2009-06-12

Telekompaketet hösten 2009

Både SvD och DN har i dag uppföljningar om Sveriges roll i den fortsatta behandlingen av EU:s telekompaket.

Tidigare har Sverige och infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) sagt att Sverige är emot avstängning av fildelare (och ev. andra) från internet. Ändå har vårt land vägrat stödja linjen att om ett land ändå beslutar om sådana lagar och regler – då får avstängning inte ske med mindre än att varje fall i förväg prövas i domstol.

Och nu blir Sverige ordförandeland i EU. Det förändrar Torstenssons roll. Till SvD säger hon "För mig handlar det nu om att jag träder in i ett ordförandeskap och ska ta ansvar för ministerrådets samlade position, det är mitt uppdrag. Det är 27 länders ståndpunkter som jag tar med mig för att hitta en överenskommelse i den förlikningsprocess vi nu går in i med parlamentets representanter."

Det betyder alltså att hennes hållning i frågan kommer att bli ännu vagare. Nu skall hon även representera länder som Frankrike (där lagar om avstängning redan har stiftats men för tillfället stoppats av författningsdomstolen) och Storbritannien (som har planer på att införa liknande lagar).

Om Sverige under det senaste året har varit ointresserat av internetanvändarnas rättigheter i EU, så kan vi nu räkna med att det blir ännu värre.

Det finns visserligen en poäng i regeringens linje att "EU inte får fatta beslut där nationell lagstiftning körs över". Men problemet är att man släppte in upphovrättslobbyn och andra särintressen i arbetet med telekompaketet. I och med detta förgiftades paketet av skrivningar som öppnade för en avstängning (och en del annat elände). Principbrottet är alltså redan ett faktum. Enda sättet att vara säker på att stoppa detta är med ett motbeslut – det vill säga det omstridda tillägg 138.

Dessutom brukar EU aldrig dra sig för att köra över nationell lagstiftning i andra ärenden. Tyvärr. Så det är nästan lite rörande att se ministerrådets nyvakna omtanke om den nationella suveräniteten i just detta fall.

Det grundläggande problemet är alltså att EU över huvud taget släppte in särintressen i lagstiftningsarbetet. Jag har inget emot att det bedrivs lobbyverkamhet och att alla inblandade parter kan få framföra sina synpunkter. Men när man gav upphovsrättsadvokaterna direkt inflytande över en lagstiftning som från början var tänkt att endast handla om teknik och konkurrens på teleområdet – då gick allt fullständigt över styr.

13 kommentarer:

  1. Henrik Hansson12 juni, 2009 14:25

    Hax skriver:
    "I och med detta förgiftades paketet av skrivningar som öppnade för en avstängning (och en del annat elände)."

    Menar du skrivningen i Citizens rights amendments som stipulerar att ett land får lov att ge regulatorerna i uppgift att i sin tur ge ISP:er i uppgift att informera om upphovsrätt? Alltså i praktiken ingen skillnad jämfört med idag eftersom det rätten givetvis redan finns för medlemsstaterna?

    http://tinyurl.com/n3ls6h

    I så fall, på vilket sätt öppnar detta för internetavstängning, eftersom det inte blir någon skillnad i praktiken?

    Om inte, vilka skrivningar är det du syftar på?

    SvaraRadera
  2. Euractiv har mer info. De framhåller att det är ministerrådet som aktivt väljer att sätta stopp för processen, och det verkar som om själva förlikningen inte kan komma igång förrän slutet på året.

    The next step is a conciliation procedure with the Parliament, dedicated solely to the controversial issue of copyright protection and users' rights. The future of the entire package rests on the outcome of the negotiations.

    The duration of the process is unpredictable. The two strands of the process are in fact completely opposed, and have been further radicalised by the recent partial blockage of a controversial French anti-piracy law, which triggered the controversy


    Det verkar alltså som att alla delar i Telekompaketet kommer att behandlas i förlikningen; Harbour-rapporten kommer alltså inte att godkännas i detta skede trots att den accepterats i sin helhet av Europaparlamentet.


    http://www.euractiv.com/en/infosociety/telecoms-package-remains-hostage-political-row/article-183137

    SvaraRadera
  3. Unik chans att påverka Datalagringen! Just nu pågår en strid internt inom regeringen om vem som ska betala för Datalagringen:

    http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_3047885.svd

    Näringsdepartementet vill att Telekombolagen ska slippa stå för dessa kostnader.

    Detta är en lysande idé. Om Teleoperatörerna visserligen blir ålagda att datalagra men tillåts ta betalt för varje sökning (och vi vet ju hur bra teleoperatörerna är på att ta betalt) skapar man en ekonomisk spärr för överutnyttjande av systemet. Vid varje sökning ställs denna mot polisens begränsade budget.

    PS. Jag är stark motståndare till datalagringen men av de båda alternativ som diskuteras i SvD-artikeln är det ena avsevärt mindre dåligt.

    SvaraRadera
  4. Henrik Hansson på Närinsdepartementet säger till SvD att han är skeptisk till 138:an, att man inte ska kunna stängas av från inetrnet utan föregående rättslig prövning, en hållning han delar med många europeiska regeringar.

