2008-02-06

Fylleskrapan

Lite olämpligt berusad, för att vara en onsdag, har jag hittat det perfekta fyllestuntet i Bryssel.

Det är en skyskrapa vid Gare du Nord som har en mycket fantasifull fasadbelysning. Emellanåt kan man SMS:a saker till den, som sedan skrivs ut på hela den gigantiska fasaden. :-)

Vad tycker ni att vi skall skriva?

22 kommentarer:

  1. Jag antar att Micke föreslår...

    "Nazismen var en nyliberal komplott!"

    SvaraRadera
  2. "EU-fördraget är ett jävla skit, nu har vi baxat det ända hit"

    SvaraRadera
  3. Varför snackar du också skit?
    Är du fortfarande full?

    Skriv att Micke kanske kommer förbi på vägen till den riktiga "stan" med riktiga fransmän en bit längre ner.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Eller så hälsar du till Fred Chichin från mig.Han spelade i Les Rita Mitsouko och dog för några dar sen.
    Är skrapan tillräckligt stor ser han nog hälsningen.

    Det skulle jag uppskatta.

    SvaraRadera
  6. Jag antar att Micke föreslår...

    "Nazismen var en nyliberal komplott!"


    Nej nazism är ju socialism så det är omöjligtoch den höger som röstade på nazisterna var egentligen socialister har jag förstått här
    Alla Tyskar var socialister 1933.
    Både socialisterna och socialisterna

    Det är fan inte dåligt.

    Finns det nåt land förutom Kina som har överträffat det?

    SvaraRadera
  7. Nej Jonas.

    Jag sammanfattar era argument i en fråga som Hax oväntat tog upp igen och konstarerar att hela den tyska befolkningen enligt denna er logik de facto var socialister 1933.

    Dels socialdemokraterna..kommunisterna nazisterna samt hela högern som enligt er inte var "riktig" höger (ungefär som ni nu är den enda riktiga högern) röstade på nazisterna och det är totalt 100 procent tyskar som röstade på vad ni hävdar var socialistiska partier.Av dom var ungeför hälften högern som alla plötsligt fattade det underbara i välja nazisterna för att genomdriva det klasslösa samhället där alla har samma rättigheter oavsett ras eller kön.

    Frågan är om det nånsin kommer att råda sån samstämmighet i ett samhälle nån gång som det gjorde i Tyskland 1933...som det ses genom era lögnfilter.

    100 procent socialister...otroligt!

    Inte ens Caligula hade fixat det där.

    SvaraRadera
  8. Eller så gör du som den genomsnittlige klottraren med dålig fantasi och skriver "KUK" rätt och slätt.

    SvaraRadera
  9. Mycket bra artikel.

    Why Nazism Was Socialism and Why Socialism Is Totalitarian by George Reisman.

    http://www.mises.org/story/1937

    SvaraRadera
  10. Nog är det en hang-up alltid!

    (och det är skönt att ha sluppit dina tigare T-, P- och R-diton)

    Men för att 'sammanfatta våra argument' behöver du dels läsa dem, och därefter förstå vad de innebär. Och jag tror du fortf. har en bit kvar på vägen på den första delen där (den andra tror jag är oövervinnlig)

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Men för att 'sammanfatta våra argument' behöver du dels läsa dem


    Jag har läst dom i två år Jonas och 100 procnet av den tyska befolkningen var socialister 1933.

    Det står fullständigt klart.

    SvaraRadera

  13. Eller så gör du som den genomsnittlige klottraren med dålig fantasi och skriver "KUK" rätt och slätt.


    Du får nog prova med nåt annat om du vill påvisa tankeverksamhet från din sida.

    SvaraRadera
  14. 8 av 15 kommentarer av en viss person....

    Hax, skriv Haveri.

    SvaraRadera
  15. Länk till skyskrapan:

    http://www.dexia-towers.com/index_e.php?file=dtb_2007_topeople

    SvaraRadera
  16. Tor sa...
    8 av 15 kommentarer av en viss person....



    Tor.

    Tror du att antalet inlägg som går att göra är begränsat och att om jag gör tillräckligt många så blir det ett ingrepp i din yttrandefrihet?

    Det är inte så.Jag försäkrar dig.

    SvaraRadera
  17. Nog är det en allvarlig hang-up, alltid.

    Och inte kan du ha läst ett skvatt ifall det du skriver är vad du menar, Micke! Än mindre förstått.

    ;-)

    Jag gillade förresten beskrivningen 'Retorisk harakiri', den var träffande!

    SvaraRadera
  18. Jag gillade förresten beskrivningen 'Retorisk harakiri', den var träffande

    Ja ni begick kollektiv sådan i nazitråden och den sammanfattas i den här tråden av mig så här utifrån er syn på saken om vad socialism är och inte är.

    Utgångspunkten är att Nazism är en form av socialism.

    Alla tyskar var socialister 1933 inklusive den hela den höger som röstade på det socialistiska nazistpartiet.

    Och visst...det ÄR anmärkningsvärt!

    SvaraRadera
  19. Med tanke på vad som varit, kanske du kan skriva, "WEF - World Economic Failure".

    SvaraRadera
  20. Nu var det faktiskt inte Mickes fel, då han blev ganska håprt provocerad redan i ruta 1.

    Det är ytterst sällan jag håller med Micke, man jag kan inte på rak arm minnas att just han har hävdat att liberalism och nazism är ungefär samma sak.

    Les Rita Mitsouko och Fred Chichin... Ett mer värdigt tema (inte trodde jag att Micke skulle stå för den värdigaste idén)... Men nog dog han redan i november förra året eller? Inte får ett par dagar sedan.

    SvaraRadera
  21. Det är ytterst sällan jag håller med Micke, man jag kan inte på rak arm minnas att just han har hävdat att liberalism och nazism är ungefär samma sak.

    Tack.Det vore mig synnerligen främmande.
    Det enda jag vill ha sagt är att förutsättningen för att man ska kunna befinna sig till höger eller till vänster är att man är människa och att människor oavsett politisk inriktning under vissa omständigheter är kapabla att börja ägna sig åt saker som är mindre roande.

    I fallet Tyskland är detta uppenbart för att inte säga övertydligt och gäller inte bara högern utan också den del av vänstern som övergav iden om "solidaritet" och bytte den mot "uteslutning".


    Jag har dessutom sympati även för nyliberalismen på samma sätt som jag har det för anarkin men ekvationen som går ut på att lämna över all reell makt till dom som köper den (viket är vad som ofrånkomligen kommer att ske i ett sånt samhälle) kan för mig omöjligen blir mer frihetlig än vad som är fallet idag.

    Att oupphörligt veva med formler om valfrihet ändrar inte denna min inställning lika lite som kommunisternas viftande med sitt "Om vi bara gör si...så blir det så...och alla kommer att fatta...då"

    Men nog dog han redan i november förra året eller? Inte får ett par dagar sedan.

    Nej det stämmer

    Jag läste om det samma dag som jag skrev inlägget men missuppfattade.

    Anledningen till att jag skrev om det i den här tråden var kopplingen till skyskrapan.
    När jag kom till Paris 1987 hade jag redan hört Rita Mitsouko och älskade dom.

    Sen ramlar jag in i denna stad och en av dom första saker jag ser är videon till Ce comme ca projicerad i gigantformat på nån av husfasaderna av Beaubourg.
    Där står jag sen och gapar med hakan hängande :-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.