2009-03-11

Europaparlamentet kräver information om ACTA

Europaparlamentet har i dag krävt att EU-kommissionen "offentliggör information om de hemliga internationella förhandlingarna om åtgärder mot brott mot upphovsrätten" – det vill säga ACTA-avtalet.

Utmärkt!

Förslaget var framlagt av den svenska ledamoten Eva-Britt Svensson (v).

Det vore intressant att få veta hur de övriga svenskarna röstade.

Om jag förstått det hela rätt, så fattades beslutet med acklamation / handuppräckning – vilket innebär att det inte finns något röstprotokoll.

Den som har input om hur svenskarna röstade är välkomna att tipsa i kommentarerna, så skall jag följa upp det.

Återkommer i frågan. Tills vidare kan du läsa mer hos Erik Josefsson.

För övrigt kan det kanske bli mer debatt om ACTA och hemlighetsmakeriet i plenum i kväll.

Mina bloggposter om ACTA.»

6 kommentarer:

  1. De moderata ledamöterna röstade precis som Svensson i fråga om Acta.

    SvaraRadera
  2. Jag, och mina moderata kollegor, röstade självklart för Svenssons ändringsförslag.

    / Christofer Fjellner
    Europaparlamentariker för moderaterna

    SvaraRadera
  3. Fick fram detta besked: Olle Schmidt (fp) röstade - självklart - för kravet om öppenhet betr ACTA, dvs Svenssons förslag.

    SvaraRadera
  4. Olle Schmidt har även meddelat detta på sin blogg, se:

    http://schmidtblogg.blogspot.com/2009/03/ang-krav-pa-information-om-acta.html

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.