Saab Automobiles läggs alltså ner.
Detta är naturligtvis förfärande för de 3.500 anställda som, så här ett par dagar före jul, får sin framtid uppkastad i luften.
Och det är sorgligt att ett klassiskt svenskt bilmärke går i graven.
Men tyvärr. Folk ville inte köpa Saabs bilar. Människor anser uppenbarligen att de kan hitta bättre och billigare bilar av andra märken. Detta är den verklighet man har att förhålla sig till.
På ena sidan osäkerhet, frustration, bitterhet och en känsla av att vara missförstådd. På den andra en högst påtaglig verklighet. Och när kartan inte stämmer med verkligheten, då är det som regel kartan som det är fel på.
Om Socialdemokraterna hade fått bestämma, då hade man pumpat in miljarder skattekronor i Saab. Det hade säkert dragit ut på processen. Men det hade aldrig kunnat rädda Saab – eftersom sådana åtgärder inte hanterar grundproblemet.
Av någon anledning tycks det som om vi svenskar har svårt att bygga bilar som folk vill ha, till ett pris som folk är beredda att betala. Man kan diskutera varför. Är det det svenska kostnadsläget? Är det den svenska bilindustrin som förlorat sin fingertoppskänsla? Eller något annat? Men oavsett vad, så tycks verkligheten ha sprungit ifrån oss.
Då är det lika bra att göra pinan så kort som möjligt. Ju snabbare de anställda kan hitta andra jobb, ju kortare blir osäkerheten. Och om man skall använda skattepengar, då är det bättre att satsa dem på sådant som är nytt, spirande och livskraftigt – istället för på verksamhet som ligger i dödsryckningar.
Jag kan inte bli riktigt klok på vad det är i Mona Sahlins huvud som gör att hon vägrar inse detta. Handlar det om en övertro på politiska beslut, som närmast gränsar till mysticism och magi? Är det en total oförmåga att se och förstå verkligheten? Förnekelse? Eller bara röstköp?
Jag menar, det här är ju inte ens ett nytt problem. Vi vet vad som gäller – efter till exempel varvskrisen och teko-krisen. Vi vet att det inte hjälper att blunda hårt och önska. Vi vet att allt man kan göra är att kavla upp ärmarna och försöka hantera de verkliga problem som man står inför. Vi vet att det enda som kan göra saker bättre i morgon är att tänka framåt, bygga nytt och att handla.
Livet är helt enkelt den ena djävla saken efter den andra. Så intressant. Men vi måste gå vidare.
Vad gäller Mona Sahlin så är det nog bara andra rika överklassbruttor som kan förstå hur hon fungerar.
SvaraRaderaHon gjorde ju helt enkelt en
Steven Bradbury och "vann" efter att alla andra hade blivit diskade eller hade fallit.
Lyckan står helt enkelt den fräcke bi, sedan spelar det tydligen ingen roll vilka kostbara (för alla andra) misstag man gjort under resans gång. Åtminstone inte på högsta, politiska nivå.
Så rätt!
SvaraRaderaBästa inlägget jag läst om Saab debatten. Detta är ju verklighet för flera hundra andra personer att deras arbeten läggs ned. Ska staten in och köpa upp eller investera i varje bolag som är nedläggningshotat?
Detta är det bästa som hänt i sveriges historia ur ett privatiserings perspektiv.
Tack för ordet. /dandy
En del i fiaskot är affären med GM. e var aldrig intresserade av att driva SAAB utan att komma åt deras patentportfölj och mjölka dem på allt de hade. Mer av ett utnyttjande än ett samarbete helt enkelt, precis som alltid när de stora äter de små. Å andra sidan hade kanske SAAB inte klarat sig ändå i längden.
SvaraRaderaMen som miljömupp tycker jag på sätt och vis att de är skönt att märken som envisas med att bygga stora bensinslukande lyxbilar drabbas av lite konsumentmakt.
Som en parentes till det har jag aldrig riktigt förstått hur människor som kan köpa en bil för 350.000 kan klaga på bensinpriset... Om man i stället köpte en bil för till exempel 100.000 skulle man kunna köra över 20.000 mil för pengarna som blev över. (beräknat på 15kr/l och 0,8 i förbrukning)
Tror nog snarare att Monas grupp hade dragit med fötterna precis som en högergrupp hade.
SvaraRaderaFör om det är något som är sant gällande både S och M är att de aldrig skulle lägga pengar på något utom sina egenpåhittade projekt.
Problemet med svenskar och svenska företag, är att vi är dåliga på tävling och konkurrens. Det är bara IKEA som är obrytbart. Resten bara lämnar in när det går trögt. Något är det som gör oss dåliga att skapa något som kommer att hållas intakt för framtiden. Dåligt med nya lösningar och visioner som bär. Vad beror det på? Den latenta svenska medelmåttan som vi alla bär på? Lagom är bäst? Det är roligare att deltaga än att vinna? Institutionerade? Vem vet... Något är det som håller oss tillbaka.
