2008-06-03

Internet 2.1?

Det finns tecken på att de sociala nätverken på internet tappar mark. Playhead (MTG) har tappat en tredjedel av sina besökare, Apberget (VK) har minskat från 91.000 till 78.000 besökare och juvelen i kronan – Lunarstorm – har gått från 1,5 miljoner till under 400.000.

Sociala nätverk har nog en funktion att fylla, men är tydligen inte lika viktiga som man trodde under den första hypen.

Själv har jag en känsla av att det ändå är information som nätet är bäst på. Å andra sidan är jag en sådan där knäpp människa som anser att telefonsamtal skall vara korta och konkreta...

Och den information som finns på nätet kan bli oerhört mycket bättre, tydligare och mer lättillgänglig. (Hur resonerar till exempel stora svenska företag som varken har telefonnummer, post- eller besöksadress på sina hemsidor?)

Det är möjligt att nätets nästa utvecklingsfas inte blir något nytt – utan att man försöker göra det man redan gör ännu bättre.

Länk»

6 kommentarer:

  1. Hm, ingen som tänkt på att Facebook kanske snott åt sig marknadsandelar?

    SvaraRadera
  2. Exakt. De sajter du rabblade upp HAX är passé. Det är som med barer och restauranger. De är bara hetast en rätt så kort stund.

    SvaraRadera
  3. Facebook är väl mest passé av alla sajter...

    SvaraRadera
  4. Sociala nätverk var i praktiken ett steg tillbaka i internets utveckling: bloggar, bloggkommentarer, e-post och diskussionsforum fyller ungefär samma funktion.

    Sociala nätverk däremot önskar att användarna ska använda deras funktionalitet, inom deras kontrollerade glasväggar. Att ta sin information från ett nätverk till ett annat går inte, däri ligger deras problem.
    Tänk er ett mobilabonnemang där du BARA kan ringa samma operatör och du har en motsvarande analogi inom telefoni.

    Just de sociala nätverkens önskan att ha central kontroll över information och användare med glasväggar runtom i ett medium som är fundamentalt distribuerat och öppet är deras största problem, därför tappar de användare, och de flesta nätverk som inte fattar just detta kommer på sin höjd att bli "dagens hype" under en period.

    SvaraRadera
  5. HAX: Hur resonerar till exempel stora svenska företag som varken har telefonnummer, post- eller besöksadress på sina hemsidor?

    Jag tror att det delvis är medvetet. Kundtjänst kräver människor, och människor kostar pengar. Därför försöker de flesta företag att göra det lagom svårt att nå en riktigt människa för att slippa besvärliga samtal som inte genererar merförsäljning. Därför är det ofta rätt lätt att beställa något, men kan vara riktigt svårt att få support med det man beställt.

    SvaraRadera
  6. Facebook verkar också tappa, tyckte jag att jag såg i DI...

    Och företag som inte vill ge sina kunder service kan, för min del, behålla sina produkter. (Men ibland går inte ens det. Jag har försökt säga upp min svenska kabel-tv i ett år via mail till Tele2, helt utan framgång.)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.