Hur mycket av skattebetalarnas pengar går till öppen – eller förtäckt – propaganda?
Det är sedan tidigare känt att unionen ger pengar till nyhetskanalen Euronews – även om EU-kommissionen, förgäves, har försökt förneka detta.
Och nyligen lanserades Europocket TV. Genom att bland annat använda internet och mobil-tv försöker man nå unga människor med ett budskap som passar EU:s agenda.
Frågan är hur många liknande satsningar som pågår. Och vad de kostar skattebetalarna.
En annan fråga är hur många projekt i etablerade media som EU är med och delfinansierar. Och vad innebär detta för sådana medias oberoende och kritiska granskning?
Detta är frågor som EU-kommissionen försöker undvika att besvara.
Därför har den svenske EU-parlamentarikern Christofer Fjellner (m) ställt en fråga till "informationskommissionären" Margot Wallström. Ärendet är "Kommissionens stöd till media" – och lyder som följer...
"Hur mycket pengar har kommissionen, inklusive dess representationskontor, betalat till tidningar och tidskrifter, radio, TV och andra media som t.ex. databaser, nyhetsbrev, hemsidor eller till produktionsbolag som levererar program till sådana media oavsett deras juridiska form?
I vilka former betalas sådana stöd ut?
Hur mycket får var och en av mottagarna av stöd?
Jag efterfrågar naturligtvis inte ersättningar för renodlat kommersiella tjänster som platsannonser eller enskilda prenumerationer enligt respektive företags ordinarie prislista men vill å andra sidan ha en redogörelse för ovanstående uppgifter för både år 2004 och år 2005."
Det skall bli oerhört intressant att se hur Wallström hanterar denna fråga.
Det finns nämligen mycket som talar för att det handlar om stora pengar – skattepengar – varav en del går till förment fristående media.
Detta kan bli pinsamt så väl för EU-kommissionen som för en del enskilda mediaföretag...
Dom kommer att hänvisa till sekretess.
SvaraRadera