Miljöministern vill att det skall bli billigare att åka kollektivt, jämfört med att ta bilen.
Han är dock rätt svävande på målet om hur detta skall gå till, vilket man kan förstå. För egentligen finns det bara två alternativ...
Det ena är att höja bensinskatten, vilket skulle vara nådastöten för den svenska landsbygden. Det skulle också göra bilismen till en "klassfråga", där fattigt folk inte har råd att köra ungarna till träningen, åka till Skara Sommarland eller storhandla.
Det andra alternativet är att göra kollektivtrafiken billigare. Det innbeär i så fall att man vältrar över kostnaden från biljettspärren till skattsedeln. Billigare blir det alltså inte. Man bara tar ut kostnaden från folk på ett annat sätt. Med detta alternativ tvingar man även dem som inte själva åker kollektivt att betala för andras lägre biljettpriser, vilket är orättvist.
Mycket tyder på att miljöminister Andreas Carlgren (c) bara ägnar sig åt önsketänkande.
Några begripliga lösningar har han i vart fall inte att komma med.
[Länk]
Och så har vi ju de där trängselavgifterna...
SvaraRaderaEtt pendeltåg med 700 platser motsvarar flera kilometer med bilköer, och en buss säkert flera hundra meter bilkö. Jag skulle tro att man kan klara sig med mycket mindre vägar om man prioriterade kollektivtrafik med bussfiler och trafiksignaler som släpper bussar före. Då skulle man kunna föra över skattepengar från vägunderhåll och vägbyggen till kollektivtrafik.
SvaraRaderaDet finns givetvis massor med nackdelar med detta men det är iallafall teoretiskt möjligt.
Varför skall staten sponsra de som kör bil?
SvaraRaderaHoly crap!
Ingen har påstått att staten skall sponsra bilkörning. Idag är läget så att bilkörning tvärtom bestraffas med hutlösa skatter (sisådär 200% på bensin) och kollektivtrafiken sponsras med skattepengar.
De som önskar se en utjämning kan ju börja med att kräva att skatten på drivmedel tas bort och att kollektivtrafikens subventioner avskaffas. Sen kan vi prata om "avdragen" (vilka ju egentligen bara är en nödlösning för att lindra de mest katastrofala verkningarna av idiotiskt höga skattenivåer).
Ta bort skatterna så behövs inga avdrag.
Bilkörning är f.ö. redan en klassfråga om ni inte märkt detta. Anledningen til detta är helt konstgjord (skatter).
Har du några bevis på att bensinskatter inte är tillräckligt för att betala för vägarna? Jag har hört motsatsen: att vi som åker bil finansierar vägarna flera gånger om genom de miljoner/miljarder vi betalar in varje år.
SvaraRaderaTrafiken orsakar stora miljöproblem. Miljön är viktigare än att varje trafikslag till varje pris skall bära sina egna ekonomiska kostnader. Dessutom är ju miljökostnaden i allmänhet inte inräknad i dessa kostnader. Skulle kollektivtrafiken idag tvingas bära sina kostnader fullt ut så skulle en mycket stor andel av den kollektivtrafik vi har idag tvingas lägga ner. Inte ens tunnelbanan i Stockholm går med vinst. Hur skulle trafiksituationen i Stockholm bli om vi la ner tunnelbanan bara för att vi av princip inte skall subventionera något trafikslag? Biltrafiken bär säkert sina rent ekonomiska kostnader men den bär inte sina egna kostnader om man räknar med miljökostnaden som är svår att mäta i kronor och ören.
SvaraRadera