2006-01-05

Nä...

I en bloggpost för ett par dagar sedan uppmärksammade jag att det så kallade Piratpartiet nu har bildats. Jag konstaterade även att det kan vara ett smart drag (för den som vill in i riksdagen) att dra igång ett enfrågeparti i en fråga som lockar unga människor.

Nu får jag höra att jag skulle tycka att Piratpartiet är förträffligt. Vilket är fullständigt taget ur luften. Att koka om en notis där jag berättar att något har skett till att jag nödvändigtvis tycker det är bra, det är att ta i.

Jag är för upphovsrätt.

Visserligen beter sig underhållningsindustrin så bakvänt, teknik- och kundfientligt att man kan tycka att den mest har sig själv att skylla för att fildelning har blivit ett problem. Men det ändrar inte det faktum att fildelning, som princip, är fel.

Man kan dock fundera på om de nuvarande reglerna är så bra. En idé vore kanske att den som vill skydda ett verk får ansöka om detta, mot en mindre registreringsavgift. Skyddet skulle kunna gälla i fem år, eller så, och skulle sedan kunna förnyas. På så sätt skulle man enkelt kunna skilja på vad som är skyddat och vad som är public domain. Dessutom skulle man då slippa bryta mot lagen - om man vill ta hem äldre kultfiler som över huvud taget inte finns någon annan stans än på nätet, inte ens om man är villig att betala för dem.

3 kommentarer:

  1. Svanberg har ju onekligen last din post som fan laser bibeln. Enbart att skriva om nagot betyder knappast att man stoder det. Vad galler denna post sa nog menar du anvandandet av fildelning som en plattform for brott, snarare an fildelning i sig?

    Den typ av upphovsratt du beskriver paminner om CC - http://creativecommons.org/worldwide/se

    SvaraRadera
  2. Jo, det var det här med rimlig tolkning... ;-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.