2008-04-09

Yrvakna FRA-protester

På Annie Johanssons (c) blogg läser jag att folk till slut har börjat höra av sig om FRA-avlyssningen till sina politiker.

Gör det du också! Här är adresserna:

Statsministern | Försvarsministern | Riksdagsledamöterna (adresser som text-fil, från bloggen Opassande. Högerklicka för att spara fil. Eller sök dina ledamöters mailadresser här.)

Förra försommaren blev trycket på politikerna för stort. Frågan bordlades. Men nu skall FRA-avlyssningen alltså klubbas, till sist. Inget har förändrats – till stor del beroende på att debatten tystnat och för att för få har protesterat.

Ni får ursäkta om jag tjatar, men nu är det bråttom! Frågan måste upp på dagordningen nu, om vi skall få någon debatt värd namnet innan riksdagen beslutar att FRA skall få avlyssna all tele- och internettrafik som passerar vårt lands gränser. Och politikerna måste få veta att de har många väljare som tycker att de skall fatta mod, trotsa partipiskan och rösta nej till förslaget.

10 kommentarer:

  1. Buggning blir ett skydd, anser folkpartiet
    "Fred och lycka på jorden i största allmänhet räcker inte riktigt för de som varje dag får sina liv förstörda. Det är inte trovärdigt att i största allmänhet hänvisa till att polisen och andra statliga myndigheter måste effektiviseras. Det förvånar mig att motståndare till buggning inte heller har proportioner till farlighet och kränkning. Det finns en stor fara i att oskyldiga människor av misstag kan befinna sig i grova kriminellas närhet. Risken för en plötslig död i en sådan miljö är ju relativt hög. Där kan man tala om integritetskränkning

    Johan Pehrson (fp)
    Rättspolitisk talesman"


    /BoB

    SvaraRadera
  2. "Risken för en plötslig död i en sådan miljö är ju relativt hög. Där kan man tala om integritetskränkning"

    Det där måste va det sämsta jag läst sen jag såg Kim Jong Ils golfhandikapp.

    SvaraRadera
  3. Jag sätter mig inte emot buggning. Finns det skäl för att bugga har jag inget problem med det, men att automatiskt bugga alla alltid är inte samma sak. Polisen har redan idag rätt till att bugga.

    Dessutom snor Johan Pehrson, som måste vara en riktig sopa, ett uttalande från en amerikansk eller engelsk politiker. Så politikerna lär sig av varandra.

    Vill för övrigt också påpeka att Stephen Colbert skämtade sönder den där invändningen när han hade Ron Paul i sitt program:
    "Colbert: I rather be alive, than free and dead!"

    Som att det är det det handlar om.

    SvaraRadera
  4. Folkpartiet har verkligen arbetat med frågan om Buggning

    sökord buggning på www.folkpartiet.se, ger 531 träffar.

    bl annat detta utsnitt, fortfarande samme Johan P:

    "Påståendet att folkpartiet struntar i att skydda den personliga integriteten stämmer inte överens med verkligheten. Som liberal är min utgångspunkt vid lagstiftning på rättsområdet att balansen mellan behov, ändamål och proportionalitet ska vara vägledande. En stark rättsstat måste således alltid ansvarfullt väga målkonflikten mellan personlig integritet och effektiva verktyg i brottsbekämpningen. Det gör vi också. Och min bedömning är att fördelarna med att använda buggning mot grov organiserad brottslighet och med starka rättssäkerhetsgarantier överväger integritetsförlusten för dem som utsätts för buggningen. Jag gör därmed samma bedömning som folkpartiets medlemmar som röstade för buggning på landsmötet för flera år sedan. ...
    Johan Pehrson
    Rättspolitisk talesman
    "

    Vad jag förstår menas med buggning, att polis kan gå in i mitt hem o montera upp mikrofoner. I efterhand ska jag "kunna" bli informerad, och om man lyssnade "fel"ska jag eventuellt kunna erhålla skadestånd.
    Undrar vad Torgny Segerstedt tycker, fast han är ju död.
    /BoB

    SvaraRadera
  5. Hax:
    När kommer DN-debattartikeln då? Eller brännpunkt?
    Det måste väl finnas någon lika arg vänster-människan där ute du/ni kan gå ihop med och skriva om detta? Då har ni ett medialt case också.

    SvaraRadera
  6. Buggningen är redan ett faktum. Nu gäller det att stoppa FRA-förslaget.

    Frågorna är också väsensskilda. Risken för att gemene man någon gång ska drabbas av buggning får anses som mycket låg. Buggningen är också omgärdad av ett hyggligt kontrollsystem.

    FRA:s avlyssning berör däremot alla och kontrollen blir dessutom mycket svag.

    Av de kontakter som jag haft med ledande företrädare för alliansen framgår att hela riksdagsgrupper fått delar av FRA-förslaget om bakfoten.

    Ledamöterna tycks tro att det krävs "extrema undantagsskäl" för att FRA ska få avlyssna enskilda personer.

    Detta är ju helt uppåt väggarna. I förslaget finns bara det godtyckliga begreppet "om det är av synnerlig vikt för verksamheten", vilket är något annat.

    Dessutom bortser man helt från vad lagrådet sa om massavlyssningen:

    Lagrådet anmärker att detta intrång sker redan genom att staten bereder sig tillgång till teletrafiken och inte först när ett visst meddelande avskils för analys genom sökbegreppen. Karaktären av intrång förringas inte av att sökningen sker med automatiserad behandling.

    SvaraRadera
  7. Gulligt att etatister blir så upprörda när staten bara utför sin huvudsakliga syssla; att förtrycka människan.

    SvaraRadera
  8. Jag har mailat alla riksdagledamöter och faktiskt fått överasskaande många svar.

    SvaraRadera
  9. Micke, var är du?

    Kanske du kan klargöra läget.
    Vad ska vi tycka, vi som ännu inte sett ljuset.

    Micke, led oss framåt.

    SvaraRadera
  10. Du glömmer kontaktuppgifterna för ministern med ansvar för mänskliga rättigheter. Jag inser att det är hopplöst att gå den vägen, frågan ägs av ett annat departement och ett annat parti, men visst är det en mänsklig rättighet att fritt få uttrycka sig utan att bli spionerad på av staten?

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.