SvaraRaderaSaab Automobile har nästan aldrig varit lönsamt. Anledningen till att Wallenbergarna sålde hälften till GM 1990 var att man redan då blödde.
SvaraRaderaMed facit i hand hade det varit bättre att redan då lägga ned.
Sedan har GM haft sina egna problem. Man tog aldrig hotet från de japanska tillverkarna på allvar när de började sälja sina bilar i USA.
SAAB är en bra bil med de flesta mått mätt och torde stå sig i konkurrensen, sägs det. Jag vet inte. Saab har aldrig nånsin tilltalat mig.
SvaraRaderaDock vet jag att saab produceras i alldeles för små volymer och har för få modellsegment. Det är akilleshälen hos en biltillverkare som vill stanna kvar på marknaden idag.
/LD
Det jag tror är att SVMp hade kunnat ge mycket mer stöd om de velat. Hur många i dessa partier kör en Saab. Hur ser det ut i Lo toppen. Totalt sysselsätter denna rörelse en fruktansvärd massa människor om de skulle köpt fler Saabar hade det kanske gått runt...
SvaraRaderaKänns ju lite pinsamt att tycka att staten skall rädda Saab och samtidigt köra runt i en toyota...
Mycket bra inlägg och intressanta frågeställningar.
SvaraRaderaFaktum är att Saab varit en zombie i nästan 20 år. Särskilt det senaste decenniet har Saab bara varit en dekal att klistra på bilar från andra tillverkare; Opel, Chevrolet och Subaru. GM hade inte en susning vad de skulle med märket till, mer än som en reaktion till affären mellan Ford och Volvo. Saab dog inte den här veckan, det var bara respiratorn som kopplades ur.
/Paul W
Jag hade turen att ha en lärare på universitetet som anlitades av tekoindustrin för att förklara varför man blev utkonkurrerade av företag från framför allt Hong Kong.
SvaraRaderaInte helt oväntat skyllde man på dåliga arbetsvillkor och låga löner, men det var långt ifrån hela sanningen. Andra starkt bidragande orsaker var bättre utbildad arbetskraft, avsevärt mycket nyare maskiner, bättre organisation och mycket bättre och snabbare logistik - från inköp av tyger till distribution av färdigsydda produkter.
Sverige klamrar sig krampaktigt kvar vid gamla klenoder som Volvo, Ikea, Ericsson och H&M och har missat att stimulera nya entreprenörer att ta vid. Det blir ett otrevligt uppvaknande. Att Saabanställde beskriver nedläggningen som "chockerande" och "förvånande" tyder på att huvudet är djupet nedstucket i marken.
/Paul W
Håller absolut med. Skattebetalarna ska inte bekosta företagsidéer som inte håller, säljer eller överlever. Dock är det ju tråkigt för alla oss som faktiskt tyckte att SAAB gjorde bra bilar (mycket bättre än Volvo).
SvaraRaderaHåller absolut med. Skattebetalarna ska inte bekosta företagsidéer som inte håller, säljer eller överlever. Dock är det ju tråkigt för alla oss som faktiskt tyckte att SAAB gjorde bra bilar (mycket bättre än Volvo).
SvaraRaderaI Kina och många länder i Asien betalas inget alls för miljön, man är helt enkelt inte van. Kanske var det en av anledningarna till att COP15 i Hopenhagen kapsejsade?
SvaraRaderaDet finns flera gemensamma nämnare bakom nedturen för svensk bilindustri och jag tror några av dem är det amerikanska ägandet. Amerikanskt tänkesätt fungerar inte för Sverige. Somliga tycks ändå leva i tron att så är fallet, trots att det väldigt mycket som skiljer.
Privatiseringsivern i England har inte visat sig vara ett särskilt lyckat experiment. Måste därför bero på något annat som politikerna inte hade grepp om.
Obama flög alltså hem i Air Force One och istället för som normalt med helikopter till Vita Huset blev det i Cadillac One som hemfärden gick under det något häftiga snöovädret.
Åker jag över Öresundsbron till lågprislandet Sverige (20 min bort från Köpenhamn) möts jag av en tilltagande misär. Men jag väljer ändå att fortsätta till affärerna för att handla in. På varorna står det ungeför samma siffror men valutaskillnaden gör att det blir väldans billigt. Jag menar därför att man inte längre kan hävda Sverige har ett högt kostnadsläge som försvårar för nya företag. Men det tar tid att bygga upp dem.
I den nordliga kustkommunen Kalix levde en synnerligen uppfinningsrik man Erik Rothfjell. Han hann med att under modern efterkrigstid svara för merparten av de drygt 1000 patent som har sitt ursprung från Kalix. * Mannen bakom pin-koden, bankomatkortet, m.m...
Hur många av de patenten har planterats i svensk jord och blivit till företag? Och varför inte? Svaret visas igen i den självupptagna mentalitet /adfærd/ som har börjat visa sig i samband med Saabs nedläggning och hanteringen av den.
Vad har Reinfeldt för lag att komma med inför framtiden? Littorin, Maudan och Carlgren?
