2007-07-31

Opportunis(m)

EU tänker ge de europeiska politiska partierna 50-100 miljoner kronor – per år – för att stimulera en debatt om EU-frågorna. En fråga är om det hjälper att kasta pengar på politiska organisationer för att få vanligt folk att engagera sig. Och en annan fråga är om EU:s ledare över huvud taget vill höra vad medborgarna egentligen tycker om unionen...

Moderaternas partisekreterare, Per Schlingmann, skriver i en debattartikel i Göteborgs-Posten att det är bättre att EU ägnar sig åt sådant som vanligt folk tycker är viktigt och relevant. Det kan vara en rätt rimlig analys. Men vad är det i så fall Schlingmann påstår att medborgarna tycker är viktigt och relevant?

Efter att (m) har genomfört en opinionsundersökning (det är så de nya moderaternas politik brukar fastställas) landar han i att EU skall ägna sig åt miljö- och klimatfrågor. Det är i och för sig bra om miljöfrågorna kan lyftas över sandlåde- och plakatnivå. Frågan är dock om det finns förutsättningar för att EU skall lyckas med detta. Ser man till vad som sägs och görs, då tycker jag snarare att EU:s olika institutioner har kört fast i väldigt gamla hjulspår i frågan.

Och klimatet. Visst. Om man kan vara säker på vad som skall göras. Billig alarmism och koldioxidhysteri? Åtgärder för att rädda oss från effekterna av naturliga klimatvariationer (som till exempel kan bero på solens magnetiska aktivitet)? Något annat? Min bedömning är att EU kommer att gå på alarmism-spåret rakt av – eftersom denna vinkling är stor i media och eftersom det finns billiga poäng att hämta genom att spinna på vad folk i allänhet tror, även om detta inte nödvändigtvis behöver vara rätt.

Men man bör också fråga sig om det inte finns andra frågor som vanligt folk i Europa anser vara viktiga. Den fria rörligheten? Frihandel?

En ledare i Borås Tidning konstaterar att Schlingmann tar upp miljöfrågorna sex gånger i sin artikel – men över huvud taget inte nämner till exempel handel.

Frågan är om moderaterna kastat alla sina kärnvärden över bord. Och om det i så fall är speciellt klokt. För hur skall man kunna förändra samhället om man blint följer opinionen? Hur vore det att, för omväxlings skull, bilda lite opinion?

Länkar: Schlingmann i GP | Ledaren i BT

1 kommentar:

  1. Reinfeldt-intervjun i Affärsvärlden visar i klarspråk att moderaterna, njaa, att Reinfeldt kastat kunskap i alla övriga politiska frågor överbord. Visst gör man det för att följa dagens hajp!

    Hade inte blivit förvånad om Reinfeldt och moderaterna plötsligt utnämner Harry Potter eller socker till den viktigaste frågan, möjligen för att sen ta tillbaka Potter efter lite analys av opinionsundersökningen.

    Det är också tragiskt att inte frihetspartiet moderaterna kan reflektera över - ha en diskussion - om inskränkningar av frihet i EU, men din blogg är som en livsgnistan i ett förmodat lik. Finns det hopp? Beror det på om många moderater gör uppror mot ytligheten och vänsterpopulism, eller?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.