Klimatalarmism och höga oljepriser har i vart fall en god sak med sig: Det har blivit fart på utvecklingen av elbilar. Snart kan de rent av komma i modeller som är praktiskt användbara.
På så sätt kan vi minska vårt beroende av den olja som allt för ofta finns i skurkstater. (Sedan är det en annan femma att koldioxiden förmodligen inte är så klimatdrivande som folk påstår och att peak oil-teorierna fortfarande är korkade.)
Övergången till elbilar kommer naturligtvis att medföra en betydligt större elkonsumtion än i dag. Och el kan produceras på många olika sätt. I Sverige kan vattenkraften inte byggas ut speciellt mycket mer. (Även om den kan effektiviseras, vilket miljörörelsen ofta försöker hindra.) Då återstår kärnkraft. Vilket låter bra för min del. Men det kräver en politisk vilja som saknas i dag.
I övrigt kan det vara en god idé att köpa aktier i batteriindustrin. Den beräknas växa med drygt 1.500 procent till år 2030.
Länk»
Hmm,
SvaraRaderaskulle tro att elbilar blir helt passé när - och jag tror inte det skall vara ett om - bränslecellsmotorn håller i mer än ett par år vilket inte torde ligga längre bort än högst tio år.
Så jag tror att klimatalarmismen inte i detta fall gynnar teknikutvecklingen utan leder in den på ett kortsiktigt sidospår. Ungefär som med etanolbilar.
Men klimatalarmismen har åtminstone haft en gynnsam följd och det är utvecklingen av vindkraft. Så inget ont kanske kan användas ändå.
Investeringsrådet är förmodligen uselt förresten. Även om elbilar / hybrider slår igenom stort så är det nya företag kring nya innovationer man skall hålla utsikt efter. De gamla batteritillverkarna kommer förmodligen inte vara vinnarna eftersom det krävs helt nya konstruktioner för att göra effektiva batterier.
Elbilen har haft längre tid på sej än bilar med förbränningsmotor att utvecklas. De är fortfarande inte bra. Vindkraft är nästan lika gammalt som muskelkraft. Ändå suger den fortfarande. Nästa steg i utvecklingen av kraftkällor till laptops, PDAer, ipods etc är förbränningsmotorer. Av den enkla anledningen att det är effektivare.
SvaraRaderaElbilar och utveckling, så länge oljan har varit en billig energikälla så har det inte varit riktigt ekonomiskt intressant att utveckla ordentliga elbilar.
SvaraRaderaEn annan intressant iaktagelse är att Göteborg för tillfället håller på och gör allt man kan för att få bort bilarna från innerstan, smalnar av gator, drar in parkeringsplatser osv.
Undra hur man kommer att motivera detta om en 10-20 år när de riktigt miljövänliga bilarna är här - och städer som under samma tid har utvecklat sin infrastruktur kommer att ha jätteförsprånget Allan över göteborg?
Vad det gäller att att investera pengar är det inte helt otroligt att de riktigt banbrytande framstegen inom batteriebranschen kommer att ske utanför det traditionella batteritillverkna?
Klimatalarmism och höga oljepriser har i vart fall en god sak med sig: Det har blivit fart på utvecklingen av elbilar.
SvaraRaderaFel. Resurserna som nu används för att forska kring dessa elbilar har inte uppstått pga hysterin. Den har tagits ifrån andra potentiella forskningsområden.
Hysteri skapar med andra ord ingenting. Det är i bästa fall ett nollsummespel, och i praktiken går det back (eftersom elbilar fortfarande kommer vara mindre effektiva).
Kolkraft är betydligt billigare än kärnkraft. Kärnkraft hade inte kunnat konkurrera på en fri marknad. Kolkraft har dessutom fördelen att det ger oss mer av livets gas koldioxid. ;)
SvaraRaderaHos vattenfall kan man välja vart elen ska komma ifrån, på så sätt att de förbinder sig att köpa upp minst så mkt av en sorts el som det finns folk som kräver. Själv kör jag med 100% kärnkraft, vatten och vind finns oxo att välja. Tips till den som vill gynna en viss sorts el.
