2008-08-15

"Den Svenska Modellen"

Musiker- och skivbolagssamarbetet The Swedish Model verkar vara helt inriktat på att musikbranschen måste anpassa sig till den nya tekniska verkligheten.

I en broschyr skriver TSM "Det gör ont när en hel affärsmodell går sönder. Just nu är vi i slutet av en epok och i början på en annan. Nyckeln för att gå vidare är att låta den gamla epoken dö."

Det verkar alltså som om det finns folk i musikbranschen som förstått att det är ohållbart att ligga i ständigt krig med sina kunder. Någon färdig affärsmodell har TSM ännu inte presenterat. Men det finns tydligen gott om idéer.

Länk»

3 kommentarer:

  1. Sedan starten i februari har The Swedish Model utfört ett fantastiskt jobb. Bland annat med seminarium på Hultsfred riktat till övriga branschen.
    Missa inte deras "ideologiska gren" på bloggen Digital Renaissance.

    SvaraRadera
  2. Ja ska det göras pengar på musik i framtiden får det bli med nåt annat än mp3 filer för nåt mer dödfött går inte att hitta.

    Redan CD skivan var en försämring flera avseenden.

    SvaraRadera
  3. Problemet är att musikbranschen får staten att verka flexibel och snabbfotad. Håll inte andan i väntan på några spännande affärsmodeller från musikbranschens håll. Rättigheter är helt enkelt en viktigare fråga än pengar här.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.