EU vill sätta upp nya system för att övervaka våra transporter. Syftet sägs vara omsorg om miljön och en önskan att få smidigare och snabbare transporter.
I andra vågskålen: Detta kan inte ske utan övervakning. Därmed hotas vår rätt att röra oss fritt och anonymt.
Peter Hustinx, som är European Data Protection Supervisor, varnar för vad detta kan betyda för den personliga integriteten. Ett par citat...
"The use of location technologies is particularly intrusive from a privacy viewpoint as it allows for the tracking of drivers and for the collection of a wide variety of data relating to their driving habits."
"The processing of location data is a particularly sensitive matter involving the key issue of the freedom to move anonymously, and which requires the implementation of specific safeguards in order to prevent surveillance of individuals and misuse of the data."
Läs mer här.
Detta belyser även något större. Nämligen att politiska beslut som regel tvingar människor att bete sig på ett visst sätt. Ofta på ett annat sätt än de själva skulle vilja. Och då krävs det övervakning för att staten skall kunna veta vad vi har för oss – och om vi lyder.
Enda sättet att komma runt detta problem är att ge politikerna mindre makt över våra liv. Vilket är raka motsatsen till den samhällsutveckling vi ser i dag.
(Tipstack: Putte)
Att gå ur EU:
SvaraRaderaMedlemsländer som bryter mot de mänskliga rättigheterna kan förlora sina rättigheter inom EU.
Eu har förlorat sina mänskliga rättigheter för länge sen..så nu är dax att jobba för att gå ur EU.
Hmm I wonder how much the CO2 footprint of the computer-system, that is going to do all this surveillance, is going to be?
SvaraRaderaThe FRA system must be able to deal with the encrypted mail from Big Brother-concerned citizens. That cant be CO2 cheap.
The Data storage Directive dictates that all communication is to be stored on long-term storage instead of in short-term RAM. That can't be CO2 cheap.
The Data storage Directive is active in other countries, meaning that we can expect a massive redundancy in the storage as it is not coordinated. That cant be CO2 cheap.
I think you could cut CO2 outlets many other places before monitoring private traffic.
I agree with Claes,
If EU continues it's course, there is no other action than to leave it. Preferably before it has riddled the Swedish law with holes.
Trafikdatalagring är redan i full gång av postpaket. (Och antagligen från andra liknande paketleverantörer) Snart blir det de vanliga brevens tur - avsändare och mottagare SKA registreras med uppgift om lämningstid och hämtningstid. Vi är snart där med spolierad brevhemlightet! Det här med paketen, då?
SvaraRaderaFör ett par år sedan beslutade Posten att lantbrevbärare inte automatiskt skulle ta med paket längs sina linjer. Och vi är många i landet som har lantbrevbärning! Skälet sades vara förenkling, nedläggning av Postkontor och förbättrad arbetsmiljö för brevbäraren. Nu får vi själva hämta paketen hos ICA, 4 mil t.o.r.
Vad man aldrig berättade var att mycket av omläggningen berodde på att lantbrevbäraren inte kunde ha en on-line-dator med sig i bilen. ICA och alla de andra utlämningsställena har datorer och kan registrera när mottagaren hämtade ut försändelsen från den tidigare registrerade avsändaren. (Samma skäl - ingen on-line-dator i postbilen - gör att du t.ex. inte kan betala lantbrevbäraren med kort. År 2009!)
Trafikdatalagringen fungerar alltså redan för paket. Bra möjligtvis om leveranserna kommer bort kanske, men hur är det med respekten för privatlivet? Hur länge bevaras trafikdata? Vem har tillgång till dessa data? Någon som vet?
I sin mest absurda form fungerar ett paketuttag på landet med lantbrevbärare så här: Jag är förhindrad att själv ta bilen och hämta paketet men min granne ska iväg till centralorten fyra mil bort. För att få ut mitt paket måste han för ICA-personalen uppvisa MITT körkort och naturligtvis även sin egen legitimation för att få prylarna jag behövde från Clas Ohlsson.
