2009-04-08

Samtidigt, i EU...

Det här är en smula stressande. Den senaste tiden har gått åt till att rota i saker om EU:s telekompaket, ACTA och bakgrundsmaterial som kan hjälpa oss att stoppa den kommande teledatalagringen.

Samtidigt kör EU-apparaten för full maskin. Här är några exempel på vad som kommer att behandlas vid Europaparlamentets nästa session, om två veckor...

- Ökad reglering av finansmarknaden. (Vilket kan ha varit en starkt bidragande orsak till finanskrisen från början.)

- Hårdare reglering av kreditvärderingsinstituten. (Lyssna till Johan Norbergs senaste bokpresentation, ifall du vill veta varför det är en sällsynt dålig idé.)

- Fortsatt prisreglering av mobiltelemarknaden i Europa.

- "Harmonisering" av energieffektivisering vid ny- och ombyggnad av fastigheter i EU. (Jag har som sagt inte hunnit plöja materialet. Men jag har mina funderingar om det begåvade i att ställa upp samma energisstandard för hus i Malaga som i Malmberget.)

- Eco-design, det vill säga energi- och resurseffektiva riktlinjer för produktion av produkter. (Jag måste försöka hinna kolla om detta verkligen gäller alla produkter, vilket en del påstår. I så fall är det ett europeiskt Gosplan som håller på att ta form.)

- Patientrörligheten, som nu delvis verkar skjutas i sank av vänstern.

- Förbud mot cabotage. Eller i vart fall en tillkrångling. Det vill säga att en svensk lastbil som kör med varor till till vissa länder i EU inte får ta med sig gods därifrån tillbaka åt andra hållet, utan kan bli tvungen att köra hem tom. Typ. Läs själv, jag har inte hunnit...

- Reglering av sportfisket. Suck!

- Ett antal ansvarsfrihetsfrågor, varav en del skall vara rätt hårresande.

- Sedan finns det ett ärende om etnicitet, terrorism och grov brottslighet, som ryktas innehålla en hel del märkligheter och dumheter.

Detta har jag alltså inte hunnit rota i, även om jag verkligen vill. Och i svenska media har jag inte sett ett ord om något av detta – i vart fall inte mer än lite gnabb mellan (m) och (s) om patientrörligheten.

Och i alla dessa fall pågår minst lika mycket fulspel bakom kulisserna, som när det gäller till exempel telekompaketet. Vilket gör att man får lite känsla av... svindel, typ.

Allt snart i en verklighet nära dig.

När skall svenska folket bli delaktigt i det som sker? Och hur?

Själv har jag fullt upp med att bevaka några viktiga, aktuella ämnen och ärenden. (Man måste ju tyvärr jobba lite också.) Vi skulle behöva hinkvis med nya EU-bloggare. Och mer tid att rota i det som sker.

17 kommentarer:

  1. Det enda problemet är väl att många känner att dom skulle bli allvarligt deprimerade om dom började gräva i detta och därför låter bli.

    Jag tycker det är jättekul att andra vill gräva och stöttar gärna på vilket sätt jag kan men att gräva själv i EUfrågor tror jag skulle skada min mentala hälsa. Jag har för svårt att distansera mig själv från dumheter i vardagen, tyvärr.

    SvaraRadera
  2. EU kommer att krasha, antagligen rätt hårt. Hur många kommer att dö denna gång? Låter kanske överdrivet, men tro mig, dessa klåfingriga politiker och framförallt tjänstemän kommer inte att sluta med sin klåfingringrighet frivilligt. Därför kommer saken att drivas till sin absolut yttersta spets, därför är frågan högst relevant. Hur många miljoner kommer att dö denna gång? Kom dessutom ihåg att tyarannen brukar uppstå ur demokratin som en beskyddare.

    - Wiliam T.

    SvaraRadera
  3. ursäkta en dum fråga, men kan någon förklara vad cabotage egentligen innebär... jag kollade wikipedia men blev inte klokare. tack.

    SvaraRadera
  4. magnus.p.b.eriksson08 april, 2009 22:06

    RE: Crazy Kat

    Som jag förstår det så är den ursprungliga betydelsen av ordet cabotage helt enkelt gods- eller persontransporter inom ett land. När man numera pratar om cabotage så menar man "cabotage rights", vilket betyder rätten för ett företag från ett land att operera inom ett annat lands gränser, t.ex. ett svenskt åkeri som utför inrikestransporter i Grekland. De flesta länder tillåter inte detta, oftast av protektionistiska skäl. Inom EU/EES är cabotage tillåtet sedan 1 juli 1998. Tanken är att trafiken ska vara av "tillfällig karaktär" och syftet är att förbättra bilarnas nyttjandegrad. Vad "tillfällig karaktär" är har medlemsländerna, naturligtvis, inte kunnat enas om. Kommissionen har dock gett sin tolkning av "tillfällig karaktär" gällande godscabotage.

    EU-parlamentets transportutskott har den 31 mars röstat ja till regler som innebär att tre cabotagetransporter ska kunna utföras av samma bil under en period av sju dagar i samband med en internationell transport, alltså när bilen kommer med varor från ett annat EU-land. Ett svenskt åkeri ska alltså inte kunna komma med en tom bil och utföra transporter inom t.ex. Grekland. Tanken verkar dock vara att cabotagetransporter ska vara fullt liberaliserade till 2014. Ibland går det fort.

    Källor: wikipedia, akeri.se och Gunnar Hökmarks hemsida.

    SvaraRadera
  5. Se där, det verkar ju intressant.

    Och det kommer att få konsekvenser.

