2008-07-16

Ledig dag + läsarundersökning

Torsdag tänker jag skita i allt och ta tåget till Köln, med en god bok i bagaget. Åter online torsdag kväll eller fredag.

Under tiden tänkte jag att vi kan roa oss med en liten läsarundersökning. Ämnen och det ideologiska anslaget är inte så mycket att diskutera. Men det kan vara intressant att höra synpunkter om en del andra saker...

Långt eller kort?
Kvantitet eller kvalitet?
Är ni intresserade av fler podcasts och egna filmer?
Vad skulle ni vilja se mer av?
Vad kan göras bättre?

En tanke jag har är att börja göra PDF:er, typ faktablad, om olika ämnen som kan vara aktuella. Detta för att argumenten skall kunna leva ett liv även utanför bloggen. Intressant?

Är ni intresserade av en bloggbok, där jag sammanfattar det bästa från mina olika projekt under elva år på nätet?

Annat?

Alla synpunkter är välkomna. Kommentarsfältet är öppet.

Nu skall jag dricka Kölsch!

23 kommentarer:

  1. Halvlångt och kvalitet, hellre en genomtänkt post om dan än 5-10 småposter. Och så gillade jag verkligen Allvarligt Talat, sörjer fortfarande att du la ner det projektet! Det kanske är lite 90-tal med nyhetsbrev, men för mig funkade det perfekt, kanske just för att det känns som att artiklarna blir lite mer genomtänkta då. Annars tack för att du håller den liberala fanan högt, det är uppfriskande med en alternativ vinkling i dagens politik!

    SvaraRadera
  2. I´ll go with Martin.
    Hear hear!

    SvaraRadera
  3. Jag måste säga att de halvlånga notiserna, gärna flera om dagen är det som gör att jag kan hålla mig ajour med vad som händer i vår värld.
    Kör dock gärna vidare med korta notiserna också, ingen annanstans kan jag få så mycket bra info på så få rader.
    Keep up the good work.

    SvaraRadera
  4. Naturligtvis gärna långa kvalitativa inlägg, dock inte så långa att det blir essäer. Uppskattar även korta kärnfulla inlägg. Oerhört gärna mer podcasts och filmer.

    Skulle även vara intresserad av boken.

    SvaraRadera
  5. Jag skulle jättegärna vilja att du försöker få audiens hos EUs mörkermän och kvinnor som tappat kontakten med verkligheten och inför den ena antidemokratiska lagen efter den andra. Intervjuer ur ett liberalt perspektiv där man får veta vad som försigår i deras galna pannor. De är ju människor trots allt, försök få fram sådant!

    Jag vill även se mer uppmaningar till aktivism och hur vi påverkar EU och Sveriges beslut. Det är mörka tider nu, vi behöver vägledning!

    SvaraRadera
  6. Textmassamässigt: mest mellan, ibland kort, sällan långt.

    Förnuftigt förankrad Kvalitet och sällan skvallerskval. Mat-tips mottages gärna emellanåt, Svea bar & bistro i Malmö var toppen!

    Podcasts är inte min grej + svårt att nå ut till ej "invigda". Filmer är bra, och enkelt att sprida.

    Mer av opinionsbildning, vinklingar och perspektiv (med tanke på vad du sa angående liberalt parti).
    Upplysning, utbildning och bevakning - bör vara målet.

    Du gör ett bra jobb HAX!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker att din insyn i EU är väldig värdefull, det är verkligen en blind fläck för andra medier.

    I övrigt är din styrka att ta upp nya saker/egna ämnen, fortsätt precis som du gör så är jag väldigt nöjd. Långt eller kort kvittar för mig.

    SvaraRadera
  8. Återuppliva allvarligt talat, jag förstod aldrig varför du lade ner det.

    SvaraRadera
  9. Håller med föregående talare. Det är EU-avsjöjandena och EU-kritiken som gör din blogg läsvärd. I denna kateori är du etta i Sverige.

    Ge Eurokratera ett helvete!

    SvaraRadera
  10. Jag uppskattar lite kortare inlägg flera gånger om dagen. Fast de längre djuplodande inläggen är väldigt intressanta.

    Filmer och podcasts är jag inte särskilt intresserad av för att vara ärlig, mest för att jag gillar skriven text bättre, men det är bara min åsikt.