Jag har inget emot Saab. De har alltid varit bra på vinterväg. Intressant är kanske trots Saaben inte är någon småbil precis, så har jag kört en x antal hundra mil i blandad vinterkörning med dubbdäck och en snittförbrukning på strax under 0.5lit/mil. Det var en testbil med mer prestanda än std-modellen men liksom med alla patenterade innovationer uppe i Båtskärnäs utanför Kalix har även den innovationen gått upp i rök och Sveriges näsa förbi. Det är således inte bara ozonskiktet som förstörs pga den svenska adfærden. Även framtidsutsikterna.
Ja det är inte för att Saab inte klarar rimliga miljökrav för det gör den lika väl som dom flesta andra bilar på marknaden.
SvaraRaderaProblemet är att den inte tillverkas i en diktatur där staten förbjuder fackföreningar och dom anställda är slavar både åt staten och företagen.
Framtiden är diktaturer i samverkan med kapitalet på rätt ställen.
Det blir billigast så.
@Micke,
SvaraRaderaJa, Japan som har den största produktionen av bilar (Toyota, Subaru, Mitsubishi, Mazda, Daihatsu, Suzuki och Isuzu) är ju kända för sitt diktatoriska styra och förbud mot fackföreningar.
Eller, hur tänkte du nu?
Micke: Såvitt jag vet är inte fackföreningar förbjudna i Tyskland, Japan och Korea som är mkt stora biltillverkare...
SvaraRaderaKina.
SvaraRaderaVar inte taskiga mot Micke. Han och övriga inom vänstern har sina ryggmärgsreflexer - som att lägre priser alltid beror på att någon kapitalist suger ut arbetare och motarbetar fackföreningar.
SvaraRadera/Ingemar
"Var inte taskiga mot Micke. Han och övriga inom vänstern har sina ryggmärgsreflexer - som att lägre priser alltid beror på att någon kapitalist suger ut arbetare och motarbetar fackföreningar."
SvaraRaderaI dessa tider tror jag inte det i första hand är arbetarna som får betala för kalaset. Det är på bekostnad av miljön som har börjat slå tillbaka. Man behöver inte vara någon fackligt ansluten undervattenspolitiker för att se det.
När Obama for hem i sin Cadillac One var han skyddad mot allt och slapp skotta sig fram genom snödrivorna.
Saab hade väl ungefär samma problem som SonyEricsson har; "Om ett år kommer vår nya fantastiska modell..." Har man en ny modell får man väl för tusan börja sälja den och inte vädja till potentiella kunder att vänta ett år. De hinner köpa en hel del annat under tiden. Tror svensk PR-bransch är ett problem. Ska man sälja något ska man göra det med massiv reklam, inte genom att i pressmeddelanden lova att något kommer någon gång i framtiden. Det är en mananakultur som till och med spanjorerna har övergivit.
SvaraRaderasom att lägre priser alltid beror på att någon kapitalist suger ut arbetare och motarbetar fackföreningar
SvaraRaderaI fallet Kina så beror det låga priset på din telefon på att landet är en fascistisk dikatur där arbetarna som satt ihop din telefon är slavar och att den höger du tillhör saknar reflexer som klarar av att identifiera det är ingen nyhet.Ni hyllar det.
Micke,
SvaraRaderaVilka kinesiska bilar ser du som rullar på gatorna då?
Eller var SAAB, och villkoren för biltillverkning bara en förevändning för att du skulla balla ur om din fascism igen som spöer överallt för dig?
SonyEricsson är ett företag som Mona borde vara intresserad av. Där kan man komma in tidigare i den nedgående spiralen. Ericsson har velat sälja sin halva i ett par år och SonyEricsson har fler anställa att rädda i Sverige än vad SAAB hade.
SvaraRaderaDessutom har SonyEricsson gått med vinst ibland på senare år.
Ett perfekt läge för de rödgröna att visa att deras metod är bra.
Jag håller med om mycket som skrivits här, och företag som går dåligt ska verkligen inte räddas av staten, lika lite som staten ska in och pilla när det går bra.
SvaraRaderaDäremot har det aldrig funnits någon vilja att få Saab lönsamt överhuvudtaget. Exempelvis gemensamma plattformar med Opel, där det skickas ganska saltade internfakturor för delar som kommer från Tyskland. Syftet? Vet ej, men gissningsvis för man i slutändan vill samla vinsten på en fördelaktig plats (dvs inte i Sverige).
Det finns all anledning att betänka att det är lätt att vara kritisk när man inte själva har ansvaret.
SvaraRaderaDet finns å andra sidan skäl att betänka hur man uttalar sig som svensk näringsminister i en sådan här situation. Det är svår balansgång och jag är inte riktigt säker på att Maud Olofsson klarade av den.
Just det micke, fascister o kommunister är samma sak, äntligen har det sjunkit in.
SvaraRaderaDu lärde kanske dig det från dokumentären i Kunskapskanalen i SVT häromkvällen. ;-)
Du är fascist och rimligen kan inte ens du vara fascist och kommunist på en och samma gång så din utsaga faller på sin egen orimlighet.
SvaraRadera