2008-12-07

Ytterligare några recensioner

Här är ytterligare några som recenserar min pamflett Bloggen som politiskt vapen...

Dexion skriver "Men mer än någonting annat så ger den en realistisk, upprörande bild av vändingarna i några av de viktigigaste integritetsfrågorna i eller nära intill svensk politik i modern tid." Vilket alltså syftar på det avslutande kapitlet om FRA-striden.

Piratpartiets Christian Engsröm sammanfattar "Den här är ett måste för alla som tänkt sig att vara politiker i framtiden. Speciellt de som redan är politiker och skulle vilja fortsätta vara det, men alla andra också. Det är så här politik bedrivs från och med nu. Men det är alldeles nytt, så alla har inte upptäckt det ännu."

Och Sydsvenskans blogg tycker att det är en "mycket läsvärd skrift". Samtidigt får jag lite smisk på fingrarna för att jag skällt på gammelmedia, för att de kom på efterkälken i FRA-debatten. Det påpekas att Sydsvenskan haft ledare mot FRA både i juni 2005 och i januari 2007. Det stämmer säkert. Jag får utsäkta mig med att jag så gott som uteslutande fokuserar på den period då det var skarpt läge, från januari 2008 och framåt.

6 kommentarer:

  1. Jomen, nog är det väl ändå så att de så kallade "gammelmedierna" varit hopplöst efter vad gäller FRA.

    Vad beträffar Ipred - jag saknar en riktig genomgång av hur människor som är beroende av att ha upphovsrätt till sina alster - vare sig de sker i skrift, bilder, toner - förväntas kunna försörja sig om fildelning anses helt ok.

    Om de som är konstnärliga utövare -
    eller för den delen också journalistiska utövare - inte har sin immateriella rätt skyddad; då kan vi lika gärna lägga ner hela yrkesgruppen.

    Hur ska den immateriella rätten - och kulturutövares behov av inkomster - kunna tillgodoses om allt blir gratis?

    Alla som är kulturutövare är ju inte rikt gifta; eller ekonomiskt oberoende föräldrar.

    SvaraRadera
  2. Å andra sidan kapitaliserade inte gammalmedia på den journalist hos gammalmedia som först upplyste om "FRA-frågan". En fråga som dock fick gensvar hos internetians (dvs också frenetiska bloggare) och senare PP., speciellt i anknytning till då riksdagen skulle rösta. Gammalmedia tog ju inte tag i stafett pinnen (som dom själva faktiskt "skapade") för än fem i tolv, typ.

    I politiska frågor så handlar det ju inte om vem/vilka som sa/skrev någonting först, utan vem/vilka som kapitaliserar på det först.


    //ST


    //ST

    SvaraRadera
  3. helena: Försörjning? Tja, ingenting visar hitintills att fildelning gör att intäkterna inom nöjesindustrin avtar.

    Med detta i handen (från flertalet kända universitet världen över) så kan man konstatera att man numera skapar lagar enbart för att det ska "kännas bra" för ett fåtal.

    SvaraRadera
  4. Nu har jag inte läst din pamflett, men jag är ganska säker på att du glömt att vrida o vända på en aspekt som kan vara nog så viktig, nämligen: Bloggens förmåga att punktera en nyhet.

    Om en journalist på gammelmedia läst en nyhet på ett par-tre bloggar, så är det ingen nyhet längre för journalisten, och journalisten avstår att skriva om det.

    - William

    SvaraRadera
  5. artikeln från juni 2005 finns inte på nätet och ledaren från januari 2007 var en allmänpolitisk ledare där de visserligen varnade för lagen men att kalla det för att vara en del i FRA-Motståndet vet jag inte om jag kan sträcka mig till.

    SvaraRadera
  6. Varför gnäller du på media över huvud taget? Vem är du att bestämma vad någon annan ska tycka är viktigt? Gamelmedia ger ju bara marknaden vad den vill ha...

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.