2005-07-30

Lite meta-bloggande...

Det här med kommentarer på bloggen... Många kommentarer är utomordentligt bra och intressanta. Andra är svårare att få grepp om. En del är nog fyllepostningar. En del är upprördhet och stundens hetta.

Men jag kan inte riktigt komma ifrån att en del kommentarer verkar komma från rasister, nationalister, provokatörer, brunvänster - och en massa annat oknytt (som under stundom brukar mordhota mig eller bråka med mina vänner).

Sedan har vi ju det där lite oskuldsfulla, men ibland påfrestande, tonåriga - som lätt blir kantigt och plumpt. Jag tycker att man skall häckla och håna politik, byråkrati, politisk korrekthet, förmynderi, intolerans och andra dumheter. Men, det bör ske med viss finess. Får man folk att skratta åt fienden, då vinner man. Men är man allt för rå - då blir de som annars skulle komma att tänka efter bara förbannade istället.

Och vi vill ju att folk skall börja tänka - right? Denna blogg är trots allt ett verktyg för opinionsbildning.

Jag vill inte behöva plocka bort enskilda kommentarer på denna blogg. Och jag vill inte stänga av kommentarsfuntionen. Så tänk på tonen, sötnosar... ;-)

Ifall någon inte har fattat det, så kan jag passa på att påpeka att jag är libertarian. Jag anser att människor skall ha så stor frihet som möjligt. Gränsen för denna frihet går där man kränker någon annans rättigheter. Alla skall ha lika rättigheter.

Detta ger - helt logiskt - en åsiktsmix i sakfrågor som kanske inte är helt vanlig i den svenska debatten. Jag vill till exempel ha låga skatter, en minimal stat, öppna gränser, fri invandrig, lika rättigheter, rättssäkerhet, frihandel, öppenhet, mångfald, legalisering av droger och yttrandefrihet. Välkommen till slabang-högern!

Got the point?

(Den som vill veta mer om libertarianismen / nyliberalismen är välkommen att kika in på www.frihetsfronten.se)

14 kommentarer:

  1. Hallå? Prostitution och vapen?

    Jag trodde du stod över den politiska korrektheten...

    SvaraRadera
  2. Legalisering av droger är väl knappast PK.

    SvaraRadera
  3. jag är kluven inför legaliseringen av droger, men annars OK.

    SvaraRadera
  4. Prostitution är HAX för, det vet man om man läst bloggen.

    Men inställningen till vapen och liberala vapenlagar skulle jag gärna vilja veta. Det har vi inte läst något om än tror jag. *Hoppas att han är för*

    SvaraRadera
  5. "Prostitution är HAX för, det vet man om man läst bloggen. Men inställningen till vapen och liberala vapenlagar skulle jag gärna vilja veta."

    Japp, prostitution ser jag inget fel med.

    På principiella grunder är jag även för en vapenleaglisering. Det är inte bara bovarna och den styrande politiska klassens väpnade gren (polisen) som skall ha vapen.

    Vapenfrågan förefaller dock - än så länge - vara rätt så "kall" i den svenska debatten. Tyvärr.

    Sedan skrev jag "till exempel". Jag har besvärliga åsikter på många områden... :-)

    SvaraRadera
  6. hallå herr alexandersson!

    alltid intressant att höra din åsikt i aktuella ämnen!
    minna åsikter sammanfaller titt som tätt med dinna.
    dock så ligger jag lite åt det pacifistiska hållet o undrar lite när du skriver att du är för "legalisering" av vapen.
    drogerna har jag full förståelse för...men vapen, totalt värdelösa utan användningsområde.
    eller?

    nå, ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Tja,jag antar att det finns en hel del människor i Sveriges skytteföreningar som inte håller med om att vapen är "totalt värdelösa utan användningsområde". Av pricipiella skäl anser jag också att vapenlagarna bör reformeras i en mer liberal riktning.
    Sedan så stör jag mig personligen, i egenskap av balisong-knivsfantast, på de otroligt idiotiska kniv och gatustridsvapenslagarna.

    "Guns don´t kill people. Gaping holes in vital organs kill people" ;)

    SvaraRadera
  8. När det gäller så väl narkotika som vapen kommer jag att återkomma i separata blogg-poster. Det är ämnen som kräver att man breder ut sig lite...

    SvaraRadera
  9. Angående vapen, så har jag tidigare mailat HA om att jag tänker starta en förening för självförsvarsrättigheter i Sverige.

    De som känner mig, vet att jag är seriös med mina projekt.

    Behöver dock en hel del samarbete från andra om detta skall realiseras.

    Intresserade får gärna hänvända sig till eurohacker@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Jag tycker att din vision om frihandel, öppna gränser och så vidare är underbar, men hur kan en person med sådana värderingar vara för Sveriges EU-medlemskap. EU står för gemensam gränsövervakning, tullunion, protektionism, minimiskatter och vem vet vad.

    SvaraRadera
  11. Flavian: Alternativet till EU är väl att vi isolerar oss ännu mera i vår ö?

    SvaraRadera
  12. EU... Jag är för den fria rörligheten och att vissa rättighetsfrågor kan lyftas till en högre instans, när svenska staten misshandlar folk. Men jag är emot det mesta EU i övrigt hittar på. Innebär det att jag är för eller emot EU?

    Föredrar att kalla mig EU-kritiker i långt framskridet stadium

    SvaraRadera
  13. Eftersom det här är ett fritt forum (Tack, HAX) och yttrandefriheten kännetecknas av att även de jobbiga åsikterna kommer fram vill jag bara säga: KUUUUUUUUUUUK!

    SvaraRadera
  14. Tillåt inte anonyma kommentarer, vettja.

    Argument: Det är svårt att kommentera en anonym kommentar, eftersom man aldrig vet exakt vilken en anonyms uppföljande replik är.

    Anonymiteten leder således till att en dialog inte kan erhållas, och den anonyme kan därmed endast kommentera utan möjlighet att stå till svars för det sagda. (Vem som helst kan ju exempelvis gå in och svara anonymt i en föregående anonyms ställe.) Se bara på vad som skrivs anonymt i denna tråd.

    Det går i Blogger att "disabla" anonyma kommentarer... (Men du gör som du vill - du kanske inte tycker att mitt förslag är nyliberalt idealistisk korrekt :-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.