SvaraRaderaVad libertarianer dock skulle kunna ha emot kärnkraft är att de inte försäkras utan att skaderisken täcks av samhället = skattemedel. Hade kärnkraftverken tvingats försäkras på den öppna försäkringsmarknaden hade elen nog blivit för dyr för att vara konkurrenskraftig.
Blir elhybrider bra bilar, där kostnaden sjunker kraftigt utan nackdelar i kostnad i krångel eller bekvämlighet, dvs har förmåga att konkurrera på egna meriter, kommer de nog att spela en viktig roll. Men 100-procentiga elbilar torde det vara långt till. Lagringskapacitet måste väl öka typ minst 10 gånger där samtidigt batteriegenskaper utvecklas på prestanda-, miljö- och och säkerhetsmässigt. För bilar som går fort och länge vill vi ha!
SvaraRaderaFörbränningsmotorn kommer således inte att försvinna. Håller med om att hysterin i sig inte bidrar till något gott, utan ger en massa "suboptimalt" (om ens det!) strunt (...som fortfarande måste motas i grinf; just nu håller UK på med att skapa någon "karbon-ekonomi" som förefaller planekonomisk!).
den siste mohikanen: Vindkraft. Om man inte bor nära den kanske. De storsatsningar som görs nu är mycket "suboptimalt kostsamma", både för miljö och ekonomi jämfört kärnkraft.
Andreas: "Hade kärnkraftverken tvingats försäkras på den öppna försäkringsmarknaden hade elen nog blivit för dyr för att vara konkurrenskraftig."
Ett standardargument från kärnkraftsolyckshysteriker. I exvis USA försäkras den och är lönsam.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaSkrev själv: "100-procentiga elbilar torde det vara långt till"
SvaraRaderaOkej. 100-procentiga elbilar finns! Känner till leksaken Tesla. En repa utanför Operan i maximala 95 knyck och ladda upp var 10:e mil...
Tesla säger inte hela sanningen. Det är jättelätt att få snabba prestanda ur elbilar. Baksidan är att du drar ur batteriet på nolltid. Laddningsintervallen för elbilar anges alltid under snål körning. Kakan går bara att äta en gång.
SvaraRaderaAnonym: Instämmer. Går Teslan i maxfart lär drifttiden minska till mindre än hälften av den angivna.
SvaraRaderaMen om fossilbränslen förblir lika dyrt som nu samt om kärnkraft sätts in i el-produktion -- det senare borde ju ske! -- bör en hybridteknik för bilar i stadskörning kunna bli konkurrenskraftig, men t ex Prius är ju inte så bra (får mig att tänka på plastcykeln Itera... ;-).
En teknik för de som kör några mil om dan i staden, som inte växlar in fossilt under säg 70 km/h och som laddas enkelt borde kunna bli konkurrenskraftig sparbössa.
alla klimatmuppar bör läsa Cool it av Lomborg. Felet med elbilen är att det varit för dyrt men nu kommer det kanske snart en billig elbil?
SvaraRaderaRoberth Ström
Vätgas och bränsleceller är vad vi behöver för bilarna.
SvaraRaderaKärnkraft är inte nödvändigtvis det enda alternativet. Forskare vid Uppsala Universitet har på senare år arbetat med att få fram elektricitet från vågkraft, vilket självklart har en enorm potential längs t.ex. västkusten. Det är nog ett par år kvar innan det är kommersiellt gångbart dock, om jag förstått saken rätt. Tyvärr hittar jag ingen bra länk med information om detta, men det sändes ett program på UR om detta för några månader sen.
