2016-01-26

Är det nu det stora medieskiftet sker?


Något är på gång. Min preliminära analys är att medieskiftet nu är på väg mot en tipping point – där människor på allvar tröttnar på gammelmedia och istället söker sin information från många olika källor.

Dels handlar det om nya initiativ, som visar sig användarvänliga och uthålliga. Ta till exempel Bubb.la, som på ett och ett halvt år har visat att nyheter kan crowdsourcas. Här finner man ett brett urval av nyheter och analys från sociala, nationella och internationella media. 26.000 nyhetslänkar har publicerats, man har ungefär 10.000 följare på Facebook och 3.000 på Twitter. I Radio Bubb.la har Martin & Boris ett par tusen lyssnare per avsnitt. Och nu lanserar man en premiumtjänst, för dem som vill ha ett mer personligt anpassat nyhetsflöde (och som vill ge Bubb.la lite ekonomisk stabilitet). Läs mer här »

Själv noterar jag stadigt ökande besökssiffror för denna blogg, samtidigt som jag även gästspelar hos Nyheter Idag, Mårtenssons Meningar och har en blogg som riktar sig till en internationell publik hos 5 Juli-stiftelsen.

I mitt allmänna flöde tycker jag mig se ett återfött intresse för bloggar och alternativa media – som kan ge läsarna en bredare analys av vad som sker i samhället. På något sätt känns det som om det politiska bloggandet är på väg tillbaka, nu med flera nya aktörer på banan.

Ser man till video kan man konstatera att det nu inte längre är ovanligt med svenska Youtube-klipp som har miljontals visningar. Det kan finnas flera förklaringar, som att allt fler nu ser på video på mobila enheter. Men i grunden krävs det naturligtvis ett tillräckligt bra innehåll (även om det påfallande ofta "bara" är lättviktig underhållning).

Dessutom har vi en explosion av podcasts (webradio). Här vill jag påstå att bredden är större än på videosidan – från ren underhållning till nyheter och informativa, djupa, faktainriktade program. (Svenskstartade Soundcloud, där användarna kan lägga upp sina egna ljudfiler, har idag 175 miljoner aktiva lyssnare världen över. Det kan jämföras med Spotifys 75 miljoner aktiva användare.)

Vad Sverige än så länge inte har, så är det nya och rent digitala medieaktörer med både hjärna och lite muskler. (Tänk Huffington Post, Politico m.fl.) Det går att göra samma sak som de traditionella mediehusen – fast med minimala overheadkostnader och ett nätverk av frilansare. Och utan en pappersupplaga som drivankare.

(Nyheter 24 försöker ta denna position, men är förmodligen för oseriösa och tramsiga för att lyckas på riktigt. De rena SD-siterna är visserligen populära just nu, men är självbefläckade och saknar så väl bredd som djup. Nyheter Idag tror jag kan ha potential över tid, eftersom den faktiskt har något slags uppkäftig journalistisk ambition. Men här finns helt klart utrymme för nya aktörer.)

Den demokratiska effekten av denna utveckling är betydande. Dels handlar det om fler röster, ökad mångfald och en breddad verklighetsbild. Dels om att i princip vem som helst i dag kan nå en stor publik med en blogg, podcast eller videokanal – utan att behöva göra några stora investeringar och utan att behöva fråga någon om lov. Allt som krävs är att man har något av intresse att komma med. (Vilket är en utmaning som inte skall underskattas.)

Oron hos "gammelmedia" är påtaglig. Dels handlar det om pengar – när papperstidningens affärsmodell håller på att bli omodern. Dels handlar det om förtroendekapital – när allt fler andra röster nu gör sig hörda.

Ett intressant projekt som rör etablerad media är Blendle – som är tänkt att ge sina användare möjlighet att köpa enstaka artiklar från ett brett utbud media, för ett närmast försumbart pris (25 US cent, c:a 2 SEK / artikel). För trots allt finns det fortfarande mycket intressant att ta del av i mainstream media. Enkelt, billigt och stort utbud – i ett upplägg som på sätt och vis påminner om iTunes. Är detta gammelmedias räddning, eller bara ytterligare en återvändsgränd? Projektet är värt att hålla ögonen på. Läs mer: The Dutch tech whiz who could save journalism »

Vi lever i intressanta tider.

6 kommentarer:

  1. Att bloggar och sajter som bubb.la har trafik är inte konstigt. Men det är antingen åsikter (vilket är billigt) eller länkjournalistik. Att driva en seriös nyhetssajt med reportrar som kräver tid på sig att gräva fram fakta är en annan sak, som du påpekar. Det kräver inkomster i en helt annan mängd. Det går inte att försörja en stab journalister med annonsintäkter på webben. Framför allt inte om vi pratar om riktiga journalister. Hur många banners krävs inte för att bekosta 1 utrikeskorre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen måste man främst arbeta med frilansare.

      Radera
    2. Nyheter Idag klarade med sina små medel vad DN inte klarade med sin "stab" av "riktiga journalister"... Just saying.

      Radera
    3. Fredriks argument ekar ganska ihåligt med dagens journalistik som bakgrund. Den så populära "trendsättande" journalistiken har ju även endast skyndat på fallet.

      Granskning av makten sköter ju oberoende bloggar såsom slöseriombudsmannen m.fl. redan om långt bättre än etablerad media. Aftonbladet ägnar sig i mångt och mycket åt interna socialistiska strider, senast när de plattade till utrikesministern och kommunal.

      Intresset för att sakligt och objektivt förmedla nyheter är dalande, mer eller mindre socialistiska krönikörer rundar av det vinklade nyhetsflödet.

      Frilansarna kommer sannolikt inte fara sämre under tjänster som bubb.la, tvärtom så har de nog bättre möjligheter än hos etablerad media.

      Om bubbla skapade ett system med underbloggar, där journalister kunde registrera sig och skriva vad de nu vill, med reklamintäkter som tillföll skribenterna, och en del av intäkterna från en premiumprenumeration, med en relativt liten organisation så misstänker jag att många skulle få en stabilare intäktskälla än dagens system ändå.

      Radera
  2. Det finns säkert mycket intressant på Radio Bubbla. Men jag orkar inte lyssna. Det är alldeles för taffligt och inte mycket till radioröster. Innehållet behöver en betydligt bättre förpackning.

    SvaraRadera
  3. Vi har en regering som säger att den vill bygga en halv miljon nya bostäder, men inte ens klarar av att fixa fram bostäder åt sina egna ministrar. Vi har gammelmedia/or som säger att just deras läsare skall vara landets bäst informerade, men inte ens klarar av att upptäcka det som vanligt folk sett i sin vardag under flera år. Jo, det är nog bäst att det händer nåt, snabbt...

    SvaraRadera

Kommentarer skall vara sakliga och hålla god ton. De skall föra diskussionen framåt - och får gärna vara intressanta, underhållande och intelligenta. Se det som en insändarsida: Kvalitet ökar chansen att kommentarer publiceras.