2008-02-12

Meta: Hyfs! Del 2.


Tack för input på bloggposten nedan.

Nu gör jag så här: Jag kommer (på försök) att öppna kommentarerna helt. Det kommer inte att finnas någon word verification. Och det kommer inte att krävas att man är registrerad. Detta kommer även att innebära att även anonyma kommentarer kommer att förekomma, eftersom det är enda sättet att släppa in kommentarer från folk som saknar Blogger-konto eller Open-ID.


Förhoppningsvis kommer fler kommentarer att "späda ut" haverismen en del.

Samtidigt vill jag att de som skriver kommentarer skall tänka på följande...

1) Jag kommer att ta bort sådana kommentarer som kan betraktas som direkt olagliga. Inte nödvändigtvis för att jag inte vill låta dem luftas. (Jag är för att folk även skall få uttrycka mycket kontroversiella åsikter.) Utan helt enkelt för att jag inte vill sitta i finkan eller få mitt Blogger-konto avstängt.

2) Jag kommer även att ta bort kommentarer som är av rent haveristisk karaktär. Har man inget att tillföra i sak, utan bara är oförskämd och vevig – då får man syssla med det någon annan stans.

3) Jag kommer att vara på er när det gäller debatt-tonen. Detta är min blogg. Här skall man vara rimlig och respektera sina medmänniskor.

4) Om du har ett Blogger-konto eller Open-ID, så skulle jag föredra om du använder detta. Det blir stökigt om en och samma person kommenterar under olika identiteter (och ibland är anonym).

Tänk på att jag får alla kommentarer i min mail. Så jag ser vad som sker, även i gamla poster.

Funkar inte detta, då kan det snabbt bli ändring igen.

OK?

10 kommentarer:

  1. Din blogg är min startsida, och jag följer allt som skrivs. Jag har vid ett otal gånger varit intresserad av att delta i diskussionen, men avstått pga att jag helt enkelt inte orkat skaffa ett konto. Med dessa nya rutiner ser jag fram emot nya möjligheter och tänkte ta tillfället i detta mitt första inlägg att tacka ödmjukast för en oerhört trevlig blogg och för all den glädje och debattkonst du försett mig med.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jättebra att du öppnat upp kommentarerna. Jag har bloggkonto men kan inte komma in på det - hur jag än gör. Mystifikt.

    SvaraRadera
  3. orro: Du skrev det jag tänkte.
    Jag har den inte som startsida, dock bland Favoriter...

    I övrigt måste jag hålla med dig till 100%

    SvaraRadera
  4. Förslag: Lägg en länk till dessa debattregler längst upp på sidan, annars kommer de vara försvunna och glömda av allmänheten inom en vecka. Oavsett om folk kommer att läsa dem är de bra att ha att peka på när du måste ingripa.

    SvaraRadera
  5. Underbart, blogger.com har hatat mitt konto så jag har inte kunnat skriva. Har varit tvungen att registrera om mig varje gång för att efter det bli inloggad på mitt gammla konto! (fattar inte hur det funkar).

    Men nu kan man ju kommentera.

    SvaraRadera
  6. Slaven, testa att ta bort eventuella cookies och temporära internetfiler.

    SvaraRadera
  7. Till de med inloggningsproblem>> Prova att använda hela epostadressen till Google och inte bara användarnamnet, dvs inkludera @gmail.com i inloggningen. Då funkar det bättre för mig iaf.

    SvaraRadera
  8. Det är väl principiellt bra att låta alla kommentera men... fler kommentarer är inte bara kul det är jobbigt också. :P

    SvaraRadera
  9. Tack HAX :-) Har aldrig orkat registrera ett konto, men nu kan jag in o kommentera som alla andra! Håller med orro till 100%, din blogg är superbra, keep it up.

    Och lägg som nån skrev gärna upp kommentarsreglerna i länk, så att de går att hänvisa till...

    SvaraRadera
  10. Då ber Peter Harold att få tacka för denna öppning att slippa krångla med inloggningar och verifieringar för att få skriva någon rad...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.