2008-06-12

Till statsministern...


Fredrik Reinfeldt, en god general vet att inte ta strider som han riskerar att förlora i onödan.

På tisdag och onsdag i nästa vecka behandlas propositionen om FRA-avlyssningen i riksdagen. Din regering har lagt fram ett förslag som utmanar mycket av liberala och konservativa traditioner om individens frihet, medborgarnas rätt till integritet och den försiktighet med vilken man bör använda det demokratiska beslutsfattandet. Förslaget går på tvärs så väl med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna som Europakonventionen om våra fri- och rättigheter.

Vissa av de borgerliga riksdagsledamöterna kan absolut inte tänka sig att rösta för propositionen. Andra gör det ytterst motvilligt. Och många skulle helst slippa. Ändå vill regeringen tvinga dem att rösta för. I detta sammanhang vill jag påminna dig om att det är regeringen som är ansvarig inför riksdagen, inte tvärt om.

Jag förstår att du vill ha en lagreglering av FRA:s verksamhet. (Inte minst som det avslöjats att FRA medvetet bryter mot de lagar som riksdagen stiftat.) Jag förstår att du vill skydda vårt land mot terrorism. Jag förstår att du vill bekämpa den tunga brottsligheten. Och det är inget konstigt med att du vill att Sverige skall bedriva signalspaning mot främmande makt, som kan hota vårt lands säkerhet.

Men FRA-propositionen går långt, långt bortom detta. Den handlar om automatiserad massövervakning av hela svenska folket. Det som skulle kunna ha varit ett förslag om säkerhet blev ett förslag om övervakning. Det var väl ändå aldrig meningen? Eller?

Min bedömning är att regeringen kommer att förlora FRA-omröstningen på onsdag. Det blir i så fall en presitigeförlust för dig och din regering. Skulle ni å andra sidan vinna voteringen, då blir resultatet splittring inom de borgerliga partierna och misstänksamhet mot din regering från alla de medborgare som sätter våra fri- och rättigheter i första rummet.

Fredrik, dra tillbaks den här propositionen!

Återkom gärna med något bättre – som fokuserar på konkreta misstankar om brott eller terrorism. Kom tillbaka med något som reglerar FRA:s verksamhet utan att inkräkta på hela svenska folkets integritet. Lägg istället fram något som både kan stärka vårt lands säkerhet och medborgarnas fri- och rättigheter.

Men använd inte maktspråk för att göra något ogenomtänkt och dåligt.

8 kommentarer:

  1. Strålande formulerat, Henrik

    Hoppas riksdagsman (fp) gunnar.andren@liberal.se
    läser ditt inlägg.
    Han säger sig vara förvånad över den mängd email som rasar in. Han undrar vem som ligger bakom.
    Gå in på folkpartiet.se och sök på FRA så ser ni hans argumentering för FRAavlyssning. Han säger att det inte finns alternativ, lagen måste röstas igenom.
    Undrar vad Fredrik Malm tycker
    Bo Bengtsson / Johanneshov

    SvaraRadera
  2. Vems intressen går egentligen de vildsinta motståndarna till FRA-lagen?

    SvaraRadera
  3. Jag har hört att vi borde samlas utanför riksdagen kl 08.30 på onsdagen den 18:e för att stötta de som vill rösta rätt.

    Sedan stannar vi enligt uppgift kvar i väntan på resultatet och sedan firar vi och hyllar de som gjort rätt. Är jag rätt ute?

    SvaraRadera
  4. VEMS INTRESSEN? Vildsinta?
    Anonym skriver:"Vems intressen går egentligen de vildsinta motståndarna till FRA-lagen?"

    Vildsinta?
    Min bakgrund som liberal säger mig att STASI-system skall avvisas.
    Behövs inte tjänas någons intresse,
    ligger i generna. Mina gener.
    Bo Bengtsson/Johanneshov
    (Egentligen borde jag inte svara ett inlägg som enbart tecknas anonym, fegt)

    SvaraRadera
  5. Jag har sagt det förr och säger det igen, aldrig mer en röst för (social)moderaterna.

    Att göra en "pudel" eller vara och se ut som en "pudel" är två vitt skilda saker.

    Gösta Bohman måste rotera i sin grav.

    SvaraRadera
  6. Det är problematiskt för en liberal att godkänna Reinfeldts strävan att bekämpa "den tunga brottsligheten", utan att påminna om att mycket av det som avses inte är brott överhuvudtaget.

    SvaraRadera
  7. Förvisso.

    Men nu försöker jag använda deras egna argument emot dem...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.