SvaraRaderaAtt elbilar har stor potential i storstadsmiljö är det väl inte så många som invänder mot, redan idag skulle jag tro att det finns några bra prototyper som man kan ladda över natten, och sen ha tillräckligt med kräm för att ta sig till jobbet några mil bort tur och retur. Det stora problemet är dock att det är en omöjlighet idag, och, skulle jag tro, inom överskådlig framtid, att på ett bra sätt använda elbilar på landsbygden. Men det kanske kommer, människan brukar ju kunna lösa det mesta! :)
F.ö. vill jag tacka för en bra blogg, har aldrig skrivit här tidigare, även om jag har läst i bloggen en jäkla tid :)
Det handlar inte om att göra en bil som kan gå ett par mil på el, till och från jobbet, sådana fordon finns redan. Svårigheten är istället att motivera för en eventuell köpare varför man ska välja en bil med sådana (och ytterligare) begränsningar till ett likvärdigt (i bästa fall) pris mot en bensindriven bil utan dessa begränsningar. Det är lätt att påstå sig vara miljövän, men när det väl kommer till kritan och tusenlapparna ska upp på bordet, kommer den rationelle ekonomen inom oss fram.
SvaraRaderaBensin är fortfarande väldigt billigt, runt 6 kr/litern. Det är förbaskat svårt att slå med något annat bränsle.
Paul W
Sedan när är förbränningsmotorer mer effektiva än elmotorer?! Vilken fantasivärld lever ni i? Gå om skolan och lär er något den här gången!
SvaraRaderaAtt säga att peak oil-teori är korkat tyder bara på att man inte orkat sätta sig in i vad det går ut på. Det är verkligen vare sig svårt eller konstigt.
Har ni hört talas om saltvattenkraft? Den otnytjar naturens strävan efter utgämning.
SvaraRaderaMan pumpar in vatten från en flod i en tank och vatten från havet i en annan och får energi när saltet vandrar till sötvattentanken. Tekniken är ännu i sin barndom men verkar lovande.
Paul W: "Bensin är fortfarande väldigt billigt, runt 6 kr/litern."
SvaraRaderaDu bor nog inte i Sverige, men visst är bensin billigare i de flesta andra länder. 14 kronor litern kostar den snart här och i Europa ofta 10-12 kronor.
Men priset torde vara ett problem med politik syftande till att ta fram elbilar, för det krävs nog att det ligger nära dagens nivå för att eldrift ska slå.
(Nu fortsätter ett lååångt lite ostrukturerat tänkande...)
Sedan lär eldrift i hybrider vara ett måste. Ett problem med elbilar är väl att den energi som går åt vid 50 km/h typ fyrdubblas vid 100 km/h, där räckvidden minskas med motsvarande. Hur mycket räckvidden minskar vid 180 km/h kan Leijonborg fundera på. (Att inte förbränningsmotorn har samma förbrukningsbild beror på att en större andel av motorns effekt går bort som värme vid låga farter.)
Hög fart kräver nog ~10 gånger mer effektuttag bara det, och lägger man till behov av några gånger högre räckvidd... Många 10-tals gånger "bättre grejer" är nog ett minimum.
Hur mycket man än satsar i FoU lär man inte lätt lösa detta! En successiv utveckling av batterier kommer att ske, och de som kommer att användas i fordon (troligen i hybridfordon förutsatt att oljepriset är fortsatt högt) kommer att bli allt bättre men dagens problem med eldrift kan man räkna med kommer att bestå s a s inom överskådlig tid.
(Kemikalier från gamla batterier kräver omfattande hantering mm. Miljöprövas den sidan av eldrift bra i dessa klimathysterins tider?)
-
Att regeringen och Leijonborg nu satsar på elbilar genom 20000 kr i bonus behöver ong inte innebära att elbilar utvecklas, utan leder nog istället till att de som säljer elbilar med dagens dåliga teknik -- kanske även golf-bilar som elbilsklassas -- i kampanjer söker tjäna maximalt för det de har.