För ärlighetens skull finns det en möjlighet att ringa ett 0771-nummer till Posten och efter långt köande be att få det aviserade paketet utkört med lantbrevbäraren nästföljande vardag om det nu inte är viktiga och brådskande prylar man väntar på. Åtgärden registreras som trafikdata i Postens dator. Naturligtvis. Och prylarna blir ett dygn försenade.
Kom igen nu, Posten och alla kontrollsugna politiker! Nu är det dags för breven och att avskaffa brevhemligheten. Pakethemligheten gick ju bra att fixa till utan att det knappt märktes ...
Håller med Claes
SvaraRaderaHög tid att någon aktivt arbetar för att gå ut ur EU omedelbart!
// tyckare
I förlängningen bör PiratPartiet byta namn till PrivatPartiet och arbete för det mer övergripande målet att få politikerna att backa ut ur våra liv.
SvaraRaderaEtt sätt att formulera delar av detta är med en rättighetsutsaga som: Rätten att få forma sitt liv på ett icke politiskt korrekt sätt.
Rent generellt, hittar politiker på all sköns orsaker till att få styra och lägga sig i våra liv. Eftersom varje politiker måste motivera för sig själv att de gör något, så växer för varje år antalet lagar och regler, mängden övervakning och storleken på skatteuttaget.
Ett polemiskt sätt att formulera sig på är uppmaningen till den politiska adeln att 'Stick! Lämna mig i fred.'
För att detta överhuvud ska röra sig i rätt riktning, måste politikens inflytande omgärdas med ett regelsystem, som grundlagsenligt sätter stopp och begränsar vad som får hanteras av det politiska skrået. Makt-delning kallas det väl, vilket vi ju saknar i detta land (och på de flesta andra platser också).
Vore trevlig om du HAX kunde verka för detta innefrån PP.
Håller med Jens..
SvaraRaderaStäller även frågan till dig HAx, som jag ställt till Rick Falkvinge angående Piratpartiets plan att ändra lagen angående fildelning. Se fråga nedan.
SvaraRaderaHej Rick Falkvinge, jag har en fråga angående följande uttalande av dig angående Piratpartiets plan att påverka lagen som finns dokumenterat på Youtube.
Rick Falkvinge i Arvika 4
I följande klipp (se ovanstående länk) säger du Rick Falkvinge, tid: 2:37:
”När Sverige ändrar så kan inte USA sätta in handelsanktioner för vi är med i EU och just i det här fallet är det en otrolig fördel, därför det betyder att, försöker de handelssanktioner så kommer EU där som en gigantisk sköld. Och EU har starkare ekonomi än USA. Det betyder att en handelssanktion emot EU skadar USA mer än Europa. Samtidigt som lagarna är starkare här i Sverige.”
Slut citat, tid: 2:50.
Fråga till Rick Falkvinge:
Hej Rick Falkvinge den grundläggande planen enligt dig är att först ta minst 1 mandat i EU valet vilket ni lyckats med. Steg 2 är nu att ta minst ett mandat i Riksdagsvalet så att Piratpartiet tar en vågmästarroll. Hotet som ofta framförs om Sverige skulle ändra lagen om fildelning så att man kan få kopiera och dela med sig av alla medier över Internet, är just att USA skulle sätta in handelssanktioner emot Sverige.
Men enligt piratpartiet och dig Rick Falkvinge, så kommer Sverige att bli skyddat av EU, som kommer att förhindra att handelsanktioner sker emot Sverige.
Men hur trovärdigt är detta antagande egentligen. Vi vet att det redan nu finns EU politiker som Christoffer Fjellner som vill införa fri handel mellan EU och NAFTA.
Fjellner Vallöfte angående Fri handel via Nafta och EU
Om detta införs så tror jag knappast att Sverige kommer att bli skyddat av EU emot USA. Dessutom är det redan idag stort ekonomiskt samarbete mellan EU och USA, hade EU varit ekonomiskt självständigt hade vi ju inte påverkats märkbart av krisen i USA. Men det har vi gjort i EU, så även i Sverige.
