2006-01-15

En tv-bubbla?

N24 har kikat närmare på tv-kanalernas tittarsiffror. För de stora kanalerna är det väl ungefär som man kan vänta sig. Mer intressant blir det om man tittar på de små och nya.

I en klunga ligger ZTV, TV4+, Discovery, Europsport och MTV med några procent var.

Sedan kommer svansen som består av kanaler som TV4 Fakta, TV1000, TV8, Sportexpressen och The Voice. De har en daglig räckvidd på endast någon tiondels procent.

Så länge folk köper reklamplats går det naturligtvis att göra tv även om ingen tittar. Men man kan ändå undra hur länge småkanalerna kommer att kunna hålla ut.

Jag tror det finns ett feltänk här. De små aktörerna har helt enkelt valt fel distributionskanal. De köper dyr uplinktid och är utelämnade till kabel-tv-bolagens rätt kantigt konstruerade utbud och programpaket.

Istället skulle de kunna satsa på web-tv som tittarna kan se var och när de så önskar. Tekniken finns. De flesta konsumenter sitter på bredband. Kostnaden är låg.

Och det är uppenbart så att ett program som sänds vid ett tillfälle inte blir lika tillgängligt som ett som man kan tanka hem när man har tid och lust.

Det råder knappast någon tvekan om att web-tv kommer att bli verklighet, på bred front, rätt snart. Frågan är om dagens småkanaler kommer att inse att de måste vara med på det tåget, från början? Gör de inte det, då tror jag att de kommer att försvinna.

Länk

1 kommentar:

  1. Det går faktiskt att betala för TV direkt, man måste inte ta omvägen via reklam.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.