Om elbilar subventioneras ges nog inte incitament till tillräckligt med utveckling för att produkten ska bli konkurrenskraftig på egna meriter. I så fall hämmar bonus snarast utveckling.
För att stimulera utveckling hade det nog varit bättre att exvis ha produkttävlingar. Pris kan vara löfte om ordrar på ett antal bilar som uppfyllt ställd kravspec, som motsvarar marknadens krav, dvs jämförbara produkter i dag. Tänker här på Ericsson, som utvecklade mobiltelefoni utifrån försvarets kravspecar och då tog täten, men det kan nog finnas nackdelar även med detta sätt...
-
En annan nackdel med elbilar är kanske kupévärmen? Det lär krävas feta eberspächers som drar decilitrar per mil när det är kallt. (Dagens bästa hybrid-dieselbil drar drygt 0,3 liter per mil blandad körning, men på vintern behöver de iofs också braskamin om man inte kan tvinga fossilmotorn att "kicka in" direkt istället för den automatiserade övergången vid ~50 km/h.)
Så: Om hybrider sparar konsumenters pengar vid ett högt oljepris kan de nog ta marknadsandelar.
Att Sverige har potential att leda utveckling av eldrift för bilar eller den styrteknik med mera som används i hybrider verkar inte troligt. El-hybris? Det är naturligtvis bra om vi är innovativa där, och den förmågan har vi, men vi lär ändå samarbeta i större projekt och köpa in lösningar/moduler till våra bilmodeller, ungefär som Volvo köper dieselmotor av PSA. Utveckla och samarbeta. (Volvo har visst utvecklat kraftgenerering vid hjulen utan mekanisk kraftöverföring, och det kanske kan bli intressant att kombinera med hybridteknik, men detta tekniska ska absolut politiker skita i!)
"Lågpris-elhybrider" i mindre bilar för stadstrafik kan kanske ha marknadspotential för de med liten plånbok, men rena elbilar kan vi glömma. Eldrift kommer ändå att utvecklas i hybridbilar -- om de nu fungerar marknadsmässigt och därmed finns framöver -- och vi lär då märka när batteri och eldrift utvecklats tillräckligt (blir typ "50 till 100 gånger bättre" än i dag) för att elbilar ska fungera.
Miljömässigt behövs knappast eldrift -- politiker och näringsliv borde lugna alla stackare som är skitskraja för växthuseffekten! -- och utveckling av eldrift (via hybrider?) borde ske på kommersiell grund. Klimathysterin lär inte försvinna över en natt, så klimat-hybridbilar lär ju krängas marknadsmässigt ett bra tag.
Tja. Kanske något positivt i hysterin där, om den minskning av de 15 procent olja biltrafiken använder är viktig samt gynnas av den kickstart för elhybrider som hysterin ger? HAX kan ha rätt.
magnus: Jag talar naturligtvis om ett bensinpris innan straffbeskattningar av olika slag, annars blir det ingen schysst jämförelse. Politiker kan ju välja att göra vad som helst billigt/dyrt. Etanol är inte billigare att framställa än diesel, oavsett vad det står på skylten vid pumpen.
SvaraRaderaI landet jag bodde tidigare kostade bensin för övrigt 4:90 kr/litern.
Paul W
Paul W: Ja, då kostar bensinen cirka 5,50 inklusive det försäljarens tar ut. Bara importpriset nästan kronan lägre.
SvaraRaderaJag håller med om att bensin och diesel inte är så byrt utan skatter (diesel just nu lite dyrare pga att efterfrågan relativt tillgång på det är lite högre just nu). Men lägger med försäljarens vinst samt moms på importpris blir priset ändå cirka 7 kronor. Någon skatt är väl inte orimligt.
Bortsett från det ogenomtänkta i miljöbilspremie till elbilar vill jag minnas att pengarna till miljöbilspremier var slut nyligen. AB.
Miljarderna rulllar.