Mja...Det är väl så att det är oljeindustrin, tillsammans med en naiv miljörörelse, som försöker hitta så många fel som möjligt på etanolen. En får ju ha koll på lobbyisterna.
Nu är det Operation Öronpropp, Skygglapp och Vända Ryggen Till som gäller efter all konkret, nyanserad och verklighetsanknuten granskning som gjorts av etanolen.
Ingen ska inbilla mig att Miljö- och klimatkatastrofskramarna någonsin lyssnat på nyanser eller kritik i den här frågan.
De handlar utifrån en Känsla om det Goda kring det mesta i sin vardag, så varför inte även i politiken.
Om nu känslan om det enda rätta har infunnit sig, varför då bry sig om att kanske förstöra denna mödosamt ihopdrömda illusion om Särimner med tester och granskningar för att se om den håller för verklighetens krav?
Skrev just en kritisk kommentar om SvD:s kommande artikelsserie (rättvis eller ej återstår att se).
Tanken med artikelserien tycks vara att återspegla läsarnas kommentarer istället för att ta reda på saker och förklara. Svammel istället för fakta och logiskt förda resonemang. Dessutom kanske de KORTSIKTIGT vill sparar pengar genom att låta journalisten läsa och publicera kommentarer istället för att göra ett journalistiskt jobb?
Men med miljön ska man kanske inte vara så noga och försöka få folk att inse att de varit lurade, då det KORTSIKTIGT skapar missmodiga läsare?
Jo jo, etanolframställning ser likadan ut precis överallt, kommer aldrig att utvecklas och beskrivs av alla intressenter på ett helt opartiskt sätt - not
magnus persson: "men bensin och diesel är knappast bättre..."
De senare råkar ju bara ha den lilla fördelen att de existerar i kvantiteter som gör att 100 procent av alla fordon får energi, medan etanol eller vilka biobränslen som helst som bäst ger säg 5 procent av alla bilar energi. Att det beskrivs som en nackdel är rent förbluffande!
Mja...Det är väl så att det är oljeindustrin, tillsammans med en naiv miljörörelse, som försöker hitta så många fel som möjligt på etanolen. En får ju ha koll på lobbyisterna.
SvaraRaderaNu är det Operation Öronpropp, Skygglapp och Vända Ryggen Till som gäller efter all konkret, nyanserad och verklighetsanknuten granskning som gjorts av etanolen.
SvaraRaderaIngen ska inbilla mig att Miljö- och klimatkatastrofskramarna någonsin lyssnat på nyanser eller kritik i den här frågan.
De handlar utifrån en Känsla om det Goda kring det mesta i sin vardag, så varför inte även i politiken.
Om nu känslan om det enda rätta har infunnit sig, varför då bry sig om att kanske förstöra denna mödosamt ihopdrömda illusion om Särimner med tester och granskningar för att se om den håller för verklighetens krav?
/LD
Skrev just en kritisk kommentar om SvD:s kommande artikelsserie (rättvis eller ej återstår att se).
SvaraRaderaTanken med artikelserien tycks vara att återspegla läsarnas kommentarer istället för att ta reda på saker och förklara. Svammel istället för fakta och logiskt förda resonemang. Dessutom kanske de KORTSIKTIGT vill sparar pengar genom att låta journalisten läsa och publicera kommentarer istället för att göra ett journalistiskt jobb?
Men med miljön ska man kanske inte vara så noga och försöka få folk att inse att de varit lurade, då det KORTSIKTIGT skapar missmodiga läsare?
Etanol är bra att ha i händelse av krig i mellanöstern. Men som miljöalternativ vettifan.
SvaraRaderaJo jo, etanolframställning ser likadan ut precis överallt, kommer aldrig att utvecklas och beskrivs av alla intressenter på ett helt opartiskt sätt - not
SvaraRaderaEtanol, värgas, gengas - stenålder alltsammans. Fram för kristalldrivna bilar!
SvaraRaderaJag menar, kan man driva klockor med kristaller så...
"Roll on, down the pisoelectric highway!"
Svensson: Man driver dem inte med kristallen; den är till för att de ska hålla takten riktigt. Energin kommer från klockbatteriet...
SvaraRaderaFör övrigt håller jag med om att etanol inte är någon perfekt lösning; men bensin och diesel är knappast bättre...
magnus persson: "men bensin och diesel är knappast bättre..."
SvaraRaderaDe senare råkar ju bara ha den lilla fördelen att de existerar i kvantiteter som gör att 100 procent av alla fordon får energi, medan etanol eller vilka biobränslen som helst som bäst ger säg 5 procent av alla bilar energi. Att det beskrivs som en nackdel är rent förbluffande!