Har du sett Delicatos reklam på sista tiden? Bakverkstillverkaren driver med hälso-hysterin.
Bland annat har de en bild på en chokladtårta på sina affischer. På ovansidan tårtan finns ett nyckelhål avbildat i pudersocker. Och med bokstäver som ser misstänkt mycket ut som glasyr skriver man sitt budskap: Nyckelhålsmärkt.
Kul och fyndigt tycker jag. Det tycker inte Livsmedelsverket. Dess chefsjurist Göran Anér konstaterar torrt att "Tårtor ingår inte i någon av de produktgrupper som får märkas med Nyckelhålet."
För att inte bråka drar Delicato nu tillbaka affischen. Det finns saker man tydligen inte får skämta om eller driva med i vårt land.
Delicato har nu även skickat en laddning tårtor med texten "Förlåt!" till Livsmedelsverket.
Länk»
Tja du...
SvaraRaderaDet är en sorts varumärkesintrång, och det är nog inte bara livsmedelsverket som är torrt inom det området.
Helt ärligt så ser inte jag det där som ett skämt. Jag har inte full koll på vad nyckelhålsmärkning innebär, men jag skulle nog gå på att deras tårtor (om de nu säljer tårtor? ;) faktiskt var nyckelhålsmärkta om jag såg en sån där affisch.
SvaraRaderaSe om chefsjuristen gluffsar i sig av tårtorna som Delicato skickar eller om han anmäler Delicato för bestickning.
SvaraRaderaDelicato borde skicka en säck med rovor och några tagelskjortor till Livsmedelsverket istället för tårtor.
SvaraRaderaBaka tårtor på bark och malda skosulor och skicka till dem!
SvaraRaderaDå är hela min lägenhet full av varumärkesintrång.
SvaraRaderaDet var ju superfyndigt. De visste nog att de skulle åka dit på den grejen, men all reklam är bra reklam, sägs det, och nu kanske fler har fått upp ögonen för Delicato.
SvaraRaderaJag hatar det här landet
SvaraRadera- "Skämta med Myndighetspersoner, det går'an!"
SvaraRaderaHar för mig att det var en ilsket, förnärmad kommentar i 88-öres revyn med Hasse&Tage från 70-talet nån gång.
Insikten om att vissa saker aldrig förändras infinner sig som ett paket på Svensk KassaService. ;-)
/LD
Äsch, jag glömde ju särskrivningen. Ni fattar, va? Svensk kassa service.
SvaraRadera/LD
Och jag fattar inte vad det kan förstöra för en statlig myndighet.
SvaraRaderaStatliga myndigheter skall inte hålla sig med varumärken som om de vore nåt privat företag och hade nåt verkligt av värde att skydda.
Staten får tåla att den bespottas och behånas av den del av befolkningen, och näringslivet för den delen som tycker att deras långa fingrar fladdrar alldeles för mycket i de blåsväder de skapar.
Det känns som att kulturen att stå med mössan i hand inför myndighetsadeln håller på att vakna till liv igen, men det var väl inte så det var tänkt från början, va?
/LD
En annan aspekt:
SvaraRaderaDen där nya reviderade 'nyckelhålsmärkningen' har nu helt spårat ut, om man kan bara undra vilka affärsintressen som styr i bakgrunden (sockerindustrin?).
Ett exempel:
Livsmedelsverket tycker att det är helt OK att nyckehålsmärka lightprodukter (t ex lättyoghurt) som innehåller upp till 10 procent socker, dvs, som läskedrycker. Det här innebär för lättyoghurt att den innehåller ca 70% socker i torrvikt!
Så Delicatos tårta kan faktiskt klara kriterierna på nyckelhålsmärkning!
(Möjligen behöver de justera ned fetthalten och ersätta med mer stabiliseringsmedel och smakämnen, så skulle Delicato-tårtan definitivt bli nyckehålsmärkt)
- Det här här är inte roligt. Det här är ett statligt verk.
SvaraRadera