2008-06-18

Varför jag nu bryr mig...

Om jag hade i uppdrag att ge råd till centerns Fredrick Federley och Annie Johansson, så skulle det bli ungefär så här...

Medge att ni gjorde en vurpa, hårt pressade och utmattade.

Försök inte framställa detta som en seger, utan som ett verkligt problem som vi får försöka gå en ny rond för att räta upp.

Säg att ni i vart fall förstår om människor känner sig svikna av er, och att ni är ledsna för detta.

Tisdagens drama är över. Om ni vekligen tycker det, så är ni helt fria att kritisera resultatet, även om ni bidrog till det. Det skulle även vara nyttigt om ni fyrade av en salva mot den den kultur i den svenska politiken som krossar de människor som kommer i dess väg.

Detta, naturligtvis, bara om ni verkligen menar det – och vill rädda vad som räddas kan av era liberala nätverk. Annars kan ni strunta i det.


Detta sagt, så tycker jag att de verkliga skurkarna kommit för lätt undan: Fredrik Reinfeldt, Sten Tolgfors, gruppledarna för (m), (fp), (c) & (kd), de borgerliga partiledarna och deras stolpskott till spin doctors.


Nu försvarar jag på inget sätt Federley och Johansson. Jag är djupt besviken och känner mig sviken av dem. Och jag är ursinnig över FRA 1.01.

Men till alla andra vill jag ändå säga – tänk på tonen!

OK. Jag använder ofta själv ett mustigt språk och gör ibland svepande generaliseringar för att peka på kärnpunkten i större frågeställningar.

Men jag tycker det är kontraproduktivt att använda rena förolämpningar och oförskämdheter i den helt berättigade kritik som riktas mot de två. Det målar bara in dem ännu mer i ett hörn och gör det än svårare att få dem att ta reson. Och det gör den relevanta kritik som finns mellan svordomarna lättare att vifta bort. Vilket knappast gagnar saken...

Kritiken skall vara hård och tydlig. Men jag tycker att det på något sätt går över styr när den bara blir finesslöst plump.

(Skall jag säga, som svär i DN i dag. ;-)

Ack, ja. Jag är väl för blödig...

39 kommentarer:

  1. Filibustring! 48 talare är anmälda till debatten, med upp till 15 min (?) var, förutom replikskiften, och att man dessutom får lov att anmäla sig i kammaren dessutom för 4 min taltid. Finns det då inte chans att slöa ner det så att beslutet inte hinner tas innan sommarlovet?

    SvaraRadera
  2. Snickesnack. Har man så här lite respekt för svenska folket i allmännhet och sina väljare i synnerhet så ska det inte skrädas på orden. Man ska inte sitta i riksdagen för att skaffa vänner eller göra karriär - man ska sköta sitt jävla jobb.

    "Du är vad du gör när det gäller."

    SvaraRadera
  3. Federley har ju sagt rakt ut att han anser att FRA ska bedriva signalspaning, han står inte upp för de liberala principerna och därmed är han värdelös för mig som liberal. Han kan försöka rädda fanskapet till FRA-lag hur mycket han vill för att mildra effekten av det. Det är ändå bara en tidsfråga innan ändamålsglidningen kommer och skiten läcker som ett såll, med tillhörande maktmissbruk. Det kan inga omslagspapper i världen ändra på.

    FRA-lagen ska inte kompromissas, den ska läggas ner. Är Federley inte beredd att driva den linjen så är inte skit värd för mig och det tycker jag han ska veta om.

    SvaraRadera
  4. Ytterligt talande att en av Sveriges mest pålästa personer om islamsk extremism, Per Gudmundson, håller snattran i FRA-debatten. Kanske något att fundera på för alla dåligt pålästa och demonstrationsvilliga liberala brats?

    SvaraRadera
  5. Läser just på riksdagens hemsida att "Klockan 19.25 på onsdag beslutar riksdagen om det ska hållas ett sammanträde under onsdagskvällen. Under sammanträdet ska riksdagen debattera och besluta om det nya förslag om signalspaning som försvarsutskottet har tagit fram under onsdagseftermiddagen.".

