2008-12-08

Lustmord på Guillou

"Men det finns också något kittlande kul, och faktiskt tidstypiskt, i Guillous Aftonbladet-krönikor och chat-deltagande om fildelning den senaste månaden. Det har med kombinationen av okunnighet och absurditetsnivå att göra. Ungefär som om Blondinbella skulle börja messa in krönikor om Mellanöstern till Stureplan.se.

(...) Då var han juridiskt påläst och drevs av ett integritetsrättsligt patos - i dag bryr han sig inte om research och argumenterar för en repressiv spionlag styrd efter en Hollywood-uppfunnen Corporate Law-modell. Han har kraschat rakt in i en spegelvändning av IB-affären."

Kjell Häglund i Göteborgs-Posten»

I artikeln avslöjar även Guillous sambo att han håller på att lära sig det där med e-post. (Fram tills nu har hon fått skriva ut mailen på papper och ge till honom.) Guillou skall även lära sig att googla.

21 kommentarer:

  1. Äsch, Blondinbella håller väl en högre klass än Expressens reporter i Irak Terese Cristiansson?
    "... Vi äter alla från samma tallrik och när den gamla mamman ser att jag har svårt att äta ris med händerna, kramar hon en risboll och matar mig."

    SvaraRadera
  2. Här finns två andra totalsågningar av Guillou (hämtade från usenet):

    http://www.samuelsiren.com/superman.php

    http://www.samuelsiren.com/massmord.php

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Skönt att höra att det fortfarande finns människor som kan leva riktiga liv utan Google och Microsoftstämpel i pannan.


    Det är knappast ett argument mot att han hävdar äganderätten när ni nu tagit paus i ert försvar av densamma i just fallet media och kultur

    SvaraRadera
  6. Château Guillou har en mycket otrevlig bouquet. Jag tror att Guillou årgång 1944 är korkskadad, för den stinker orättssäkerhet.

    SvaraRadera
  7. Jag är övertyggad att herr Guillou har tappat pedalen och är nu ute och cyklar .
    Gubben har blivit MER och MER patetisk och borde hålla sej till det han kan och faktiskt väldigt bra , nämligen att skriva romaner och vara med att skapa filmer , det grejar han bra och tjänar bra med pengar på det . allt annat och speciellt diskutera om fildelning när man själv inte ens kan skriva ett Email borde han hålla se utanför så att han slipper att förlöjliga sej i onödan .
    MvH

    SvaraRadera
  8. Hur mycket statliga pengar har Arn-filmerna fått? Fast på ett sätt kan man hävda att detta i så fall är skatteåterbäring till Guillou.
    Å andra sidan anser jag att man avsagt sig copyrighten om filmen finansieras med statliga pengar.

    SvaraRadera
  9. Micke:
    LÄS sågningen och HÄNG MED.

    Kritiken handlar om att Guillou tror att motståndet mot IPRED rör att man vill legalisera fildelning av upphovsrättsskyddat material. Genom att göra precis tvärtemot det som gjort honom känd, att tala utan att veta har han gjort bort sig. Precis som du gjorde nu.

    SvaraRadera
  10. Ursäkta Micke, nån winston sa att vi var samma person, och det var ju inte meningen att klanka ner på mig själv.

    SvaraRadera
  11. Profanum: Man bör avhålla sig från spekulationer i längsta möjliga mån. Men om jag får ägna mig åt detta skitiga hantverk en kort stund så tror jag att en hel del ipred-motståndare är det just för att de vill ha sin fuldelning ifred.
    Guillou må vara omodern i sitt tekniknyttjande men helt ute och hojar är han inte i den här frågan. Det har ju t.o.m bildats ett politiskt parti med legaliseringen av fuldelandet på agendan.

    /JohanH

    SvaraRadera
  12. Vilken sanslös och härlig explosion i adjektivsjuka hos Häglund.


    /Winston Smith

    SvaraRadera
  13. Kritiken handlar om att Guillou tror att motståndet mot IPRED rör att man vill legalisera fildelning av upphovsrättsskyddat material. Genom att göra precis tvärtemot det som gjort honom känd, att tala utan att veta har han gjort bort sig. Precis som du gjorde nu.


