med nazisterna så kan vi bestämma att nazisterna får demonstrera i skogen en måndag morgon.

    Snyggt! Och väldigt PK, men demokratiskt? Knappast.

    Fast HAX, jag fick ”hang ups” på ditt:
    ”den nationalistiska pöbel som tänker demonstrera i Salem”
    Ska vi hårddra det?
    Nationalistisk= Svensk kultur och seder= skit?
    Gäller det då alla nationalistiska yttringar från alla länder?

    Eller är det bara västerländsk kultur och seder?
    Isåfall är du helt överens med vänstern och dom som drabbats av PK-sjukan, eller hur.

    Efter att ha läst din blogg, läääänge, tror inte jag att det var det du menade utan mer ett kraftuttryck,men…

    Nazisterna försökte lägga beslag på våran flagga, och lyckades nästan för vänstern och PK gav i princip bort den. Samma sak är det med nationalism. Nazzarna påstår sej stå för nationalism och vänstern ( och PK ) jämställer nationalism med nazzar, men i själva verket är det våra förfäder vi pratar om ( min skomakar farfar t.ex ).
    Våra anor och traditioner som har fört oss hit, där vi har demokrati, yttrandefrihet och hög levnadsstandard.

    Det är inte fult. Det är inte nazzepöbel. Jag är ta mej fa-an stolt över min släkt och mitt förflutna. Det är att vara nationalistisk. + Jul, midsommar, nyår, o.s.v o.s.v

    SvaraRadera
  6. Yttrandefriheten är idioters rätt att ha fel. Det kan tyckas paradoxalt att det är ett viktigt samhällsvärde att folk som man tycker är idioter ska har rätt att häva ur sig saker som man tycker är ren dynga, men så är det.

    Bloggat på http://christianengstrom.wordpress.com/2007/12/02/yttrandefrihet-ar-idioters-ratt-att-ha-fel/
    (Det brukar bli fel när jag försöker göra saker klickbara i kommentarer på Blogger, men jag provar: )

    SvaraRadera
  7. Leif,

    Du skriver här ovan, att Du är stolt över Din släkt. För att vi andra skall kunna bilda oss en uppfattning om, huruvida detta är motiverat, vore det faktiskt önskvärt om Du kunde upplysa oss om, vilken släkt det rör sig om.

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

    SvaraRadera
  8. Kurre..” För att vi andra skall kunna bilda oss en uppfattning om, huruvida detta är motiverat, vore det faktiskt önskvärt om Du kunde upplysa oss om, vilken släkt det rör sig om.”
    -: Du glömde ironimarkeringen, eller hur?
    Om du inte är det minsta stolt över din släkt eller din släkthistoria och allvarligt.. Har någon annan, det minsta att göra med om du är det?
    -:Finns det en måttstock?
    Är det det som den s.k ”vänstern” har kollat in och insett ( tillsammans med resten av PK jönsarna ), att..hmm. Sveriges samlade släkthistoria håller inte måttet, så det måste bort.
    Vi byter ut det mot en fascistkultur från 600-talet, milt förtäckt till religion.
    Se, det är kultur det.
    Jag tycker, Kurre, att du bör ha en uppgift idag. Om du inte har någon kunskap om ditt eget arv. Ring upp någon gammal släkting och fråga om eran gamla historia.
    Fundera också på varför, det våran släkt byggt upp och skapat är skit, men multikulti, det är fint, det.
    -:Låt inte nazzarna och ”vänstern” göra hackmat av våra rötter.

    SvaraRadera
  9. HAX bloggpost är helt riktig i sina påståenden, dock... och jag tror/vet det har sagts förr av nån här på Henriks blogg.

    Vem f-n behöver yttrandefrihet (demonstrationsfrihet) för stryka makten eller allt som är PK och mainstream medhårs?

    Det främjar inte debatten helt enkelt. Om det nu är en sådan man eftersträvar i det fina landet Sverige.

    De e mycke snack å liten verkstad och många undantag.