    Kan man gissa sig till att debatten kommer att ta cirka en timme och att beslut kommer att tas cirka 21.00? Passande nog mitt under första halvlek...

    SvaraRadera
  6. Gudmundson är väl på semester tror jag.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår att många är ursinniga (däribland jag själv) över det enorma svek Alliansen utsatt oss för. Samtidigt håller jag med om att det får betydligt större genomslag om man använder en vettig samtalston. Svår balansgång det där.

    Hela grundpremissen i lagförslaget är felaktig! Vi behöver ingen signalspaning i fredstid! Lagförespråkarna har rätt i att vi lever i en ny tid med nya typer av hot. Men varför i h-vete vill man då möta det med 30-talsmetoder??? Nej, skrota FRA och ersätt den gamla signalspaningen med de vassaste IT-hjärnorna och de bästa omvärldsbevakarna pengar kan uppbringa.

    Alla IT-säkerhetsföretag har experter vars uppgift är att dammsuga nätet efter information om kommande hot. De har ofta framgångsrikt infiltrerat nätverk och communities som ägnar sig åt internetsabotage, virus, etc. Utan dessa mullvadar hade IT-säkerhetsföretagen legat ännu längre efter i utvecklingen.

    SvaraRadera
  8. IMO, skit i Federly och Annie nu, de är varken liberaler eller värnare om integriteten.

    Ring/maila de folkpartister som har utryckt tvivel.
    Birgitta Ohlsson speciellt. Har inte fått tag på henne.

    Ringde Cecilia Wikström tidigare idag och det lät på henne som att hon fortfarande var emot förslaget. De hade en grupp som tänkte rösta nej, men efter Federlys stunt hoppade tydligen en efter en av.

    Ring dem, uppmuntra dem att rösta och att försöka övertyga sina kollegor som de vet är emot förslaget att rösta NEJ. Be dom att göra det rätta för folket, för sina principer,

    Och gör det snabbt..

    SvaraRadera
  9. "finesslöst plumpt" räcker inte för att beskriva hur en ledamot som söker röster och mandat genom at utge sig för att vilja arbeta mot en lagstiftning, sedan röstar för den när den sprayas med lite guld-glitter från Servalac, agerar. Men visst , mest skit ska Reinfelt ha för sin talanglöshet.

    olof den andre

    SvaraRadera
  10. ALLA som förstår lagskrivningen och - kan sätta in den ett teknologiskt sammanhang, är starkt EMOT. Politikerna förstår inte ens vad de röstar om.

    br är ett litet kommunist troll.

    SvaraRadera
  11. Har Alliansen spin doctors? Tillåt mig att tvivla. Isånt fall är de väl sossar...
    Roberth Ström

    SvaraRadera
  12. Tycker vi är förbi väl valda ord i det här läget. Att diskutera väluppfostrat med idioter hjälper bara idioterna.

    SvaraRadera
  13. Birgitta Olsson är en feg kruka ingen liberal! Dessutom satt hon och ljög om Sd i tv!
    Roberth Ström

    SvaraRadera
  14. Per Gudmundson har sannolikt laptopen med trådlöst bredband med sig på semestern och väljer ändå att avstå från de s.k. liberalernas rabieshysteriska skall mot FRA-lagen.
    Brats som kallar sig liberaler och som saknar daglig yrkesverksamhet påminner starkt om proffsdemonstranterna inom den extrema vänstern.
    Det är glädjande att sådana inte lyckats förhindra en helt nödvändig lag.

