2016-05-30

Alliansen suger när det gäller politisk kommunikation


I gårdagens partiledardebatt i tv kläckte statsminister Löfven ur sig att börsintroduktionen av ett företag som driver friskolor innebär att man kommer att köpa och sälja barn på börsen.

Det är naturligtvis lågt och ett resonemang som är förenklat och förvridet till det absurda.

Men det är effektiv kommunikation. Mycket effektiv. Detta är precis vad vänstermänniskor vill höra. Och det är ett budskap som är så förenklat att det genast sätter sig hos mottagaren.

I dag ser jag många upprörda borgerliga kommentarer om statsministerns uttalande. Det är förvisso befogat. Men kanske meningslöst eller rent av kontraproduktivt.

Allt man åstadkommer är att ge Löfvens uttalande större spridning.

Absurda förenklingar är effektiva. Motståndaren måste lägga tid och kraft på att dekonstruera dem, tillföra information i sak, skifta mottagarens perspektiv och tillämpa ett logiskt resonemang. Där har man tappat minst tre av fyra väljare på vägen. (Speciellt dem man skulle behöva nå.)

Genom att ägna Löfvens skituttalande sin vrede drar borgerligheten dessutom bort uppmärksamhet från det man borde fokusera på efter gårdagens debatt: Att de rödgröna är på väg att döda kärnkraften genom att skjuta frågan framför sig.

Man kan till och med spekulera i om det inte var en medveten S-strategi att börja yra om barn & börs, för att avleda uppmärksamhet från energipolitiken. Att Löfven för allt i livet inte vill tala kärnkraft är uppenbart.

Det är som vanligt. Borgerligheten ägnar sig åt fair play på ett sätt som visserligen är hedervärt – men som innebär att de går rakt i sossarnas debattfällor. För att vara nedlusad med kommunikationskonsulter är Alliansen förbluffande dålig på politisk kommunikation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.