2009-06-07

I väntans tider...


Valdag, och jag är en osalig ande. Jag går som på nålar. Mina vänner försöker hälla i mig vin, öl och pärongognac för att jag inte skall ha nerverna utanpå kroppen. Det funkar... sådär.

Min maggropskänsla säger mig att (pp) kommer att göra ett bättre val än väntat. Och att (s) kommer att göra ett skitval i hela Europa.

Men det finns så många bollar i luften just nu. Kommer fru Bildt att kryssa ut Fjellner i (m)? Kommer den tokiga gumman att sänka Schmidt i (fp)? Det här kan gå hur som helst...

Bubbelvattnet ligger på kylning – och jag hoppas få allt. Braksuccé för Piratpartiet. Och internet- och integritetsvännerna Fjellner och Schmidt kvar i parlamentet. Men det är fortfarande drygt tre timmar kvar innan vi vet något. (Och sedan ett par, tre dagar innan personrösterna är räknade.)

Jag vill inte vänta tre timmar. Jag till och med dammsuger för att få tiden att gå.

Äh... jag går och handlar lite cocktailtilltugg och tar sedan en tupplur.

Något slags valvaka börjar här på bloggen börjar vid 9-tiden i kväll. Välkommen att vara med. Direkt från Bryssel!

10 kommentarer:

  1. Stödrösta in Junilistan nu. Ligger på 3,8 procent isenaste mätningen och har fått väldigt mycket positiv publicitet senaste dagarna. Nu gäller det att vi ser till så att det finns vettiga EU-kritiker i Bryssel och inte bara vänsterpartister eller piratpartister, som menar att de röstar hur som helst i alla frågor förutom allt som gäller "storebrorssamhället".

    Gör som Roger Helmer, legend i tories, välj Junilistan och kandidat två, Björn von der Esch.

    Visa etablissemnaget vad DU tycker i EU-frågan. Ta med dig ID-kort och gå till närmaste vallokal!

    SvaraRadera
  2. Varför skiter folk fullständigt i de få och mycket enkla regler som jag satt upp för kommentarer? Se texten ovanför rutan där man skriver sådana.

    SvaraRadera
  3. Sidärja, nu har både jag och sonen - vi är båda journalister - röstat på Piratpartiet.
    Fast kryssat olika namn.

    Om ni börjar driva högerpolitik så kommer jag att falla i gråt; eftersom jag är vänster

    SvaraRadera
  4. Det blev en röst på Fjellner, litar inte på PP då det finns allt för mycket kommunsim kopplat till dem.

    Nästa val ställer dock Liberala partiet upp då finns det ett val alla kan lita på.


    PS. seriöst, är det så himla svårt att klicka på namn/URL och skriva ett namn?

    SvaraRadera
  5. Håller med Fredrik.

    Ändock gav jag PP min röst denna gången. Men om de valbara namnen försöker att driva igenom sina personliga åsikter [bidrag till ATTAC o s v] så kan de glömma en andra mandatperiod.

    Folk är faktiskt inte helt korkade!

    SvaraRadera
  6. Jag valde mellan ett parti och en person. Rätt knäppt egentligen, att om jag hade röstat på det ena valet så gav jag det partiet min röst, inte någon speciell person. I andra fallet struntar jag fullständigt i partiet och bryr mig bara i personen. Jag resonerade som så att det där partiet kommer ändå att göra en skräll som bara det skakar om, de har redan nu före valet skakat om. Men jag inser samtidigt att rent konkret så är 2-3 mandat inte särkilt mycket. Skulle det då hjälpa om likasinnade från andra partier också tog mandat och kunde stå på samma sida i parlamentet? Självklart! Min kandidat stod visserligen långt ned på listan, men jag hoppas på en skräll och även om det inte räcker ända fram så tror jag det räcker för att min kandidat skall få inflytande nog att kuna tala genom den som faktiskt får platsen. Så min röst gick till Erik Josefsson.

    /Valhemlige Arne

    SvaraRadera
  7. Rimliga val, alla här i kommentarerna, so far. Även om jag tycker att (jl) är gnällspikar som oftare hoppar på de konkurrenter som är bra än de som är kass och att (v) ingår i en förfärlig partigrupp.

    SvaraRadera
  8. Berättar du att du dammsuger? Har det här blivit någon jäkla städblogg Henrik?! ;-)

    Och jo, det bidde Pirat, dock utan personkryss.

    EU-valet: (c) eller (pp)? - Dags för "Tough love"

    Nu är det bara att vänta och hoppas på det bästa...

    SvaraRadera
  9. 1 X över 2, och 1 X på 2.

    Så två stycken Jolly Rogers hissades. Så M och Mp förlorade en var.

    Så nu är det väl bara hoppas att piratskutan lägger ut, å ger ett par ordentliga bredsidor, och inte styr som Vasa.

    //ST

    SvaraRadera
  10. Hej.
    Ja, jag är en 52-årig Pirat
    (fd Moderat). Har varit till sjöss i över 30-år. Tillhör väl de som jobbar i "Det tysta".
    Min valvaka började redan inatt. Kunde inte sova. Upp kl 06.00,körde runt som en vettvilling med 30knop
    "Fartsyndarpirat",placerade ut valsedlar på en mängd öar i den kommun jag bor i.

    Har gått omkring som en osalig ande nu på eftermiddagen. Har t.o.m varit ute och klippt gräset med en trimmer. Har aldrig hänt att jag har klipp något gräs på över 30 år.

    Har dragit i mig ett paket piptobak, är inne på mitt andra.
    Normalt räcker ett paket ca. 1 vecka.Kaffekokaren går varm.
    Huga mig!!
    Tack för ordet

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.