    SvaraRadera
  15. Lagreglering av signalspaning var nog nödvändig, men skriv då lagen på ett vettigt sätt. Skriv den inte på ett sätt som gör det lagligt att spana mot all medborgar som det inte är riktad brottsmisstanke mot.

    olof den andre

    SvaraRadera
  16. Håller med HAX. Sluta med plumpa ord och påhopp. Det är dags att gå till aktion! Politikerna vill uppenbarligen ha ett krig mot oss medborgare och vi sitter här och SKRIVER! Ut ur hus med bonde och brat! Gammal som ung. Rik som skuldtung. Dags att ta fram alla tillhyggen mellan högrepar till käppar. De kan bara vinna om vi är stilla!

    SvaraRadera
  17. "Du är vad du gör när det gäller."

    Absolut. Men jag tycker fortfarande att vi, the good guys, skall framstå som de som är sympatiska och som dem man helst tar en öl med. Vi talar inte bara med Fredrick och Annie, vi har publik...

    SvaraRadera
  18. "Good guys". Knappast. Motståndarna till FRA-lagen kan sammanfattas i två kategorier. 1/ helt okunniga brats och 2/ indirekta sympatisörer till Hells Angels, radikala islamister och pedofilnät.

    SvaraRadera
  19. Henrik:

    Nej, genom att ursäkta sin existens genom att försöka vara vänlig och artig så ger man grönt ljus till motståndaren att fortsätta köra över en. Om någon spottar mig i ansiktet så säger jag inte "Ursäkta mig så hemskt mycket, jag skulle verkligen uppskatta om du inte spottade mig i ansiktet, såtillsvida det inte är för mycket besvär för dig att sluta". Nej, en rejäl verbal pungspark är ibland på sin plats.

    SvaraRadera
  20. Följ debatten i riksdagen här, denna länken funkar bra :

    mms://streaming2.riksdagen.se/riksdagen2

    Sarah

    SvaraRadera
  21. Mörkermän förtjänar icke att bemötas med respekt.

    SvaraRadera
  22. Jag håller faktiskt med. Det är ju en rent taktisk fråga också.

    Nåja, nu är det iaf avgjort alltihop, röstningen avslutad.

    SvaraRadera
  23. Respektera de som respekteras bör. Det är aldrig ok i en debatt att hota, förnedra eller på annat sätt göra ner sin verbala motståndare.

    Dock tycker jag att dessa två personer stuckit ut hakan så långt det bara går med brösttoner om personlig integritet och lyhördhet gentemot väljarna.

    Vad som förvånar mig mest i allt detta är att både FF & AJ på ett lite dolt sätt framställer ledamotplatsen som... sista hållplatsen. Jobb i riksdagen eller inget alls. Skulle jag jobba i ett företag där man avtvingar mig något jag absolut på inga villkor kan stå för, ja då tar jag och säger upp mig och hittar något annat att ägna mig åt. kan jag se mig själv i spegeln, inte genom att lira kort under bordet samtidigt som jag gråter krokodiltårar.

    SvaraRadera
  24. Och nu har förslaget röstats igenom.

    Den *enda* borgliga nejrösten stod Fp:s Camilla Lindberg för. Om hon har utmärkt sig i debatten så har jag missat det (det kan jag för all del mycket väl ha gjort).

    Nu vill man ju höra hennes syn på saken.

    Röstningen finns här:http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=3154&rm=2007/08&bet=F%C3%B6U1

    SvaraRadera
  25. Gör er gärna besväret att skicka ett tack/hyllningsbrev till Camilla Lindberg, Sveriges enda liberala riksdagspolitiker.

    SvaraRadera
  26. Nu finns det bara en sak kvar.
    RÖSTA PÅ PIRATPARTIET !!!!
    Det gjorde jag i förra valet.
    Om PP kommer in i riksdagen 2010
    så är kommer "FRA-lagen" att ryka!
    Kanske borde de byta namn till INTEGRITETSPARTIET eller PRIVATPARTIET..........

    Tänk att det kunde bli så här.....
    Tragiskt

    SvaraRadera
  27. Sven Holmström: På den länken finns väl inget om FRA?

    rainer: Ett jäkla snack om piratpartiet. Själv tänker jag kolla upp Liberala Partiet för att avgöra om de är muppar eller ej. Det känns betydligt bättre.