    Och inte ens jag, som springer omkring och stör folk i Bryssel har hunnit bilda mig en uppfattning om vad förslaget verkligen innebär... Vad som är bra; vad som är dåligt; vilka dolda fallgropar förslaget har.

    Detta kommer att påverka svenska företag, ja en hel bransch. Men ingen hinner ta reda på och kommunicera något om det.

    Och vi som försöker rota i saker och ting får upp över öronen mycket att göra, så fort vi börjar gräva lite mer i en enda fråga.

    För i alla dessa frågor finns det så mycket dåliga beslutsunderlag; så mycket särintressen representerade; så mycket politiskt mygel; så mycket byråkratiskt vansinne och så mycket godtycke.

    Men alla de som kommer att drabbas av besluten har ingen insikt i det som sker och ingen möjlighet att påverka. De flesta saker vet vi inte ens om att vi inte vet om, om du förstår vad jag menar.

    Detta är ett jätteproblem.

    SvaraRadera
  6. EU känns som en otyglad, ansiktslös maktbest vilken styr sig själv och där ingen behöver stå till svars.

    SvaraRadera
  7. Sverige bör lämna EU

    SvaraRadera
  8. Ingen hinner med allt i denna jätteapparat, det känns lite som det är syftet, ibland.

    Tycker du gör bra jobb som kollar vad som försiggår inom fr a (fri)handel, miljö och internet.

    Man hör ju inget via s k gammelmedia..

    SvaraRadera
  9. Fler bloggare, eller så lämnar vi unionen. Secession, någon?

    SvaraRadera
  10. Nej, problemet är att EU är ett tysk/franskt projekt för att trycka på hela Europa sin modell för social/arbetsmarknadspolitik, rättstraditioner, osv.

    Alla små och perifera länder inon EU borde bilda en gemensam front och kräva ett stopp för den tysk/franska dominansen. Kommissionen ska inte vara en svängdörr som har bakdörrar för Tyskland och Frankrike.

    Kräv ett nyanställningsstopp där inga tyskar och fransmän får bli anställda inom Kommissionen under en period av 20 år.

    EUs arbetsspråk ska naturligtvis vara engelska, vilket bör slås fast officiellt.

    SvaraRadera
  11. http://www.dn.se/opinion/debatt/s-och-m-rostar-likadant-vid-omrostningar-i-eu-1.841443

    SvaraRadera
  12. http://www.youtube.com/watch?v=U2f8nYMCO2I

    Tatcher hade rätt som vanligt

    SvaraRadera
  13. Jag skulle ge mig på att både S och M är för dumheterna (i EU - även om de är emot skiten här hemma).

    Vad skall man rösta på för att slippa skiten?

    SvaraRadera
  14. Angående frihet och lagstiftare:
    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/apr/01/jacqui-smith-expenses

    SvaraRadera
  15. EU är ett annat land. Jag vet knappt var det ligger ens en gång...

    SvaraRadera
  16. Ecodesign är här. Glödlampornas tid är förbi, det ska vara dunkelt i Europa. I år 100-wattslamporna, och ingen kommer att märka det. Sedan 25- och 40-wattslamporna. Och om ett par år, slut. Finito. Därefter blir det skakigt ljus med farliga lampor som bara är "lågenergi" om man inte tänder/släcker dem särskilt ofta. Annars är de högenergi och kostar skjortan.

    Men ecodesign stannar inte där. Glöm allt som gör vår civilisation till en civilisation. Det ska bort. Allt politiker anser kan ersättas av något mindre elkonsumerande ska förbjudas. Om ett par år är vi tillbaka till 40-talet igen. Fast utan glödlampor. (Jo, i Sverige hade vi ju även under de värsta åren på 40-talet god tillgång på el och det folk kunde trösta sig med under ransoneringar var el.)

    SvaraRadera
  17. Här ser vi alltså hur lätt det är att via demokratiska manipulatoriska maktmedel och med det övriga maktfrotterande etablissemangets hjälp kalla sig frihetlig liberal, socialdemokrat, frihetlig vänster och en massa annat som ger dom rätta (falska) förhoppningarna hos pöbeln i den mottagande änden om att Makten vill oss alla väl.

    Detta "almänna väl" pågår dock bara under den långa vandringen (manipulationen och indoktrineringen) mot helvetets portar och upphör i samma stund fårskocken passerat tröskeln till dessa dörrar.

    Det är först då Sanningen uppenbarar sig om vilka dessa våra välgörare egentligen är.

    Det kommer att visa sig att dom är precis som de flesta av oss, det stora flertalet alltså, inte alla, vilket innebär att de kommer att sitta och ursäkta sig i historiska framtida TV dokumentärer med att de inte "såg skogen för alla träd" och att "det hade jag absolut ingen aning om att det skulle bli så här".

    Det finns ingen konspiration, det finns bara inkompetenta, maktkåta och aningslösa kontrollaspiranter som gillar att frottera sig med likar i de högre sociala skikten i vårt samhälle (ett ex. Ebbe Carlsson) och vår värld eftersom de å sin sida är indoktrinerade till att tro att det är dom som är satta att göra skillnad i vår värld över alla och envar.

    Och inte ens Gud kan "bevare oss väl" för dessa tokstollar, ty det är guden som allt som oftast håller tyglarna i de flesta av alla dessa hektiskt framrusande "bandwagons".

    Är Europa en förlorad kontinent? Kommer den alltid att vara det? Har den alltid varit det? Var finnes det en strimma hoppingivande ljus i detta mörker?

    Säg inte att det är vi i den liberala bloggosfären med Henrik i spetsen?
    Han gör visserligen ett hästejobb och vi andra vad vi kan, men kom igen, herregud...

    Människan vill bli bedragen, det är nog det enkla faktumet.


    /LD

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.