2008-07-06

Det var en gång...

"Hans teknik är att först skälla ut mig en timme och sedan ska alla ­andra hålla med. Ingen får gå hem förrän det skrikits färdigt på mig. (...) Någon försöker invända att de inte förstår syftet med en sådan här avrättning. Men det hjälper inte (...) Jag kände mig otroligt kränkt."

Fredrik Reinfeldt om när han själv en gång blev manglad av den moderata partigruppen i riksdagen, för att han ville gå sin egen väg.

"Partimakten är för stor i det här landet. Ibland behandlas vi riksdagsledamöter som, ursäkta uttrycket, panelhönor. (...) Ingen partiledning kan sätta sig på en genuint personvald kandidat som har ett stort folkligt stöd."

Fredrik Reinfeldt om det ökade inslaget av personval, 1997.

Detta är samme man som idag, som partiledare, är beredd att släpa oliktänkande inom sitt eget parti till stegling.

Länk»

7 kommentarer:

  1. Ja, vad säger man... Det är tufft att ha chefen på sig, men att _vara_ chefen är inte lika svårt.

    SvaraRadera
  2. Kamratuppfostran

    SvaraRadera
  3. Jag drar mig till minnes en bloggpost som Du skrev strax efter att alliansen vunnit valet. Det var nånting om att regeringen var för defensiv och att Reinfeldt borde läsa Machiavelli's fursten...

    Det verkar som Du fick som Du ville HAX;)

    //Lars, Östersund

    SvaraRadera
  4. Machiavelli's fursten är en skräpbok, vilken jag visst tror Reinfeldt läst. Han agerar som så i alla fall. Makten är syftet.

    Mitt politikerförakt känner inga gränser längre. Det är som ett spel för dem, ett spel om vem som ska få kränka mig. Så fort jag gör något ska de undersöka, lägga sig i och slutligen råna mig.

    HAX postade en bild från filmen V som i Vendetta nyligen, vilket ledde till att jag såg den.

    Om någon ser bara till att starta upp upproret så är jag på.

    (Tror ni att jag blev registrerad där)

    SvaraRadera
  5. Åh... "stegling"... det var nyheter för mig. Regelrätt tortyr alltså? T.o.m. värre än vad amerikanerna gör i Guantanamo.

    SvaraRadera
  6. Det verkar ha varit en mycket stor skillnad mellan moderaternas gruppmöte 1995 och i år. Då, 1995, så fanns det faktiskt ledamöter som tog "mobbningsoffret" i försvar. Det verkar det inte funnits när det gällde Karl Sigfrid.

    Medan Reinfeldt satt och hulkade i sin bänk tog både Viggo Komstedt och Margit Gennser debatt med Bildt.

    Vad som inte framgår av artikeln i SvD så förlorade Bildt en hel del prestige i riksdagsgruppen med sitt beteende - och det var kanske inte en händelse att han i realiteten lämnade svensk politik från juni 1995 fram till dess han blev utnämnd till utrikesminister 2006 (med ett olycksaligt i inhopp i valkampanjen 1998 och EMU-valet 2003).

    Mikael Gennser

    SvaraRadera
  7. Det är i sanning märkligt att, gång på gång, få bevittna hur otroligt effektivt makt (och girighet) korrumperar.

    Jag kan riktigt se scenen där stackars Karl blir "tillrättavisad" framför mig.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.