2008-03-10

En pedagogisk utmaning...

SAS köper 14 nya Dash-plan. Du vet, sådana som har havererat på löpande band.

Det hela kan säkert motiveras ekonomiskt. Och den tekniska lösningen för landningsställen har säkert förbättrats.

Men jag tänker inte flyga med dem, om det går att undvika. Dessutom är de bullriga och obekväma.

Det skall bli intressant att se hur SAS förklarar sig när något av de nya planen står på näsan.

Länk »

14 kommentarer:

  1. Dags att avveckla hela företaget och låta andra slåss om den skandinaviska marknaden. Förutom några tusen SAS-anställda, skulle alla vinna på detta. SAS är en fossil.

    SvaraRadera
  2. SAS köper inte vilka Dash-plan som helst, utan modell Q400, alltså samma modell togs ur trafik på grund av problem. DN illustrerar av okänd anledning artikeln om SAS flygplansköp med en bild av ett annat flygplan: Bombardiers nyare CRJ900. Den typen har just idag Estonian Air meddelat att de köper in 3 stycken av. Märkligt sammanträffande.

    SvaraRadera
  3. SAS-gruppen köper 13 CRJ900 och 14 Q400. SAS Danmark och Estonian Air ska operera CRJ900, airBaltic och Wideroe ska operera Q400.

    SvaraRadera
  4. Nja, det blir ofta lite galet när allmänjournalister ska skriva om specialområden... SAS har inte beställt ett enda Dash8 Q400. De har beställts av Norska Wideröe och Estonian Air (vilka ingår i SAS koncernen). SAS Danmark har beställt 13 st CRJ-900, som visas på bilden på DN. SAS Sverige ska ersätta Q400 bortfallet på annat sätt.

    SvaraRadera
  5. Dash rhymes with crash

    SvaraRadera
  6. Icelandair har börjat flyga direkt från Stockholm till USA. Sweet.

    SvaraRadera
  7. Sorry! Har aldrig sett så många sakfel på en och samma sida, någonsin..
    -Det är inte samma typ av Dash Q400 SAS nu beställt.
    - Dash -300 har använts av SAS/Widerö i många år utan några incidenter.
    -Andra , senare operatörer har inte haft samma problem med sina Q400 eftersom de inte fått flygplan i samma serie, med samma fabrikationsfel.. Ett aber som en s.k "launch customer" kan få stå ut med.
    -Q400 står för "quiet" och är mindre bullrigt än nästan alla andra flygplan på marknaden faktiskt.
    -uttrycket "direct" hos IceAir betyder mellanlandning i Reykjavik, fast med samma nummer på flyget..
    -Stephens inlägg är så löjligt att det inte förtjänar en kommentar egentligen..

    Med tanke på hur otroligt viktigt SAS är idag för Svensk infrastruktur och Svenska företag, så får vi respektera deras insatser på det säkerhetsmässiga planet. Åtminstone tills det existerar ett trovärdigt alternativ..
    Sen är jag den första att beklaga dess politiska styrning med lutning åt Danmark, men den som lever får se..
    Jag respekterar framförallt alla dessa professionella yrkesmän som sett till att det inte blev värre än det blev.. respekt!

    SvaraRadera
  8. Ett enskilt företag är aldrig "otroligt viktigt" för någon, på en fri marknad. Detta gäller både SAS och Bombardier.

    Bombardiers stora tabbe i detta var inte att flygmaskinerna gick sönder. Sådant händer. Det var att de försökte förneka problemet och skylla ifrån sig (så som jag uppfattat situationen iaf).

    SvaraRadera
  9. De Dash-plan från SAS som jag flugit med från rlanda, Kastrup och Bryssel har bullrat som fan. Inuti.

    Dessutom är de obehagligt trånga. Att man även väljer modeller med jetmotorer på samma kropp tvivlar jag kommer att ändra på detta.

    Wideroe extraknäcker väl dessutom med anknytningsflyg från Oslo, vill jag minnas att jag sett i tidtabellen? Och den vägen får man ju ta ibland när man skall ut på kontinenten.

    SAS borde fortsätta satsningen på de brittiska Arwo-kärrorna. Tysta arbetshästar med bred kropp som i vart fall inte är mer obekväma än 737:or.

    SvaraRadera
  10. Men DOM bullrar, Henrik!! Hydralsystemet skriker när klaffar och ställ fälls ut..

    Till anonym som inte tycker ett företag kan vara viktigt för en nation, läs rapporten om vad Sabenas konkurs kostade det Belgiska samhället. Inte bara miljarder i uteblivna intäkter och skatter utan också tiotusentals arbetstillfällen och hundratals företag som gick förlorade, idag har dessa främst tagits över av Paris/Air France och andra hubbar i närheten. AF fick därmed nästan monopol på europatrafiken till och från Afrika, vilket blev deras smala lycka under krisåren i flygbranchen.

    Viktigt? Well!!

    SvaraRadera
  11. Ett par klargöranden..

    OM det fanns en fungerande fri marknad i Sverige/Scandinavien/Europa skulle INTE SAS vara så viktigt. Men där är vi inte ännu!

    Henrik! Det du uppfattar som "buller" är nog snarare dom vibrationer som en propeller genererar. CRJ´n kommer inte vara annorlunda än andra jetflygplan..

    SvaraRadera
  12. Sabenas konkurs var en välsignelse för Belgien. Sabena existerade i 78 år och redovisade vinst två av dessa år. Företaget var ett svart hål som slukade skattemedel och drog med sig utmärkta minoritetsägaren Swissair i konkursen. Sabena borde ha avvecklats långt tidigare.

    SvaraRadera
  13. De borde åtminstone döpa om planen...

    "Dash rhymes with crash" som någon säger här. Modellnamnet är förbrukat.

    Har själv flugit med typen, och som många andra här ogillat buller och trängsel och allt. Sannolikt blir det tåg när jag i framtiden besöker mor och far: X 2000, se där ett respektingivande namn!

    SvaraRadera
  14. Det är norska Wideroe och lettiska AirBaltic som ska köra en nyare modell av Q400, inte SAS självt, så det kommer inte påverka särskilt många svenska resenärer...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.