2008-09-13

Marknadshyror

"Är dagens rejäla subventioner av hyror i attraktiva bostadsområden, utan någon som helst behovsanpassning, ens rimlig? Och är det rättvist att dessa hyror pressas ner genom att förortsbor betalar lika höga hyror som innerstadsbor? (...)

Väck mig den dagen Hyresgästföreningen räknar ut hur många förortsbor som får sina hyror sänkta om hyrorna skulle marknadsanpassas."

Sakine Madon om marknadshyror på ledarsidan i dagens Expressen.

Läs även den utmärkta analysen om politik, marknadshyror och Hyresgästföreningen på Fytne.nu!

8 kommentarer:

  1. Väck mig den dagen Hyresgästföreningen räknar ut hur många förortsbor som får sina hyror sänkta om hyrorna skulle marknadsanpassas



    Det blir svårt att räkna ut att hyrorna kommer att sänkas eftersom marknadshyror innebär att konkurrensen kommer att öka om lägenheterna i ytterområdena när innerstan töms på låginkomstagare.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker inte marknadshyror vore farligt men kanske inte så bra heller: Storstäder har brist på bostäder och därför kommer det inte att sänka priset i förorter. Avfolkningsorter kan inte sänka för mycket - i princip borde hyran bli noll i Bengtsfors eftersom tillgången > efterfrågan, men det går ju inte.

    Det som kommer att hända är att lägre avlönade inte har råd att bo i centrum (dåligt) och att nyinflyttade till storstan direkt kan få tag i en bostad (bra). Lite mer segregation (dåligt) och generellt högre boendekostnad (dåligt).
    Och att tro att antalet centralt belägna bostäder skulle öka pga hög efterfrågan är naivt - det finns inte plats för fler bostäder i de centrala områdena!

    Disclosure: Med en hyresrätt (för 15000/månad) i centrala Göteborg är jag en av de gynnade i dagens system!

    SvaraRadera
  3. "Och att tro att antalet centralt belägna bostäder skulle öka pga hög efterfrågan är naivt - det finns inte plats för fler bostäder i de centrala områdena!"

    Ett kul tankeexperiment:

    Ta de 5-10 procenten äldsta husen på Södermalm, Kungsholmen, Östermalm och i Vasastan. De är i genomsnitt 4 våningar höga. Ersätt dem med 20-30 våningar höga nybyggen.

    Nettoeffekt?

    SvaraRadera
  4. Ett annat kul tankeexperiment:

    Inför en lagfartsavgift på belgisk nivå, det vill säga 12%, och låt sedan den som gör spekulationsvinster på andras boende betala normal skatt för dessa, det vill säga drygt 50% i stället för 20 -- eller ens 30 som det väl nu har höjts till.

    Bostäder är något så märkligt som något som bara blir dyrare och dyrare ju äldre och slitnare de blir. Detta just för att spekulationsvinster är så mycket förmånligare än vanliga arbetsinkomster.

    SvaraRadera
  5. @HAX:
    Bygger man om centrala delar, du glömde föreslå rivning/höghusifiering av Gamla Stan, så blir där fler bostäder men åtminstone ett av mina skäl att vilja bo där försvinner; charmen med äldre stadsdelar.
    (Fast lösningen passar ju med att öka tillgången och minska efterfrågan!)

    SvaraRadera
  6. 1. Att bygga om och riva t.ex. Gamla stan osv är nog svårare än det låter, jag tror många skulle opponera sig.

    2. Nu är jag inte helt säker på vad "marknadshyror" faktiskt innebär, men jag utgår ifrån att det faktiskt innebär att "marknaden" ska bestämma hyrorna? Om så är fallet så innebär väl det högre hyror över lag? Iom att vi har en bostadsbrist som heter duga? Jag vet t.ex. med mig att i den lilla staden där jag bor, och det är ingen överdrivet attraktiv stad att bo i ändå, så försöker de varje år höja hyran med ett par hundra i månaden, men HGF står emot och lyckas hålla nere det till bara några tior. Men vid en oreglerad hyra? Jag skulle iaf få svårt att fylla magen.

    3. Borde det inte vara upp till de som försvarar marknadshyrorna att ta fram de siffrorna, dvs antal lägenheter som får lägre hyra? Borde inte det faktum att ingen, trots att jag vågar gissa på att det finns åtskilliga penningstarka aktörer som vill ha marknadshyror, fått fram sådana siffror indikera att det inte kommer ske?

    SvaraRadera
  7. Att diskutera hur priserna skulle bli med en marknadisering av hyresbostäder är tämligen sekundärt.

    Det primära är att det skulle börja existera bostäder på
    marknaden öht. Idag är läget ungefär som i handeln i forna Sovjet; priserna må vara låga men det spelar ingen roll för det finns inga bostäder att hyra, om man inte råkar tillhöra rätt kast, dvs redan sitter på ett kontrakt. Eller är villig att köra "svart".

    Ännu ett i den långa raden av exempel på reglering som skapar brist och korruption.

    SvaraRadera
  8. Och att tro att antalet centralt belägna bostäder skulle öka pga hög efterfrågan är naivt - det finns inte plats för fler bostäder i de centrala områdena!

    Du glömmer att högre priser gör att man bor trängre. Jag bodde på 60 kvadrat i Hägersten, nu bor jag på 37 kvadrat vid Mariatorget, till samma hyra.

    Om hyran ökade markant skulle jag kanske flytta ihop med en flicka och dela på hyran. Om hyran sjönk skulle jag bre ut mig.

    Hur många finns det inte som har en övernattningslägenhet i innerstan med en hyra på två tre tusen i månaden? Om hyran var sex tusen i månaden kanske det faktiskt skulle bo nån där istället.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.