    Vad Guillou säger är att hans böcker är hans böcker medan många säger att hans böcker är internets böcker så länge han inte har dom i en väska.

    Dessa hävdar ocksa att eftersom han inte har dom i en väska så är det inte stöld om man stjäl dom.

    Man hävdar t.o.m att stöld inte är stöld.

    Skatt är däremot fortfarande stöld för dessa männskor.

    Jag menar att den argumenationen är en aning märklig och att rättssäkerhetsaspekten är helt tillräcklig för att avfärda Ipred som en vansinnig lag.

    Man behöver inte dagtinga den liberala synen på äganderättens okränkbarhet för just folk som arbetar med kultur och media om man nu vill vara liberal.

    Det räcker med rättssäkerhetsaspekten.
    Uppfylls den så kan lagen inte bli vad den är nu.

    Sen ser jag de facto hans vägran mot användande av datorer i sitt privatliv som ett tecken på styrka, integritet och motstånd och jag skulle inte drömma om att förlöjliga det i ett läge då dom flesta av oss alla sitter framför skärmar med ett märke i pannan.
    Halva oket är borta om skärmen åker ut men den är tung och det kräver sin man att slänga ut den.





    V

    SvaraRadera
  14. nån winston sa att vi var samma person, och det var ju inte meningen att klanka ner på mig själv.


    Tja...om han tror det så ser jag det som en komplimang.

    SvaraRadera
  15. Johan:
    Jag har dock ännu inte hört någon klaga på IPRED med motiveringen att upphovsrättsbrott ska tillåtas. Jag har inte sett något "blogguppror" eller några "facebookgrupper" som baseras på några förändringar i upphovsrätten.
    Vad jag sett är att folk är upprörda över den rättsosäkra lagstiftning som IPRED är.

    Micke:
    Visst finns det en massa dubbelmoral här. Folk som inte vill ha patent vill ha upphovsrätt, folk som inte vill ha mönsterskydd vill ha patent, olika regler ska gälla för hur länge ett verk (patent, mönsterskydd eller upphovsrätt) ska vara skyddat. Nedladdning får inte liknas med stöld medan skatt får liknas vid stöld
    osv osv osv.

    MEN: IPRED-motståndet handlar ju inte om att ändra upphovsrätten. Det är enbart de som försvarar IPRED som hävdar att IPRED-motståndet handlar om att tillåta upphovsrättsbrott. IPRED handlar ju inte ens om att förbjuda några upphovsrättsbrott.

    SvaraRadera
  16. Ja profanum och Micke med stort m...det är just det jag gör, tror. Tro och spekulation har sällan med verkligheten att göra.

    Ni argumenterar lika sanslöst som den gamle räven micke med litet m (emellanåt) gjorde här för inte så länge sen men numera vi inte sett röken av på ett så långt tag att man abörjar sakna hans irrelevanta och personlighetskluvna ovederhäftigheter.

    Dessutom kan det här med fildelningens vara eller inte vara knappast röra mig mig mindre i ryggen eftersom det inte är det som saken ahndlar om...EGENTLIGEN.

    Det är uruvuda vi ska nedmontera rättssäkerheten i vårt land pga av att präster, prelater och prussiluskor fått för sig felaktigasaker om en sak och därmed i princip vil ge privata aktörer rätt att jaga och i princip kunna bura in hela svenska folket.


    /Winston Smith

    SvaraRadera
  17. Winston:

    Vilken micke är jag nu då?

    Vad är sanslöst med min argumentation?

    SvaraRadera
  18. Jag sa emellanåt PV, emellanåt. Nu ska vi inte börja hänge oss åt fågelfröletande, tycker jag.

    Det var en allmänn karaktäristik jag ville förmedla av alla spridda inlägg jag tagit del av en senaste tiden hos hax.

    En sak jag omedelbart fastnar på är att du sveper åt alla håll å kritiserar men den där riktigt tydliga pålen ner i jorden om var du hör hemma åsiktsmässigt lyser med sin frånvaro. Sån var micke med litet m oxå. Gick aldrig å få grepp om'en, han skällde på allt.


    /Winston Smith

    SvaraRadera
  19. Jag kan kritisera folk både från deras synvinkel, alltså deras dubbelmoral, samt ur min egen synvinkel alltså deras fel. Men det framgår vilket det är.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.