    Att du släppte kommentarerna fritt blev väldigt bra till slut, med undantag för någon enstaka diskussion.

    Faktablad låter väldigt intressant. Personligen tycker jag att du är som bäst när du ställer dig vid sidan om händelsernas centrum och kommenterar objektivt, men med din lilla skruv. Men givetvis gjorde du ett fantastiskt jobb i FRA-frågan genom att vara drivande också!

    SvaraRadera
  11. Långt eller kort?
    "Lagom" - kort är lite meningslöst, långt är jobbigt att läsa, "lagom", med lite egna kommentarer är bäst, ungefär samma längd som detta inlägg.

    Kvantitet eller kvalitet?
    Regelbundenhet. :)

    Är ni intresserade av fler podcasts och egna filmer?
    Absolut, men kanske inte en person som maler på, utan med intervjuer, granskande och perspektiv från flera håll. Dokumentären "Rätten och rättvisan" (eller vad den nu hette) du gjorde var lysande!
    Vore även intresserad av en kortare, svensk version av motsvarande "Free Talk Live" (fast mindre fast i samma hjulspår).

    SvaraRadera
  12. Jag vill ha korta notiser med fakta och långa notiser med resonemang och åsikter.

    Ta gärna med lite mer från saker du länkar till. Jag har ett filter som tar bort sånt som mina kristna ägare tycker är otäckt.

    Fast i huvudsak gillar jag det du skriver, eftersom jag kommer tillbaka regelbundet. Jag kommer nog inte meddela om jag tröttnar.

    SvaraRadera
  13. Jag ser HAX blogg som mer som en nyhetstjänst än som en åsiktsförmedling, och det är en viktig nisch. Det finns nästan ingen vettig bevakning av EU annars, men det finns massor av folk som har åsikter som de vill sprida.

    Mer intervjuer och grävande i EU om jag får bestämma.

    Intervjuer kan vara intressant som podcasts och video, men ljud och bild för sin egen skull är meningslöst. Använd ljud och video om det finns ett bra skäl till det.

    SvaraRadera
  14. Jag skulle vilja se mer av synpunkter på, och tips om, liberala klassiska skrifter som Haeyks "Vägen till träldom" och liknande.

    Vilka är viktiga att läsa och varför?

    Böcker av denna typ finns ju att köpa. Men är det någon som läser dem? Det borde det vara eftersom de som sagt finns att köpa. Men man ser mycket sällan några referenser till dem. Men blir inte hela diskussionen ytlig om man aldrig ser referenser till "klassikerna"?

    Jag menar, någonstans ifrån kommer du väl? Och du kommer väl bland annat ur Mises, Haeyk och lite sådant mer omdömesgillt folk? Är det då inte läge för att då och då lägga in en "bildningsruta" och sammanfatta lite av någon av deras böcker som lästips?

    För övrigt är din blogg oumbärlig. Jag läser den nästan dagligen.

    SvaraRadera
  15. pelpet har rätt

    SvaraRadera
  16. Du gör ett kanonjobb, HAX! Ville bara ge dig en ryggdunk, besöker bloggen dagligen.

    Jag uppskattar - förutom det material du själv skapar - att du ofta länkar mig vidare till annan intressant läsning.

    SvaraRadera
  17. Podcast gillar jag

    SvaraRadera
  18. Bevakningen av vad som försiggår i Bryssel ur ett liberalt perspektiv är kanske största anledningen att jag läser.

    SvaraRadera
  19. Jag skulle rekommendera Reßdorf kölsch, perfekta ölen.

    Tomas

    SvaraRadera
  20. Reißdorf kölsch, skulle det vara

    SvaraRadera
  21. Mer filmer! Och gärna någon om klimatnoia!

    SvaraRadera
  22. den väldige:

    Kul. Jag har faktiskt tänkt skriva om Vägen till träldom i ljuset av vad vi ser i svensk politik i dag.

    För övrigt har jag druckit väldigt mycket Kölsch. Det blir så många, för glasen är så små, typ. ;-)

    SvaraRadera
  23. Jag gillar när du beskriver hur olika förslag och nya lagar direkt påverkar oss. Blir då lättare att sprida infon vidare på ett effektivt sätt.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.