2008-07-21

Ett jävla hålligång


I dag behöver jag verkligen sitta och jobba. Det är inte helt lätt. Det är nämligen nationaldag här i Belgien.

Helikoptrar surrar som ilskna bålgetingar i luften. Stridsflygplan stryker fram över hustaken för att delta i defileringen framför slottet. Nere vid centralen var det trafikstockning när jag gick förbi – med något slags stridsvagnar.

Bilden är tagen från mitt fönster. Jag har en småpackad blåsorkester rakt utanför. Brandkåren visar sina bilar och låter ungar leka med sirenerna. Arméns koktross delar ut pomfritt och öl till medborgarna. Regnet öser ner. Allt är Belgien.

Uppe vid Justitiepalatset får alla som vill fira sig ner från ett kontorshus med utrustning från polisens insatsstyrka. På Royale demonstrerar civilförsvaret hur man gör för att sanera sig efter en biologisk attack med mjältbrandsvirus. Och så där är det precis överallt.

Jag säger inte alls att jag inte tycker att det är kul och trevligt. Bara att det är lite svårt att fokusera på skrivandet i dag...

1 kommentar:

  1. Hm, en "småpackad" blåsorkester...

    Jag tänker på den orkester som kom till kapten Haddock för att fira hans och operasångerskan Bianca Castafiores "förlovning" i Tintin-albumet "Castafiores juveler". Kommer du ihåg hur de vinglade ut ur Moulinsarts slottspark...?!!!
    ;-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.