    SvaraRadera
  28. Snack om piratpartiet????
    De facto det enda pariet som har DEN PERSONLIGA INTEGRITETEN på agendan.
    Idag tog jag STEGET UT och blev MEDLEM i PIRATPARTIET.
    Jag ser fram emot den dagen då RELAKKS inte längre behövs!
    Kram på er alla FRIHETLIGA MÄNNISKOR :-)

    SvaraRadera
  29. Tomas:

    Tydligen trunkerades lanken. Den var ganska lang. Men det ar valdigt latt att hitta omröstningen sjalv.

    Och angaende Liberala partiet, saa tyckte jag tyvarr inför förra valet att de inte alls verkade sarskilt kompetenta. Inte sa att det sade nagot speciellt som fick mig att tycka illa om dem, tvartom var de val bra i sak. Men min uppfattning var att de inblandade saknade aven den mest rudimentara politiska erfarenhet.

    (ursakta det turkıska tangentbordet)

    SvaraRadera
  30. Yes! nu får vi äntligen lagenlig koll på pedodiler(förklädda som liberaler), islamister och Hells Angels.

    SvaraRadera
  31. BR, varför får jag en känsla av att du blir den första som åker dit pga av den här lagen?

    SvaraRadera
  32. Min herre förefaller mig en smula obalanserad.

    SvaraRadera
  33. Jag ställde mig idag frågan om det finns någon seriös debattör i Sverige som är för den här lagen, som man kan diskutera den med

    Jag frågade Karl Sigfrid om han kände till någon men inte heller han kunde komma på någon.

    Någon som vet?

    SvaraRadera
  34. Makt är en drog...
    När B laget styr kan dom ha lite otur när de tänker. Jag tror inte att de klarar av att avlyssna så mycket.Civil olydnad
    kan ändra mycket var lika dukig som HAX eller ta det lungt och bryt mot någon lag.
    (jag tror att få i regeringen har rent mjöl i påsen)

    SvaraRadera
  35. CAmilla Lindberg uttalar sig för Expressen:
    http://www.expressen.se/nyheter/1.1203681/sta-pa-dig-annars-gor-staten-det

    Intressant på två punkter:

    1) Moderata riksdagsledamöter dunkade henne i ryggen - var var de när Sigfrid mobbades?

    2) Hon och Birgitta Ohlsson hade en överenskommelse med Federley och Annie J -- hmm, svenket verkar större än man kunde tro

    SvaraRadera
  36. Hax:
    Du är väl den enda (vad jag vet) som har någon rätt att kritisera dessa riksdagsmän, eftersom du är den ende som under lång tid propagerat emot FRA-lagen.

    Vad har alla andra gjort? Dykt upp en vecka innan beslut och skrikit och viftat med armarna. För att sedan dra på med ett ynkligt snack om "förrädare".
    Pinsamt är det.

    Om t.ex. Annie och Fredrick hade kunnat agera annorlunda hade detta förutsatt ett långvarigt intensivt argumenterande och kampanjande från bl.a. bloggvärlden och liberaler i olika fora. De hade behövt detta som stöd, och det är nästan bara Hax som gjort sådant.

    Ingen annan har någonson helst rätt att agera kravmaskin gentemot våra riksdagsledamöter. Speciellt inte med dessa vidriga övertoner.

    SvaraRadera
  37. Självklart ska alla andra ha skit också men de som profilerat sig tydligt i frågan och i grunden blivit invalda på grund av sina vackra ord ska ha mer skit när de inte lever upp till dem. Speciellt när de lyckas sabotera omröstningen genom sin kupp.

    Nej hax ta bort dem ur din blogroll och acceptera att de har gått vidare till den stora politiken.

    SvaraRadera
  38. br/
    Aha! Alla på SÄPO, ett flertal av Sveriges sociologer och större delen av alla terroristexperter är okunniga brats, smygpedofiler och HH-sympatisörer. Dååå förstår jag...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.