    SvaraRadera
  10. Käre Leif,

    Törhända stämmer det som du skriver, att ingen har att göra med huruvida jag är stolt över min släkt eller ej. Men så har jag heller icke luftat mina känslor beträffande densamma på en välbesökt blog.

    Bästa hälsningar,
    Kurt G. Rantzén

    SvaraRadera
  11. Antingen har vi yttrandefrihet för alla eller så har vi ingen yttrandefrihet alls.

    Svårare än så är det inte.

    SvaraRadera
  12. Detta handlar mer om äganderätt än yttrandefrihet.

    Vem äger marken där demonstrationen pågår? Har de som äger marken godkänt denna typ av användning?

    Eller mer direkt: problemet existerar bara pga att marken sannolikt är tvångsfinansierad och "kollektivt ägd".

    SvaraRadera
  13. Leif:

    Du skrev "Duktigt! Fina åsiker.. Eftersom vänsterfascisterna bråkar med nazisterna så kan vi bestämma att nazisterna får demonstrera i skogen en måndag morgon."

    Jag tror inte att det har varit bråk varje år det varit Salemsdemonstrationer och bråken sker heller inte nära där mina föräldrar bor - som trots allt är ett konkret exempel. Men varje år har demonstrationståget inneburit avspärrningar som gjort att 100-tals hushåll inte kunnat ta sig till och från sina bostäder och det tycker inte jag är helt okej.

    Jag har svårt att se varför en mindre grupp människor pga mötes- och demonstrationsrätt får rätt att spärra av bilvägar för att kunna gå till den busshållplats där våldsdådet skedde. Demonstration kunde ske antingen där eller på lämpligt torg.

    Men men, vi behöver inte alltid tycka samma. Jag är inte för inskränkningar av någon frihet - inte ens den för mina föräldrar att fritt lämna sin bostad i sin bil en lördag i december.

    -Jimmy

    SvaraRadera
  14. Jimmy

    Normalt brukar jag inte gå i svaromål så sent efter någons kommentar, men..
    Frågan är väl för viktig. Visst är det besvärligt för dina föräldrar ( en dag om året ) och visst är det knäppa tokdårar vi pratar om, som tycker att Adolf var en sjyst kille, men..
    Att använda dej och dina föräldrars åsikter om bekvämlighet eller obehag, för att inskränka på våra demokratiska rättigheter är en våt dröm hos ett antal människor som, om jag pekade ut dom, inte skulle betros vara värre än nazzarna, men det är just det dom är.
    Nazzarna blir bara nyttiga idioter, för dom som verkligen är ett hot mot vår demokrati, och att glida in i ett resonemang om att det är obehagligt med deras demonstration är att vara lika behjälplig som Nazzetrollen.
    Nu har länsrätten ”temporärt” upphävt demonstrationsrätten i Salem. Vilket innebär att antingen tror man sej kunna rucka på grundlagen ( vilket är förfärligt ) eller så kommer man ge Nazzetrollen gratisreklam ( vilket är förfärligt ) i alla rättsprocesser som nu inleds med Nazzarna som blivit offer ( med rätta, suck ) och som faktiskt har fullständigt rätt.
    DET är snyggt jobbat.
    Så man kan bara undra, var dom som driver demonstrationsförbudet, står politiskt.
    Är dom Nazzar?

    Apropå obehag och beskuren frihet:
    Om du bor på södermalm får du din frihet beskuren ett antal helger om året av olika fåniga evenemang och. vilken lördagkväll som helst kan du runda ett hörn och stå öga mot öga med ett tjog huliganer. Vad sägs om utegångsförbud på helgerna?
    Bara som ett tillägg till demonstrationsrätt i skogen ( endast måndagar ).
    Man ska förmodligen inte skoja, det kan ge somliga idéer..

    SvaraRadera
  15. Just "obehaget" är ju kärnan i det indragna tillståndet. Det är i princip samma sak som hände i samband med 30:e november-demonstrationerna när Ask var justitieminister. Demonstrationsfrihet är en sak. Våld och upploppstendenser är en annan. Till slut kommer de säkert att hitta en lösning som Salemborna kan leva med.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.