Det europeiska flygplansprojektet Airbus är en politisk skapelse. Genom ett gränsöverskridande industrisamarbete vill EU:s politiker visa att unionen befinner sig i något slags teknisk framkant.
Till en början var det inte så pjåkigt. En del av Airbuskärrorna är riktigt bra. Nu tror jag i och för sig att det hade byggts fina flygplan i Europa även om politikerna inte hade lagt sig i. Men, fram till en viss punkt hade Airbus, som industriprojekt, alltså någon form av rimliga drag.
Men - politiker kan inte flyga!
Entré: Världens största passagerarplan Airbus 380. Inte för att det behövdes. Inte för att tanken bakom nödvändigtvis var rätt. Utan för att man kunde! Vive la Politique! Vive la Union! Baguette!
Eller rättare sagt, man trodde att man kunde.
Airbus ägs av fyra EU-stater. Tillverkningen av komponenter sker i 16 olika fabriker, utspridda över hela kontinenten. Delar fraktas med båt, pråm, tåg, flyg och lastbil till Toulouse i Frankrike, där sammansättning sker.
Inte för att detta är smart, bra eller rationellt på något vis - utan för att politikerna vill visa att alla kan vara med. Håll varandra i handen och nynna EU-hymnen, så går allt säkert bra. La-di-da...
Well... Nu står vi här, med ett par flygande prototyper till ett monsterplan som inte får plats på vanliga flygplatser och vars kommersiella värde är tveksamt. (Idén med jätteplanet är att flytta många passagerare samtigt mellan olika hubbar, vilka de förväntas ta sig till och från med matarplan. Samtdigt finns det mycket som talar för att flygpassagerarna hellre föredrar direktflyg.)
Byråkrati, stelbenthet, en idiotisk produktionslogistik, politisk styrning och tondövhet har lett till att leveranserna av A 380 nu är kraftigt försenade. Redan bokade plan avbeställs på löpande band. Potentiella kunder är skeptiska. Allt håller på att gå över styr.
Nu måste det sparas och rationaliseras. The political way.
10.000 anställda på Airbus skall bort. Och då inte nödvändigtvis de som projektet har minst behov av.
Nej, detta är en internationell affär. Fransmännen, spanjorerna och tyskarna slåss nu med näbbar och klor för att just deras fabriker och anställda skall räddas. Politik, nationalism och populism styr alltså det rationaliseringsarbete som, möjligen, skulle kunna ha räddat projektet... Prosit!
Politiker kan inte flyga.
Och EU:s arma skattebetalare har bara att bita ihop och inta skattebetalarpositionen. Igen.
[Länk]
Har ”vi” tur så köper Indien och Kina plan-hel*etet.. Bara Indien har en större medelklass än EU.
SvaraRaderaOch har jag tur så får jag bidrag
( läs: uhjälp ) från dom på min ålders höst, efter EU, med klimathysteri, fått hela europa i ekonomiskt, fritt fall.
Kanske lite väl skruvad text, även om du har en del poänger. Det mest fantastiska i A380 debaklet (som också ligger till grund för en hel del av problemen för airbus) är att man i Tyskland och Frankrike inte hade samma CAD-system, vilket har resulterat i några års förseningar och fördyringar av projektet på flera miljarder euro. Det väntade strömhoppet har väl inte heller blivit av. Nu senast verkar det ju som att FedEx faktiskt behåller sina order, vilket räddar transportversionen av kärran. Om det skulle bli ytterligare förseningar så kommer det dock bli grymt stökigt för Airbus.
SvaraRaderaMedan Europa byggde världens snabbaste passagerarplan Concorde (som ingen flyger med) så byggde USA 747:an...
SvaraRaderaMen... eh... finns det en "EU-hymn"? Det är ju sådant nationer håller på med. Den stora fördlene med just EU är ju att man INTE håller på med den typen av nationalistiskt dravel. Och återigen... hela denna pannkakan med Airbus är ju exempel på NATIONALISTISKT tönteri i Europa, allt iscensatt av dess nationer - INTE av EU. Om vi hade haft en riktigt Europeisk Union (likt USA) hade vi ju troligen sluppit denna typ av politik och istället kunnat fokusera på att bygga bra flygplan.
Men... eh... finns det en "EU-hymn"?
SvaraRaderaJa, EU har utnämnt Beethovens An die Freude till officiell nationalsång.