2008-07-30

Hörupp!

Det är många nya läsara på denna blogg nu, vilket är jättetrevligt.

Tyvärr håller det på att utbryta kaos i kommentarerna på grund av att så många postar anonymt. Jag har problem med att hänga med vem som replikerar vem och om vad i de riktigt långa debattrådarna.

Således:

Jag vill gärna hålla öppet för anonyma kommentarer, eftersom det släpper in många i debatten som annars inte skulle ha skrivit.

Men för att det skall bli begripligt och meningsfullt måste det gå att hålla isär debattörerna.

Även om man postar kommentarer anonymt kan man skriva under med ett alias. Eller ännu hellre, klicka på Namn/URL. Då får ni upp en ruta där man kan skriva in ett godtyckligt alias (eller sitt riktiga namn).

Gör det om ni vill att folk skall orka följa debatten.

5 kommentarer:

  1. Ett alternativ är ju annars att du överger (IMHO värdelösa) blogger.com och i stället sätter upp din egen wordpress.org-blogg. I den miljön krävs det ju att kommentatorerna faktiskt aktivt väljer alias "Anonym", vilket ytterst få verkar välja.

    Fast jag förstår ju att flytt av bloggen innebär en massa jobb, strul och tid, något som jag kan förstå är en bristvara för dig för närvarande. :)

    Trots att jag är reggad på blogger, så har jag ofta stora problem med att "logga in" för att kunna posta kommentarer under mitt rätta namn. Bara något för dig att fundera på alltså...

    SvaraRadera
  2. Bäste HAX! Får ett gammalt moderat kommunalråd (1977-88) undra om inte en del av de "anonyma" inlägg påminner om när Estland utsattes för "e-stormning"?

    Stefan Cronberg, Åkersberga

    SvaraRadera
  3. Stefan,

    Jo det ser klart ut som en del av de inlägg som är postade under "Anonym" är skrivna av företrädare för myndigheter som tror att kalla kriget fortfarande pågår och att Estland är sovjetiskt territorium

    SvaraRadera
  4. Om man blockar java-script från blogger.com så måste man först markera Namn/URL och sedan förhandsgranska för att få fram Namn- och Webbadress-fälten.

    SvaraRadera
  5. Ytterligare en fördel med wordpress vs blogger är att det funkar bättre att läsa kommentarerna i en RSS-läsare (i mitt fall Liferea). På wordpress-bloggar ser man vem som postat kommentarerna i RSS-flödet men inte på din blogg.

    Det finns en hel del information att hitta om hur man konverterar från blogger till wordpress. :-)

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.