Dessutom kan man fråga sig om vad det är för mening med att förlita sig på en beskyddare som EU när både Ipred och FRA lagen är lagar som kommer ifrån EU. Vi har även Stockholmsprogrammet asom vill förbjuda terroristpropagandea och snart står vi kanske inför Lissabonfördraget.
Du rick Falkvinge känner ju till saker som, Flexibilitetsklausulen och passarellen, dessa verktyg kommer tillsammans med Lissabonfördraget att ge EU möjlighet att ändra lagar utan att folket kommer att få rösta om det.
Med tanke på allt detta så frågar jag mig om det verkligen är trovärdigt att Piratpartiets grundläggande plan att ändra lagen om fildelning kommer att fungera genom att bli skyddade av EU och sedan sprida den svenska lagen till övriga EU länder. Är det inte mer trovärdigt att EU kommer sätta press på att Sverige ska anpassa sifg till övriga länder. Med tanke på att EU är på väg att bli en superstat och att det dessutom finns EU politiker som vill utöka handeln med Nafta. Om nu dollarn kraschar, vilket det ser ut att göra så kommer just röster framförallt ifrån Kina att höjas att man ska genomföra en världsvaluta. Om vi går emot en gemensam världsekonomi så har jag ännu mer svårt att se att Sverige kan bli skyddat av EU emot USA. Dessutom har jag svårt att se att EU är ett beskydd av Sverige överhuvudtaget.
Dollar Falls Most in Month as China Urges New Reserve Currency
Piratreportern
Felciterat av mig i slutet. Rick Falkvinge säger: Samtidigt som dessa lagar är på Nationell nivå i Sverige.
SvaraRaderaPiratreportern
@Anonym #1
SvaraRaderaSist jag bråkade med posten (efter att ha fått en faktura från ett företag drygt 6 månader efter att jag löste ut paketet mot postförskott :-O ) sa de att paketinformationen inte finns kvar längre än 6 månader. Det borde ju vara PUL som reglerar vad som gäller.
Fungarer inte utlämning mot Poste Restante längre?
SvaraRaderaVilka transporter menar man? Alltså vanliga bilister? Ska de övervaka alla bilar inom EU? Eller pratar man om företag, typ övervaka lastbilar? Någon som kan klargöra det.
SvaraRaderaNi missar det viktiga, att denna kritik framförs av en av EUs egna myndigheter ("EUs Datainspektion").
SvaraRaderaAlla delar av EU inte är som den onda hydran.
När nu PP är insider i EU går det att spela med hjälp av de delar av EU som har en sammanfallande agenda. Dvs, Christian kan kräva att denna enhet får större befogenheter och dra uppmmärksamhet till den kritik som dessa "goda" Eurokrater framför.
Inte relaterat men ändå intressant:
SvaraRadera"Iran virgin prisoners raped for 'legal' executions"
http://www.news.com.au/story/0,27574,25815969-401,00.html
Vart kan vi vara på väg?
SvaraRaderaUr ur EU!
Se länken
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1179902/Revealed-The-secret-report-shows-Nazis-planned-Fourth-Reich--EU.html#
Trafikövervakning med dm precision har jag önskat mig i ca 15 år då jag blir kallsvettig varje gång jag möter en vansinnesomkörare som jag måste veja för. Men för att göra något effektivt åt dem måste man veta vem som kör och då blir det integritetsproblem så jag har inte gjort något åt min önskan, allt man vill ha är inte bra. Sedan hade jag nog själv förlorat kortet ca 2 gånger pga slarv vid rödljus men det kan jag ta om den allmänna vägen blir säker för mig och andra. Hur folk kör på motorbanor och avlysta vägar är upp till dem, jag har inget speciellt emot att folk kör ihjäl sig själva.
SvaraRaderaSVT: 80% av svenska folket vill ha ÖKAD ÖVERVAKNING enligt en undersökning.
SvaraRadera” SVT: 80% av svenska folket vill ha ÖKAD ÖVERVAKNING enligt en undersökning.”
SvaraRaderaDetta säger inte så mycket om man inte vet vilka frågorna var, hur de ställdes, hur generella dom var, etc. Kanske du kan länka till källan?
EU delenda est
SvaraRadera