    Professorn i Europarätt Ulf Bernitz håller dock inte med Henrik Hansson om att det skulle finnas formella hinder för 138:an inom ramen för vad EU kan fatta beslut om.

    SvaraRadera
  5. Gå in på Piratpartiets forum och svara på frågorna nedan angående Narkotika politiken: Se inlägg nr 3 räknat uppifrån och ner i följande länk.

    Narkotikapolitiken

    1. Vill du som privatperson avkriminalisera narkotika?

    2. Vill du som privatperson Legalisera narkotika?

    3, Vill du som privatperson ha en fortsatt restriktiv narkotika politik?

    4. Skulle du som väljare rösta på Pirat Partiet om de vill Avkriminalisera narkotika?

    5. Skulle du som väljare rösta på Pirat Partiet om de vill Legalisera narkotika?

    6. Skulle du som väljare låta bli att rösta på Pirat Partiet om de fortsätter att inte ta ställning i narkotika politiken?

    7. Röstade du på Piratpartiet i EU valet 2009?

    SvaraRadera
  6. Just när det gäller mänskliga rättigheter bör de vara universella och om någon gång är det på det området okej att ta över enskilda länders lagstiftning.

    SvaraRadera
  7. En sak som absolut borde ses över är vårt rättssystem med åtanke på att det faktiskt förekommer rättsröra och korruption.

    http://www.totalskandal.se

    SvaraRadera
  8. Nej, det är inte enda sättet. Ett bättre sätt är att skicka hela faderullan i papperskorgen med exakt den formulering du angav. Vi släppte in ett särintresse, förlåt. Alltså kort och gott: Riv upp, gör om, gör rätt.

    /Prost

    SvaraRadera
  9. It looks to me that everybody forgets that the ministers first have to vote on the text from Parliament. With a qualified majority the telecom package can be passed with this text.

    Somebody should write to Åsa Torstensson, tell her what this is about, and ask her if she wants to vote against a society based on the rule of law, as I did to danish minister Helge Sander: http://www.piratpartiet.dk/node/92

    Although he has not answered yet, I can see from answers to other people that he has moved and no longer says he April 29th proposal.

    But he is also just talking about the upcoming negotiations without saying anything about the vote (except that Denmark cannot veto).

    SvaraRadera
  10. Vad kan man förvänta sig?

    Drivande i dessa frågor är ett gäng före detta ungmoderater som en gång hade parollen "det är ballt att äga", eller i praktiken "det är ballt att tjäna pengar".

    Ställd nu mellan två starka krafter som tjänar pengar, upphovsrättsindustrin och tele/datakomindustin, blir man alldeles vankelmodig och försöker stödja båda.

    Åtminstone kan man absolut inte stödja ett förslag som kan uppfattas som negativt mot ena parten. Då skulle man sitta löst i framtiden. Mer komplicerade än så är nog inte folk.

    SvaraRadera
  11. Problemet är troligen mer omfattande än telekompaketet. Problemet är att upphovsrättsindutrin lägger sig i alla EU-lagförslag som de misstänker kan tillföra dem verktyg och hjälp att trycka ner och kontrollera internet.

    SvaraRadera
  12. @Henrik & Henrik:

    "Det finns visserligen en poäng i regeringens linje att "EU inte får fatta beslut där nationell lagstiftning körs över".

    Detta låter ju som ett fegt accepterande av en lagstiftning som man ändå ville ha. Så vore det då inte idé att kvickt fatta nationella beslut i alla de frågor som man inte i framtiden vill riskera att bli överkörd i??? Till exempel om avstängning av Internetanvändare...

    Torstensons klara ställningstagande emot Lissabon-fördraget är också välkommet - om än något sent förmedlat!

    Vadå, har Torstensson inte tagit sådan ställning? Men, det är ju hela vitsen med Lissabon-fördraget?!? Att majoritetsbeslut ska kunna fattas så man just kan "fatta beslut där nationell lagstiftning körs över" - eller har jag missat någonting?

    Sedan innebär väl ändå inte Sveriges ställning som ordförandeland att vi avsade oss vår egen röst? Då borde vi väl kanske låta Frankrike vara ordförandeland så att de inte kunde fortsätta att sträva efter att HADOPI ändå kan genomföras - eller missade jag någonting igen?

    Förresten Henrik Hansson hur gick det med kommentarsmöjligheten på "departementet" eller är det trögt att få till "lyssnandet" på den nivån?

    SvaraRadera
  13. Neoliberal Agenda13 juni, 2009 15:13

    "Stänga av folk från internet"

    Seriöst, hur skulle man kunna stänga av folk från internet i praktiken? Det vore som att försöka hindre folk från att läsa böcker eller tidningar öht.

    Folk har tillgång till internet i mobilen, på jobbet, från trådlösa nätverk, på internetcaféer, på bibliotek eller via en annan familjemedlem i hushållet.

    SvaraRadera

Håll en hyfsad ton. Kommentarer bör vara intressanta, fyndiga eller på annat sätt tillföra något - för att slippa igenom nålsögat.